Grupa IV

GRUPA   IV    4-5- latki

 

Nauczyciele:

Anna Jen-Jaworska

Katarzyna Bednarz

Godziny pracy przedszkola

Poniedziałek – Piątek: 6.45-17.00

Godziny   pracy   oddziału

Poniedziałek – Piątek: 06.45 – 16.45

 

 ZAMIERZENIA   WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE

 

 

Zajęcia   dodatkowe:

Gimnastyka   ogólnorozwojowa  z   elementami   korekty :

Osoba prowadząca: Magdalena Belcarz

poniedziałek:10.40-11.00

wtorek:10.40-11.00

 Zajęcia logopedyczne:

Osoba prowadząca: Beata Racek

czwartek: 12.00-12.30

piątek: 12.00-12.30

Zajęcia rytmiczne:

Osoba prowadząca: Alicja Fisher-Fishering

czwartek: 12.30-12.50

GIMNASTYKA   PORANNA:

Osoby prowadzące:  Anna Jen-Jaworska, Katarzyna Bednarz

poniedziałek – piątek 08.00 – 08.15

RYTMIKA :

środa: 9.00-9.15

Osoby prowadzące:  Anna Jen-Jaworska, Katarzyna Bednarz

JĘZYK ANGIELSKI:

Osoba prowadząca: Katarzyna Bednarz – w toku codziennych zajęć dydaktycznych

 

 

 

PROPOZYCJE ZABAW DO REALIZACJI W DOMU DLA DZIECI 4-5 LETNICH

12.04.2021r. – 16.04.2021r.

Prezentowane poniżej propozycje działań powinny być rozplanowane w ciągu tygodnia w zależności od możliwości dziecka.

Krąg tematyczny:  Nigdy nie bój się lekarza, gdy choroba się przydarza.

Przez najbliższe dni rozmawiamy z dziećmi na temat  konieczności dbania o zdrowie. Podkreślamy znaczenie zawodu lekarza, ratowników medycznych i pielęgniarek. Wyrabiamy nawyki prozdrowotne. Angażujemy dzieci w wykonywanie różnych czynności w domu np. przygotowywanie posiłków, sprzątanie, czynności samoobsługowe. Pamiętamy cały czas o zachowaniu higieny i konieczności częstego oraz prawidłowego mycia rąk.

Na początek mała dawka ruchu – gimnastyka poranna:

https://www.youtube.com/watch?v=LNouuY9zrKQ

O tym zawsze pamiętamy!

 „Jak kichać, żeby nie rozsiewać zarazków?” – przypominamy dziecku sposoby bezpiecznego kichania/kaszlenia. Zakryj nos i usta chusteczką. To najlepszy sposób na powstrzymanie twoich zarazków. Zaraz potem wyrzuć chusteczkę i umyj dokładnie ręce. Kichnij w łokieć. Jeśli nie masz chusteczki, najlepszym sposobem jest zgięcie łokcia i trzymanie go blisko twarzy podczas kichania.

 „Chusteczka do nosa” – ćwiczymy poprawne wydmuchiwanie nosa.

   Piosenka: „Przegoń wirusa!”

https://youtu.be/QT-2bnINDx4

1. Słuchanie wiersza pt „Małpa w kąpieli” A. Fredro

Rada małpa, że się śmieli

Kiedy mogła udać człeka,

Widząc panią raz w kąpieli,

Wlazła pod stół – cicho czeka.

Pani wyszła, drzwi zamknęła;

Małpa figlarz – nuż do dzieła!

Wziąwszy pański czepek ranny,

Prześcieradło

I zwierciadło -

 

Szust! Do wanny.

Dalej kurki kręcić żwawo!

W lewo, w prawo,

Z dołu, z góry,

Aż się ukrop puścił z rury.

Ciepło – miło – niebo – raj!

Małpa myśli: „W to mi graj!”

Hajże! – kozły, nurki, zwroty,

Figle, psoty,

Aż się wody pod nią mącą!

Ale ciepła coś za wiele…

Trochę nadto… Ba, gorąco!…

Fraszka! – Małpa nie cielę,

Sobie poradzi:

Skąd ukrop ciecze,

Tam palec wsadzi.

„Aj! Gwałtu! Piecze!”

Nie ma co czekać,

Trzeba uciekać!

Małpa w nogi

Ukrop za nią – tuż, tuż w tropy,

Aż po progi.

Tu nie żarty – parzy stopy…

Dalej w okno… Brzęk! Uciekła!

Że tylko palce popiekła,

Nader szczęśliwa. -

Tak to zwykle w życiu bywa

 

 Rozmowa nawiązująca do treści wiersza:

- Kto postanowił się wykąpać?

- Jak wyglądała małpia kąpiel?

- Przed czym uciekała małpa?

- Czym jest higiena?

- Jak na co dzień dbamy o własną higienę?

- Dlaczego należy dbać o higienę?

 

 2. Krótkie podsumowanie codziennych nawyków higienicznych – bajka edukacyjna

 https://m.youtube.com/watch?v=9tbe0GrHeJo

 3. Zagadki o przyborach higienicznych:

 Do suchej nitki
moknie nieraz,
gdy po kąpieli
nim się wycierasz (ręcznik)

Przyjemnie pachnie,
ładnie się pieni,
a brudne ręce
w czyste zamieni. (mydło)

 Długa i wąska
z krótkimi włoskami.
Wesoło pląsa
pomiędzy zębami. (szczoteczka do zębów)

 Ma dużo zębów
choć nic nie jada.
Trzymany w ręku,
włosy nam układa. (grzebień)

 Schowała się w tubie,
używać jej lubię,
a i mała szczotka
chętnie się z nią spotka. (pasta do zębów)

4. Osłuchanie z piosenką:

 https://m.youtube.com/watch?v=WAzhFrdQDyE

Szczotka, pasta, kubek, ciepła woda, tak się zaczyna wielka przygoda.

Myję zęby, bo wiem dobrze o tym, kto ich nie myje ten ma kłopoty,

Żeby zdrowe zęby mieć, trzeba tylko chcieć.

 

Szczotko, szczotko, hej szczoteczko! O! O! O!

Zatańcz ze mną, tańcz w kółeczko! O! O! O!

W prawo, w lewo, w lewo, w prawo! O! O! O!

Po jedzeniu, kręć się żwawo! O! O! O!

W prawo, w lewo, w lewo, w prawo! O! O! O!

Po jedzeniu kręć się za żwawo! O! O! O!

Bo to bardzo ważna rzecz, żeby zdrowe zęby mieć!

5. Wiersz D. Sasyn  pt. „Zdrowy przedszkolak”

Żeby zdrowym być jak ryba, trzeba jeść kasze, owoce, warzywa,

Nie czekoladki i landrynki, ale owocowe i warzywne witaminki.

Żeby zdrowym być, trzeba też o czystość dbać,

codziennie się myć i ubranka swoje prać.

Po co mają krążyć plotki, że czyściejsze od nas kotki?

Zdrowy, czysty przedszkolaczek lubi biegać, chętnie skacze,

Wie to każdy zuch, że dla zdrowia potrzebny jest ruch !

6. Piosenka „Karetka pogotowia”

 https://www.youtube.com/watch?v=vJFykFWgWsw

 7.„O kim mowa?” – zagadki

Choremu zawsze pomaga,
zajrzy do gardła, do ucha.
Zanim przepisze lekarstwa
każdego dokładnie osłucha. (lekarz)

Nosi biały czepek
i biały fartuszek,
a żebyś był zdrowy,
czasem ukłuć musi. (pielęgniarka)

8. Gabinet lekarski – zabawa tematyczna

Wykorzystując przedmioty dostępne w domu ( np kocyk, łóżko, materac, opakowania po lekarstwach, bandaże, zabawki,  słuchawki lekarskie, termometr, itp). możemy urządzić w domu gabinet lekarski, w którym pobawią się wszyscy członkowie rodziny wchodząc w rolę lekarza, pacjenta, pielęgniarki.

9. Rozwijanie i zwijanie bandaża – zabawa doskonaląca motorykę

Dziecko rozwija bandaż  i jak najdokładniej próbuje go zwinąć, aby wyglądał tak,  jak przed rozwinięciem . Można urządzić domowe zawody:
-najszybsze rozwijanie i zwijanie bandaża;
-najdokładniejsze rozwijanie, zwijanie bandaża.

 10. Piramida zdrowego żywienia

Drodzy Rodzice, porozmawiajcie z dziećmi o tym, co powinno się jeść, żeby być zdrowym. Możecie korzystając z dostępnych w domu materiałów wykonać piramidę zdrowia.
Zachęcamy również, aby  dzieci wykonały z pomocą rodziców zdrowe i pożywne śniadanie sugerując się piramidą żywienia, nie zapominając oczywiście o odpowiedniej higienie podczas przyrządzania potraw.

 

PROPOZYCJE ZABAW DO REALIZACJI W DOMU DLA DZIECI 4-5 LETNICH

06.04.2021r. – 09.04.2021r.

Prezentowane poniżej propozycje działań powinny być rozplanowane w ciągu tygodnia w zależności od możliwości dziecka.

Krąg tematyczny:  NA WSI ZAWSZE JEST WESOŁO, TYLE PÓL I ZWIERZĄT WKOŁO.

 

W tym tygodniu poznajemy wybrane zwierzęta żyjące na wiejskim podwórku
oraz rozmawiamy na temat korzyści płynących z hodowli zwierząt dla człowieka.
W dalszym ciągu angażujemy dzieci w wykonywanie różnych czynności w domu
np. w przygotowanie śniadania. Przy okazji możemy zapytać dziecko, od którego ze zwierząt mamy mleko, jajka …

  Pamiętajcie cały czas o zachowaniu higieny i o konieczności częstego oraz prawidłowego mycia rąk. W dalszym ciągu ćwiczymy umiejętności samoobsługowe (samodzielne korzystanie z toalety, 

 Na początek mała dawka ruchu – gimnastyka poranna:

https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ

1. Słuchanie opowiadania: „Kto gdzie mieszka?

 

Kogut obudził się najwcześniej. Przeciągnął się, ziewnął, rozprostował piórka, wyczyścił swój piękny czerwony grzebień na czubku głowy i wyszedł z kurnika. Słoneczko już pięknie grzało. Kogut przeszedł się po podwórku, zajrzał to tu, to tam, po czym wskoczył na płot i zapiał: kukuryku. Kury obudziły się natychmiast, zaczęły wiercić się na grzędzie, znosząc jajka. Kłóciły się przy tym okropnie… na całe podwórko niosło się ich gdakanie: ko, ko, ko, ko. Nieopodal w stajni usłyszał tę kłótnię koń, zawołał kilka razy: ihaha. Wybiegł ze stajni i zaczął galopować: kląskanie. W chlewiku obudziły się świnki i jak to ze świnkami bywa od razu były głodne, wołały: kwi, kwi, kwi. Gdy zjadły, poszły wytaplać się w błocie. Z obory wychyliła łeb krowa i przywitała się ze świnkami: muuuu Całego gospodarstwa pilnował pies Burek, który, gdy tylko coś się działo, szczekał głośno: hau, hau, hau. Aż do wieczora zwierzątka jadły, bawiły się na podwórku. A gdy słońce zachodziło, wróciły do swoich domków spać.

 

 Pytania do tekstu:

- Jakie zwierzęta wystąpiły w opowiadaniu?

- Gdzie najczęściej możemy zobaczyć te zwierzątka?

- Jak nazywają się domy dla konia, świnki oraz krowy?

 

2. „Gdzie ja mieszkam?” – bajka edukacyjna

https://piesio.tv/?s=Czy+ja+tu+mieszkam%3F

 

3. „Domek dla zwierząt” – budujemy dom dla zwierząt z wykorzystaniem klocków dostępnych w domu.

 4. „Zwierzątka” – rysowane wierszyki

 Rysujemy wybrane zwierzątko według słów wierszyka, a dziecko je koloruje, dorysowuje niebo, słońce, trawę, itp.

Kotek

Małe kółeczko, duże kółeczko,

Jedno ucho, drugie ucho,

Trzy wąsiki z lewej strony,

Trzy wąski z prawej strony,

Ogonek zakręcony

I jest kotek tyłem odwrócony.

 

 Świnka

To będzie świneczka:

Brzuszek jak beczka,

Ogonek zakręcony,

Ryjek przytępiony,

Ucho, oko, nóżki małe

I zwierzątko już jest całe.

Koza

Pudełeczko, cztery nóżki,

Szyja, łebek i dwa różki,

Oko, ogon, teraz wiecie,

Że to koza ma być przecież.

 

5. Zabawa matematyczna „Wesoły królik”

 

Rodzic / dziecko rzuca kostką i zapowiada:

-  królik podskakuje 4 razy i my też;

-  królik tupie 5 razy i my też;

- królik robi 2 obroty i my też,

- królik robi 3 przysiady i my też, itp

 

6. Zagadki o zwierzętach.

 

Duża i łaciata, na zielonej łące.
Mlekiem nam dziękuje, za trawę i słońce.(krowa)

 

Chodzi po podwórku, o ziarenka prosi.
Siaduje na grzędzie, pyszne jajka znosi.(kura)

 

Budzi się przed świtem, w przytulnym kurniku.
Potem budzi innych, swoim kukuryku! (kogut)

 

Mieszka w chlewiku tłuścioszka znana.
Przez ludzi na słoninkę i mięso chowana.(świnia)

 

Lubi owies, lubi siano
w stajni rży i parska rano. (koń)

 

Lubię pływać w stawie każdy z was mnie zna.
Wśród wrzasków domowych ptaków słychać moje: kwa, kwa. (kaczka)

 

Zagadka to będzie niedługa,
wlazł sobie na płotek i mruga.(kot)

 

Najwierniejszy to przyjaciel domu i człowieka,
dobrym ludziom chętnie służy na złych warczy, szczeka. (pies)

 

7.  Zabawa z wierszem K. Tomiak-Zaremby pt. „W kurniku”

 

Wstało słonko nad podwórkiem (zataczanie dłonią łuku w powietrzu od prawej do lewej strony)

Kogut zapiał kukuryku! (złączenie i energiczne wyprostowanie opuszków palców)

Wyszły kury długim sznurkiem (naśladowanie palcem wskazującym i środkowym chodzenia po przedramieniu)

Dziobią ziarna przy kurniku (delikatne uderzanie opuszkami wszystkich placów jednej dłoni o wewnętrzną stronę drugiej dłoni)

Pierwsza macha skrzydełkami ( wyciągniecie kciuka z zamkniętej dłoni i odliczanie)

Druga patrzy dookoła ( dołączenie palca wskazującego)

Trzecia skrobie pazurami (środkowego)

Czwarta głośno ko-ko woła (serdecznego)

A gdzie piąta? Jest w kurniku (małego)

Jajek znosi tam bez liku (energiczne przekładanie zaciśniętych dłoni jedna nad drugą)

 

8. „Taniec kurcząt w skorupkach” – słuchanie melodii – M. Musorgski

 

https://www.youtube.com/watch?v=e2ziz9Z6G84

 

Rozmowa na temat melodii:

- Zamknijcie oczy i posłuchajcie; słyszycie, jak bawią się kurczątka?

- Jaka jest melodia: wesoła/smutna, wolna/szybka

- Ilustracja muzyki ruchem z rekwizytem (apaszka, tasiemka lub inny dowolny przedmiot )

 

9. Zabawy plastyczne:

 

„Kurka z podwórka”

( potrzebujemy: torebkę papierową, piórko, klej, nożyczki, zszywacz i do wyboru: pisaki, dziurkacze, guziki itp.)

Wykonanie: torebkę ozdabiamy wg uznania: rysujemy wzorki: kółeczka, paseczki lub ślimaczki, bądź naklejamy elementy ozdobne dostępne w domu, wycinamy dziób, grzebień; do środka torebki wkładamy ścinki gazety/papieru, zawijamy brzeg, na jednym końcu za pomocą zszywacza lub kleju mocujemy dziób, na drugim piórko. Doklejamy oczka i grzebień. I gotowe!

 

„Kurczaczek”

Rysujemy na kartce trzy kółka o różnej wielkości. Dziecko koloruje je na żółto, następnie kółka wycinamy. Dziecko układa i przykleja na kartce papieru kurczaczka z kółek:
duże kółko to brzuch, małe – głowa, a średnie złożone na pół to skrzydło. Następnie dorysowuje oko, dziobek i nóżki.

 

10. Bajki edukacyjne:

 „Szukam mamy”

https://piesio.tv/?s=Szukam+mamy

  „W krainie sera – czyli jak powstają sery?

 https://www.youtube.com/watch?v=adyD07I9shY

 

HARMONOGRAM

KONSULTACJI  I  ZEBRAŃ  Z  RODZICAMI GRUPY IV

                  W  ROKU  SZKOLNYM  2020/2021

DATA

RODZAJ  SPOTKANIA

 28.09.2020  Zebranie organizacyjne.
 27.11.2020  Konsultacje indywidualne-omówienie obserwacji wstępnej dzieci.
 24.02.2021  Konsultacje indywidualne- omówienie obserwacji półrocznej dzieci.