Grupa VI

GRUPA VI 4-latki

 

Nauczyciele Grupy:

mgr Aldona Sawicka

mgr Agnieszka Hanuszewicz-Mikitów

Godziny pracy oddziału:

Poniedziałek – Piątek 07.30 – 17.00

06.30 – 07.00 dzieci przebywają w sali gr. III

7:00-7:30 dzieci przebywają w sali gr. IV

7:30 – 17.00 dzieci przebywają w sali gr. VI

17:00-17:30 dzieci przebywają w sali gr. IV

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE

Marzec:

TYDZIEŃ I: „Czy to siostra, czy to brat, kolorowy z nimi świat”

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

• Utrwalenie pojęcia para;

• Uświadomienie relacji pokrewieństwa i właściwe nazywanie członków rodziny;

• Czerpanie radości z tworzenia przedmiotów o charakterze użyteczno-dekoracyjnym;

• Kształtowanie umiejętności liczenia w możliwie szerokim zakresie.

TYDZIEŃ  II: „Wiosna zaraz tu przybędzie, kolorowo będzie wszędzie”

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

• Rozwijanie podstawowych umiejętności z zakresu uprawy i hodowli roślin;

• Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie wczesną wiosną i wiązanie tych zjawisk z obecną porą roku;

• Rozwijanie mowy i myślenia dzieci w toku zabaw i zajęć, kształtowanie umiejętności językowych, bogacenie słownictwa;

• Rozwijanie sprawności fizycznej i aparatu oddechowego.

TYDZIEŃ  III: „Słychać śpiew wśród drzew i chmur, to artystów ptasich chór”

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

• Zachęcanie do systematycznej obserwacji świata przyrody, dostrzeganie bieżących zmian i pogłębianie wiedzy dzieci z zakresu ornitologii;

• Doskonalenie funkcjonowania narządów artykulacyjnych;

• Utrwalenie kształtu i nazw figur geometrycznych;

• Kształtowanie umiejętności oceny zachowania bohaterów utworów literackich.

TYDZIEŃ  IV: „Szybko biegnie każdy dzień, rosnę szybko, dużo wiem”

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

• Dostrzeganie zmian we własnej osobie;

• Kształtowanie umiejętności posługiwania się określeniami czasu;

• Nabywanie coraz dojrzalszych kompetencji społecznych, budowanie obszaru własnego Ja;

• Uświadomienie sobie konsekwencji upływu czasu w kontekście rozwoju i wzrostu;

• Doskonalenie umiejętności budowania wielozdaniowej wypowiedzi na konkretne tematy

Drodzy Rodzice,

w najbliższym czasie (pn-pt) będziemy dostępne telefonicznie w sprawach pilnych
i konsultacyjnych w godzinach 9:00-14:00.

Życzymy dużo zdrowia i pozdrawiamy.

Agnieszka Hanuszewicz-Mikitów
Aldona Sawicka

 

Propozycje zadań i ćwiczeń do wykonania w domu
(tydzień 4. / 23.03.2020-27.03.2020): 

1) Wspólne oglądanie albumów rodzinnych

- Jak wyglądałem/am kiedyś? (dziecko spogląda w zdjęcia)
- Jak wyglądam teraz? (dziecko spogląda w lustro)
- Jak zmieniłem/am się wraz z upływającym czasem? (dziecko podaje konkretne cechy,
   które się zmieniły)
- Jak wyglądali moi najbliżsi? (rodzeństwo, rodzice- podaje konkretne cechy)
- Jak wyglądają teraz? (dziecko przygląda się najbliższym)
- Jak zmieniły się najbliższe osoby z upływem czasu? (wyciąga wnioski)

Ważne, aby dziecko posługiwało się określeniami czasu np. KIEDYŚ, DZIŚ, TERAZ

Niech to ćwiczenie będzie okazją do wspólnego i rodzinnego oglądania zdjęć. Najlepiej, gdy wszyscy domownicy zostaną zaangażowani do tego ćwiczenia. Warto jest opowiadać dzieciom, gdzie zdjęcia zostały zrobione, jakie były historie poszczególnych zdjęć. To nic innego, jak tworzenie rodzinnej historii, którą kiedyś Wasze dzieci będą przekazywały dalej.

 

2)  Moja rodzina- wykonanie pracy przestrzennej.

Forma dowolna.
Jednakże do wykonania tej pracy angażujemy nożyczki. Ręka musi pracować! :)
Zachęcamy rodziców i rodzeństwo, aby również przyłączyli się do pracy.
Można np. na kawałku kartonu wspólnie wykonać
makietę własnego mieszkania/domu,
a z papieru narysować
i wyciąć domowników, a sprzęt domowy wykonać np. z plasteliny.


To ćwiczenie ma za zadanie nabywanie umiejętności współpracy,
a ponadto kształtujemy umiejętność wycinania, rozwijamy motorykę małą.

Prace można przynieść do przedszkola- po powrocie zrobimy wystawę.

 

3) „Kto jest wyższy?”

Zabawa mająca na celu kształtowanie umiejętności dostrzegania różnic we wzroście
pomiędzy domownikami.
Zwracamy uwagę, aby dziecko porównywało domowników stosując określenia:
NIŻSZY, WYŻSZY, NAJNIŻSZY, NAJWYŻSZY
np. Tato jest wyższy od mamy.

      Mama jest niższa od taty.
      Brat jest najwyższy z całej rodziny.

 

4) Ćwiczenia logopedyczne:

https://www.youtube.com/watch?v=hNSYN4ZHMOU

W filmie dostępne są odgłosy różnych zwierząt. Prezentujemy odgłos zwierzęcia, zatrzymujemy film, a następnie zadaniem dziecka jest :

- Odgadnięcie, co to za zwierze?

- Powtórzenie odgłosu, które dane zwierze wydaje.

Pozwólmy dziecku zapoznać się z wizerunkiem prezentowanego zwierzęcia. Dzięki temu lepiej zapamięta.

Następnie prezentujemy kolejne zwierzę.
Zwracamy uwagę dzieci, które z prezentowanych zwierząt pojawiają się wiosną.

 

5) Piosenka (w dalszym ciągu utrwalamy WSPÓLNIE Z RODZICAMI OCZYWIŚCIE :) ):

https://m.youtube.com/watch?v=poEHlG3g-Y8

Tam daleko gdzie wysoka sosna
maszeruje drogą mała wiosna.
Ma spódniczkę mini, sznurowane butki
i jeden warkoczyk krótki.

Ref.
Maszeruje wiosna
a ptaki wokoło
lecą i świergoczą
głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku
trzyma kwiat gdy go
w górę wznosi
zielenieje świat !

Nosi wiosna dżinsową
kurteczkę, na ramieniu
pewnie żuje gume i robi
balony a z nich każdy jest zielony.

Ref.
Maszeruje wiosna
a ptaki wokoło
lecą i świergoczą
głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku
trzyma kwiat gdy go
w górę wznosi
zielenieje świat !

Wiosno, wiosno
nie zapomnij o nas
każda trawka chce
być już zielona.
gdybyś zapomniała inną
drogą poszła
zima by została mroźna.

Ref.
Maszeruje wiosna
a ptaki wokoło
lecą i świergoczą
głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku
trzyma kwiat gdy go
w górę wznosi
zielenieje świat !

 

6. Utrwalanie poprawnych nawyków higienicznych

- wciąż i na bieżąco przypominamy procedurę poprawnego mycia rąk :)

Ciekawy eksperyment dla dzieci do wykorzystania autorstwa Patrycji Lipińskiej:

 

7. ”CZEŚĆ! JESTEM KUZYNEM GRYPY! JAK O KORONAWIRUSIE ROZMAWIAĆ
Z DZIEĆMI?”
– książka jest do pobrania na stronie
https://www.mindheart.co/descargables
a następnie należy odszukać wersję pliku PDF w języku polskim.

 

8. Codzienne filmiki aktywności fizycznej do wykonania w domu
zamieszczane przez Fundację Mali Wspaniali, z którą współpracujemy
znajdziecie Państwo pod adresem:

https://www.facebook.com/maliwspanialifundacja/

Zachęcamy nie tylko do oglądania, ale również do ćwiczenia :)

 

9. Wirtualne ZOO

Edukacyjne transmisje na żywo odbywają się na profilu Facebook wrocławskiego ZOO:

https://www.facebook.com/wroclawskiezoo/

Dwa razy w tygodniu (środy i piątki) o godzinie 12:00. Podczas trwania programu
można zadawać pytania- wrocławskie ZOO na bieżąco będzie odpowiadać.

 

10. Teatrzyk online:

Aby poczuć się jak w teatrze, zachęcamy do obejrzenia wraz ze swoimi pociechami filmików autorstwa Pani Teatrzyk:

https://www.youtube.com/watch?v=XKFv1Rmawf0
https://www.youtube.com/watch?v=LNNVeCaX624

11. Materiał psychologa dziecięcego Anety Janeczek-Romanowskiej

Dla rodziców zainteresowanych szerszym poznaniem tematu wsparcia emocjonalnego dla dzieci w sytuacji podwyższonego lęku dostępny jest materiał, w którym poruszone są w nim tematy: czym jest i jak może wyrażać się lęk u dzieci, jak wspierać dzieci w doświadczeniu lęku w obecnej sytuacji, co można zrobić na zimno, zanim lęk nastąpi oraz co można zrobić na gorąco, kiedy lęk jest już przy głosie.

https://bycblizej.pl/2020/03/14/koronawirus-emocjonalne-wsparcie-dla-dzieci/?fbclid=IwAR1WuldpAabZfPOGdi01na3uLCI9AwQ5h3vqblkhrMNYX_7YRG47SlNLMwY

12. Bezpłatne, zdalne wsparcie psychologiczne

Gdyby ktoś z Państwa przeżywał kryzys i potrzebował wsparcia psychologa w związku z pandemią koronawirusa poniżej udostępniamy link do bezpłatnej, zdalnej pomocy psychologicznej:

https://www.psychologowie-dla-spoleczenstwa.pl/kontakt

_________________________________________________

Propozycje zadań i ćwiczeń do wykonania w domu
(tydzień 3. / 16.03.2020-20.03.2020):

 

1) Wiersz pt. Wiosna autorstwa Olgi Adamowicz:

Mała Zosia się zastanawiała, dlaczego jaskółka już przyleciała.

Czyżby się wiosna do nas zbliżała?

Robi się cieplej i wiatr mniej wieje, słoneczko częściej się do nas śmieje.

Po czym więc dzieci wiosnę poznają?

Po listeczkach zielonych, które wyrastają?

Czy po kwiatach, które z ziemi wychodzą i pączki puszczają?

A może po tym jak słoneczko coraz mocniej przygrzewa,

zielenią się łąki, zielenią się drzewa.

Ptaki z ciepłych krajów do nas przybywają i radosnym śpiewem wiosnę już witają.

I mały przebiśnieg budzi się do życia, piękny i radosny jako zwiastun wiosny.

Cieszmy się zatem, że nadchodzi wiosna, w błękitnej sukience, ciepła i radosna.

Wędrować będzie dookoła świata, czekając cierpliwie na powitanie lata.

Pytania do tekstu:

- O jakiej porze roku jest mowa w tekście?

- Jakie są oznaki nadchodzącej wiosny? (Te wymienione w wierszu i zaobserwowane
przez dzieci)

 

2)  Pani Wiosna- wykonanie pracy plastycznej dowolną techniką.

Praca ma być zgodna z wyobrażeniem dziecka, musi zawierać cechy charakterystyczne dla tej pory roku. Uwaga! Praca ma w sobie zawierać figury geometryczne tj. (koło, trójkąt, prostokąt, kwadrat). Dziecko powinno nazywać stosowane w pracy figury geometryczne.

 

3) Zagadki wiosenne:

Wiosną na drzewie się zieleni,
ale opada na jesieni. (LIŚĆ)

Gdy nastaje po zimie,
wtedy rosną kwiaty.
Cieszą się z jej przybycia
zwierzęta, ludzie i ptaki (WIOSNA)

Myszek nie łowią,
ptaszków nie jedzą
te szare kotki,
co na drzewie siedzą. (BAZIE)

Ptaszek co ludziom wiosnę zwiastuje.
Gniazda pod dachem sobie buduje.
Przed deszczem nisko zatacza kółka.
Wiadomo wszystkim, że to … (JASKÓŁKA)

Przez śnieg się odważnie przebijam.
Mróz nawet mnie nie powstrzyma.
Mam listki zielone, tak jak wiosna,
a dzwonek bielutki jak zima. (PRZEBIŚNIEG)

 

4) Wiosenne ćwiczenie artykulacyjne

„Wiosenne porządki”.

Idzie wiosna, należy zrobić wiosenne porządki w buzi. Najpierw malujemy sufit (język wędruje po podniebieniu), potem ściany (język po wewnętrznej stronie policzków). Zamiatamy podłogę (język porusza się po dolnych dziąsłach). Teraz czas umyć okna (język przesuwa się po zębach górnych i dolnych). Pierzemy firanki (parskanie wargami). Zamiatamy schody (oblizywanie warg). Porządkujemy strych (język podnosi się do górnych dziąseł) i piwnicę (język na dolne dziąsła).  Jesteśmy zadowoleni ze swojej pracy, uśmiechamy się (wargi rozciągają się w uśmiechu) i cmokamy z zadowoleniem („buziaczki”).

_____________________________________________________________

Zajęcia dodatkowe:

Gimnastyka ogólnorozwojowa z elementami korekty :
Osoba prowadząca: mgr Magdalena Belcarz
poniedziałek 13:30-14:00
wtorek 14:30-15:00

Zajęcia logopedyczne:
Osoba prowadząca: mgr Ewelina Kembrowska
czwartek: 13:30-14:00
piątek: 14:30-15:00

Terapia logopedyczna dla osób z orzeczeniami:
Osoba prowadząca: mgr Sylwia Skupień
poniedziałek: 10:00-10:30, 10:30-11:00
wtorek: 10:00-10:30, 10:30-11:00

Język włoski (przygotowanie do nauki języka nowożytnego):
Osoba prowadząca: mgr Sylwia Kuropatwa
poniedziałek: 10:15-10:30

Gimnastyka poranna:
Osoby prowadzące: mgr Agnieszka Hanuszewicz-Mikitów, mgr Aldona Sawicka
Poniedziałek – piątek 08.00 – 08.15

Rytmika:
Osoby prowadzące: mgr Agnieszka Hanuszewicz-Mikitów, mgr Aldona Sawicka
Środa: 9:45-10:00

Mali Wspaniali:
Osoba prowadząca: Agnieszka Ilnicka
środa: 9:00-9:30

 

HARMONOGRAM 

KONSULTACJI I ZEBRAŃ Z RODZICAMI 

                                                              GRUPY VI

W ROKU SZKOLNYM 2019/2020

DATA

RODZAJ  SPOTKANIA

04.09.2019

Zebranie  organizacyjne w godz. 16:20 – 17:30.
Temat: Zapoznanie rodziców z organizacją pracy przedszkola na bieżący rok szkolny, dokumentami obowiązującymi w placówce; sprawy różne.
Osoba prowadząca: mgr Aldona Sawicka

04./05.11.2019

Konsultacje indywidualne w godzinach: 12:30 – 17:30.
Temat: Przedstawienie wyników obserwacji wstępnej dziecka.
Osoba prowadząca: mgr Agnieszka Hanuszewicz-Mikitów

02.2019

Konsultacje  indywidualne  w  godzinach:  14:00 – 17:30.
Temat: Przedstawienie wyników obserwacji półrocznej dziecka.
Osoba prowadząca: mgr Aldona Sawicka

 06.2020

Konsultacje indywidualne w godz. 14:00 – 17:30.
Temat: Przedstawienie wyników obserwacji końcowej dziecka.
Osoba prowadząca: mgr Agnieszka Hanuszewicz-Mikitów

 

W razie potrzeby istnieje możliwość zorganizowania konsultacji na prośbę rodzica.