Grupa VII

GRUPA   VII – 5 latki

 

Nauczyciele:

 

mgr Agnieszka Karkulowska

 

 

Godziny   pracy   oddziału:

 

07.00 – 08.00 – dzieci przebywają w sali gr. VIII

08.00 – 16.00 – dzieci przebywają w sali gr. VII

16.00 – 17.00 – dzieci przebywają w sali gr. IX

 

Grafik może ulec zmianie w przypadku absencji nauczyciela.

 

 

 

 ZAMIERZENIA   WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE:

 

PROPOZYCJE ZABAW DO REALIZACJI W DOMU DLA DZIECI 5-6 LETNICH

12.04.2021 – 16.04.2021

 

Jak najczęściej staramy się angażować dzieci w codzienne czynności wykonywane w domu np. wspólne przygotowywanie posiłków, sprzątanie zabawek… Ćwiczymy cenne umiejętności takie jak: ubieranie skarpetek, zapinanie guzików, składanie ubrań, wiązanie sznurowadeł itp. Pamiętamy także o codziennej „porcji ruchu” na przykład przy ilustracji ruchowej znanego dzieciom wiersza lub piosenki.

„Rączki do góry”  https://www.youtube.com/watch?v=df3W0uTSWag

„Boogie woogie”  https://www.youtube.com/watch?v=sXqaZUp2N-w

„Gimnastyka”  https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE

„Ram sam sam” https://www.cda.pl/video/393353291/vfilm

„Praczki” https://www.youtube.com/watch?v=35ztvWERAQ0

 

Krąg tematyczny: DOBRA KONDYCJA I DOBRE ZDROWIE, WSZYSTKO CI O NICH PRZEDSZKOLAK OPOWIE.

1. „W gabinecie lekarskim”słuchanie opowiadania/rozmowa na temat opowiadania.

Dziś jest wyjątkowy dzień. Ada nie idzie do przedszkola, bo ma wyznaczoną wizytę w gabinecie lekarskim. Razem z tatą odwiedzi lekarza pediatrę. Wszystkie dzieci z grupy Ady mają obowiązkowe badania lekarskie. Trzeba sprawdzić, czy starszaki są zdrowe i mogą po wakacjach iść do szkoły. Gdy tylko dziewczynka weszła do gabinetu, pani pielęgniarka zważyła ją na wadze lekarskiej i zmierzyła jej wzrost. Potem pani doktor wzięła tablicę do badania wzroku i sprawdziła, czy Ada dobrze widzi. Dziewczynka bardzo się zdziwiła, gdy pani doktor posadziła ją na krześle, stanęła za nią z tyłu i szeptem zaczęła opowiadać bajkę. Okazało się, że było to badanie słuchu. Ada usłyszała całą historię. Potem pani pielęgniarka poprosiła Adę, żeby dziewczynka wrzuciła małą piłeczkę do koszyczka, a dużą piłkę kopnęła do namalowanej na ścianie bramki. To badanie miało wykazać, czy Ada jest praworęczna czy leworęczna. Teraz Ada wie, po której stronie ławki powinna usiąść w szkole, żeby jej nikt nie przeszkadzał w rysowaniu i pisaniu. Na koniec wizyty pani doktor rozmawiała z dziewczynką i z jej tatą na temat ulubionych zajęć Ady. Całe badanie nic a nic nie bolało. Okazało się, że Ada jest zdrowa i może pójść do szkoły. Pani doktor pochwaliła dziewczynkę, że dużo czasu spędza na powietrzu i nie objada się słodyczami.

Rozmowa na temat opowiadania:

– Dlaczego Ada wybierała się z tatą do lekarza pediatry?

– Jakie badania zrobiono Adzie?

– Jakie sprzęty do badań widziała Ada w gabinecie lekarskim?

– Czy byłeś już na takim badaniu?

– Jakie badania przeprowadzono Tobie w gabinecie lekarskim?

–-Jak myślisz, dlaczego  dzieciom robi się takie badania?

 

2. „Na zdrowie”słuchanie wiersza Marcina Brykczyńskiego.

 

 

Gdy zapada ktoś na zdrowiu,

lekarz czeka w pogotowiu.

Każdy się od niego dowie,

Jak żyć, żeby tryskać zdrowiem.

I od stóp po czubek głowy

Być bez przerwy jak rydz zdrowym.

Rydz być może nam to powie,

że wybiera końskie zdrowie.

Koń pomyśli sobie chyba,

że chce zdrowy być jak ryba.

Za to ryba, nim ją złowię,

Może mieć żelazne zdrowie…

Dość już tu o zdrowiu mowy,

Ale żebym tak był zdrowy,

Warto zdrowie wciąż mieć w głowie,

Bo to może wyjść na zdrowie.

 

Co oznaczają wyrażenia użyte w wierszu?

 

Na zdrowie – życzenia zdrowia

Zapaść na zdrowiu – zachorować

Czekać w pogotowiu – tu: przygotowany do udzielenia pomocy

Tryskać zdrowiem – wyglądać na zdrowego i zadowolonego z życia

Zdrów jak rydz, końskie zdrowie, zdrowy jak ryba, żelazne zdrowie – zdrowy, osoba, która nie choruje

Może wyjść na zdrowie – może wpłynąć korzystnie na stan zdrowia

 

3. „Poradnik zdrowia” – zabawa rozwijająca myślenie.

 

Wspólnie z dzieckiem wymyślamy porady, których stosowanie pomoże w zachowaniu zdrowia (zdrowe odżywianie, ruch na świeżym powietrzu, higiena, sen i odpoczynek, dobry humor).

 

 

4. „Jarzynowa gimnastyka” – zabawa ruchowa przy piosence.

 

https://www.youtube.com/watch?v=oD_4YBKMKFs

 

 

5. Wspólna gimnastyka ilustrowana wierszem:

Tupnij nogą, ile sił, (tupiemy)

Klaśnij w górze: raz, dwa, trzy, (klaszczemy nad głową)

Zrób do przodu skłon głęboki (kłaniamy się, dotykamy palcami stóp)

Potem pochyl się na boki (robimy skłon w prawo i w lewo)

Raz – skręt w lewo (robimy skręt w lewą stronę)

Raz -  skręt w prawo (robimy skręt w prawo)

Bioderkami porusz żwawo (kręcimy bioderkami),

A gdy zmęczysz się troszeczkę

Możesz usiąść na chwileczkę. (siadamy)

 

6. „Zgaduj – zgadula”rozwiązywanie zagadek słownych.

 

Co to jest, na pewno wiesz.

Najeżona jest jak jeż.

Lecz nikogo nie ukłuje,

Tylko zęby wyszoruje.

(szczoteczka do zębów)

 

Przyjemnie pachnie, ładnie się pieni,

A brudne ręce w czyste zamieni.

(mydło)

 

Jestem w łazience,

Wycierasz mną ręce.

(ręcznik)

 

Jest biała, siedzi w tubie,

Zęby nią czyścić lubię.

(pasta do zębów)

 

 

Z kranu srebrną strugą
Biegła długo, długo.
Napełniła pół wanny,
Będzie kąpiel dla Anny

(woda)

 

Spogląda z wysoka
Na kurki, na wannę,
Gdy go używasz -
Udaje fontannę.

(prysznic)

 

 

Naturalne witaminy
lubią chłopcy i dziewczyny,
bo najlepsze witaminy
to …(owoce i jarzyny)

 

 

7. „Literkowy detektyw”zabawa kształtująca percepcję słuchową.

 

Znajdź wokół siebie jak najwięcej przedmiotów, które zaczynają się na głoskę: p, f, k, b. Podziel słowa na sylaby.

 

 

8. „Zęby”ćwiczenia dźwiękonaśladowcze na podstawie wiersza M. Strzałkowskiej „Zdrowe zęby to fortuna!”

Gdy dbasz o nie należycie,

są ci wdzięczne i z radością

służą ci przez całe życie.

Gdy się śmiejesz – do szczerzenia. (dziecko uśmiecha się szeroko, szczerząc zęby)

Gdy się boisz – do szczękania.  (dziecko szczęka zębami)

Gdy zajadasz – do gryzienia.  (dziecko naśladuje gryzienie)

Gdy się złościsz – do zgrzytania. (dziecko zgrzyta zębami)

Szoruj zęby na okrągło, (dziecko wykonuje ruchy okrężne językiem w buzi)

szoruj w górę, szoruj na dół, (naśladuje mycie zębów u góry i na dole)

szoruj z przodu, szoruj z boków (z przodu i z boku)

i płucz z siłą wodospadu. (naśladuje płukanie zębów).

 

9. „Gdzie te rymy?” – ćwiczenia uwagi słuchowej.

 

Wraz z dzieckiem próbujemy odnaleźć rymy do wyrazów: mydło, szczotka, witamina, lekarz, pietruszka, sałata, ząbek, główka, skok, zdrowie.

 

10. „Zdrowo jemy, zdrowo rośniemy” – wykonujemy wspólnie z dzieckiem zdrowy posiłek.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PROPOZYCJE ZABAW DO REALIZACJI W DOMU DLA DZIECI 5-6 LETNICH

06.03.2021 – 09.04.2021

 

Jak najczęściej staramy się angażować dzieci w codzienne czynności wykonywane w domu np. wspólne przygotowywanie posiłków, sprzątanie zabawek… Ćwiczymy cenne umiejętności takie jak: ubieranie skarpetek, zapinanie guzików, składanie ubrań, wiązanie sznurowadeł itp. Pamiętamy także o codziennej „porcji ruchu” na przykład przy ilustracji ruchowej znanego dzieciom wierszyka „Gimnastyka to podstawa” lub przy piosence „Taniec zygzak”.

(https://www.youtube.com/watch?v=xm93WFJ7bNs)

Gimnastyka to podstawa,

każde dziecko o tym wie.

Ręce w górę, w przód i w bok,

skłon do przodu, przysiad i malutki skok.

Krąg tematyczny: ZWIERZĘTA DOMOWE SĄ SZCZĘŚLIWE I ZDROWE.

 

Prezentowane propozycje działań powinny być rozplanowane w ciągu tygodnia w zależności od możliwości dziecka.

 

1.„Pod psem” – słuchanie wiersza Marcina Brykczyńskiego/ rozmowa na temat wiersza.

 

Raz mieszkał pewien kot nad rzeką,

Który był strasznym psem na mleko,

Lecz biedak wciąż narzekał skrycie,

Że ma zupełnie pieskie życie,

Bo choć na zgodę ma ochotę,

Z psem pewnym żyje jak pies z kotem,

A pies bezczelnie mu dowodzi,

Że jako kot na psy już schodzi.

W dodatku ci, co go nie znają,

Bez przerwy na nim psy wieszają.

Więc wreszcie tam się udał drogą,

Gdzie nie ma psa z kulawą nogą

I list im wysłał ekspresowy:

„Psa w nos pocałujcie, mam was z głowy!”

 

Wyjaśnienie znaczenia związków frazeologicznych:

 

pod psem – niedobrze,

być psem na coś – bardzo coś lubić,

pieskie życie – bieda, zły los,

żyć jak pies z kotem – żyć w niezgodzie,

zejść na psy – zbiednieć,

wieszać na kimś psy – potępiać kogoś, krytykować,

nie ma psa z kulawą nogą – nie ma nikogo,

pocałuj psa w nos – zostaw mnie w spokoju.

 

 

2.„Imię dla pupila” – zabawa twórcza.

 

Informujemy dziecko, że zwierzęta nie powinny nosić imion ludzi, tylko mieć własne, przeznaczone dla zwierząt np. wymyślone. Próbujemy wspólnie wymyślić jak największą ilość imion, (można podać dziecku pierwszą literę), zastanawiamy się, dla jakiego zwierzęcia może być ono odpowiednie.

 

3. „Tylko nic nie mówcie krowie” – słuchanie wiersza Haliny Szayerowej.

 

Nabiał produkt smaczny, zdrowy.

Dostajemy go

od krowy.

Tylko nic nie mówcie krowie!

Jak się krowa o tym dowie,

to się jej

przewróci

w głowie

i gotowa

narozrabiać…

I przestanie

nabiał dawać,

czyli

masło,

mleko,

sery

i śmietanę

na desery!

No i jajka.

Co ja baję?

Przecież jajka

kura daje…

Tylko nic nie mówcie kurze!

 

Pytania do wiersza:

- Jakie korzyści przynosi ludziom hodowla zwierząt?

- Jakie produkty pochodzenia zwierzęcego najbardziej lubisz?

 

4. „Co to za zwierzę?”rozwiązywanie zagadek słownych.

 

Kwiku! Kwiku! Żyję w chlewiku, z koryta jadam, z nikim nie gadam. (świnia)

Komu wygodniej chodzić po drogach, gdy cztery podkowy ma na nogach? (koń)

Jestem duża, ciemna, białe łaty mam. Sianem mnie nakarmisz, zdrowe mleko dam. (krowa)

Dzięki niej na zimę masz czapkę i szalik. Gdy w góry pojedziesz, ujrzysz ją na hali. (owca)

Jestem biała, szara, ruda albo czarna. Niosę smaczne jaja, lubię dziobać ziarna. (kura)

Grzebień dumnie nosi, lecz go nie używa. Skoro dzień nadchodzi, ludzi ze snu zrywa. (kogut)

 

5. „Koniki”zabawa ruchowa.

Wyznaczamy miejsce na stajnię (mogą być dwie stajnie). Na dany znak „koniki” wybiegają ze stajni. Biegają kłusem – szybko na palcach, idą stępa – powoli z wysokim podnoszeniem kolan, galopem – z odbijaniem się kolejno na jednej i drugiej nodze, cichutko – po piaszczystej drodze, głośno – po drewnianym moście. Na dany sygnał (np. klaśnięcie w dłonie) wracają do stajni.

 

6. „Moje ulubione zwierzątko”praca plastyczna.

Przy pomocy dostępnych materiałów dziecko wykonuje rysunek ulubionego zwierzątka. Pomocne mogą być tzw. rysowane wierszyki (rysujemy zwierzątko wg słów wierszyka).

 

Kotek

Małe kółeczko, duże kółeczko,

Jedno ucho, drugie ucho,

Trzy wąsiki z lewej strony,

Trzy wąski z prawej strony,

Ogonek zakręcony

I jest kotek tyłem odwrócony.

 

Świnka

To będzie świneczka:

Brzuszek jak beczka,

Ogonek zakręcony,

Ryjek przytępiony,

Ucho, oko, nóżki małe

I zwierzątko już jest całe.

 

Koza

Pudełeczko, cztery nóżki,

Szyja, łebek i dwa różki,

Oko, ogon, teraz wiecie,

Że to koza ma być przecież.

 

7. „Gdzie ja mieszkam”zabawa edukacyjna.

 

https://www.youtube.com/watch?v=1PD3jNhefUA

 

8. „Susy królika” – zabawa ruchowa.

Prezentujemy dziecku zdjęcie lub ilustrację królika i wspólnie omawiamy nazwy jego części ciała. Jako ciekawostkę możemy dodać, że nogi to skoki, ogon to puszek, uszy – słuchy. Wyznaczamy start i metę. Dziecko z siadu podpartego wykonuje jak najdłuższe skoki, naśladujące skoki królików.

 

9. „Co wiemy o zwierzętach domowych i hodowlanych?” – zagadki.

 - Do czego kotu służą wąsy? Wąsy są wrażliwe na dotyk, dzięki nim kot wyczuwa zawirowania powietrza wokół przedmiotów. W ten sposób kot omija przeszkody, nawet ich nie widząc i nie dotykając, np. rozpoznaje nimi rozmiar szczeliny, przez którą chce się przecisnąć

- Gdzie chomik magazynuje pożywienie? Chomiki magazynują pożywienie w woreczkach po obu stronach pyszczka. Potem ukrywają je w różnych miejscach.

- Co robią świnki morskie, by się ogrzać? Świnki morskie lubią towarzystwo. Gdy jest zimno, przytulają się do siebie i wzajemnie ogrzewają

- Co jest przysmakiem papużek? Papużki uwielbiają nasiona i owoce. Jeżeli żyją w parze, często dzielą się jedzeniem.

- Jak się nazywają jajeczka rybek? Ikra.

- W jaki sposób ptaki czyszczą pióra? Ptaki przeczesują piórka dziobem. Kąpią się też w wodzie lub piasku.

- Jak króliki powiadamiają się o niebezpieczeństwie? Zaniepokojony czymś królik głośno tupie.

- Gdzie owce jedzą zimą? Zimą właściciele owiec karmią je sianem i ziarnem.

- Czy kury dobrze fruwają? Kury mają skrzydła, lecz fruwają bardzo słabo.

- Co robi świnia, gdy chce się podrapać? Ociera się o drzewa lub płoty.

- Jak kaczki szukają pożywienia w wodzie? Nurkują, zbierając pożywienie z dna.

- Dlaczego koty są przydatne w gospodarstwie? Koty tępią myszy.

- Jak nazywają się małe kozy? Koźlęta.

- Do czego krowie służy ogon? Swoim długim ogonem opędza się od owadów.

 

10. „Gdacze kura: ko, ko, ko”piosenka.

https://www.youtube.com/watch?v=QPqALIknKwY

 

 

PROPOZYCJE ZABAW DO REALIZACJI W DOMU DLA DZIECI  5-6 LETNICH

29.03.2021 – 02.04.2021

 Jak najczęściej staramy się angażować dzieci w codzienne czynności wykonywane w domu np. wspólne przygotowywanie posiłków, sprzątanie zabawek… Ćwiczymy cenne umiejętności takie jak: ubieranie skarpetek, zapinanie guzików, składanie ubrań itp. Pamiętamy także o codziennej „porcji ruchu” na przykład przy ilustracji ruchowej znanego dzieciom wierszyka „Gimnastyka to podstawa” lub przy piosence „Taniec zygzak” (https://www.youtube.com/watch?v=xm93WFJ7bNs)

 

Gimnastyka to podstawa,

każde dziecko o tym wie.

Ręce w górę, w przód i w bok,

skłon do przodu, przysiad i malutki skok.

 

 Krąg tematyczny: „O WIOSENNYCH ŚWIĘTACH KAŻDY Z NAS PAMIĘTA”.

 Prezentowane propozycje działań powinny być rozplanowane w ciągu tygodnia w zależności od możliwości dziecka.

 1.      „Gotowane i surowe” – zabawa badawcza; obserwacja surowych i gotowanych jajek, analiza wyglądu, próba odgadnięcia, które są surowe, a które – gotowane.

Proponujemy dziecku doświadczenie: zalewamy w dużym naczyniu jajko kurze wrzącą wodą i pytamy dziecko, czy wie, co się stanie. Informujemy, że na rozwiązanie trzeba będzie poczekać. Jeśli jajo nie było zbyt zimne, po wykonaniu pozostałych doświadczeń powinno mieć całkowicie ścięte białko i półpłynne żółtko.

Następnie stawiamy przed dzieckiem trzy słoiki z wodą oraz pojemniki z solą i cukrem, i pytamy, czy jajko unosi się w wodzie. Po udzieleniu odpowiedzi dziecko sprawdza swoje przypuszczenia – wkłada jajko do wody. Kiedy jajko tonie, prosimy o wykonanie kolejnej próby, gdyż słyszeliśmy, że podobno w osolonej lub posłodzonej wodzie jajko będzie pływać. Dziecko do jednego słoika wsypuje kilka łyżek soli, a do drugiego – cukru. Po wymieszaniu wkłada jajo i sprawdza, w którym słoiku utrzymuje się ono na powierzchni. Następnie ogląda dwa jaja i stara się odgadnąć: które jest surowe, a które gotowane – bez ich rozbijania. Jeśli nie potrafi wskazać, podpowiadamy, że ugotowane jajo szybciej się toczy i kręci od surowego. Dziecko toczy oba jaja, kręci nimi. Po wytypowaniu, które jajko jest surowe, a które gotowane, rozbijamy je, by potwierdzić przypuszczenia dziecka. Po stłuczeniu skorupek ogląda surowe i ugotowane jajo od środka – poznaje budowę, nazywa i wskazuje: żółtko, białko, błonę, skorupkę oraz porównuje.

Na koniec dziecko ogląda jajko, które na początku było zalane wrzątkiem. Obiera ze skorupki, porównuje z surowymi i gotowanymi na twardo.

2.       „Pisanki” – słuchanie wiersza D. Gellner /  rozmowa na temat wiersz.

Patrzcie,

ile na stole pisanek!

Każda ma oczy

malowane,

naklejane.

Każda ma uśmiech

kolorowy

i leży na stole grzecznie,

żeby się nie potłuc

przypadkiem

w dzień świąteczny.

Ale pamiętajcie!

Pisanki

nie są do jedzenia!

Z pisanek się wykluwają

świąteczne życzenia.

 Pytania:

O czym był wiersz?

Co robiły pisanki?

Jak wyglądały pisanki?

3.      ”Kolorowe pisanki” – wykonanie pracy plastycznej.

Wspólnie z dzieckiem ozdabiamy pisanki wykorzystując materiały dostępne w domu (farby, flamastry, materiały sypkie itp.)

4.      „Skaczące jajko” – zabawy doświadczalne z jajkiem.

Skaczące jajko

Dzień wcześniej należy umieścić jajko w słoiku, zalewać je octem i zakryć słoik pokrywką. Podczas zabawy wylewamy ocet i wyjmujemy jajko – bez skorupki otoczone błoną. Dziecko ogląda je, delikatnie odbija o blat stołu.

Twarde jajka

Rodzic pokazuje dziecku jajko ugotowane na twardo, mówi, że jest ono wyjątkowo wytrzymałe na stłuczenie. Dziecko próbuje je zgnieść, ściskać je tylko kciukiem i palcem wskazującym (palce ułożone są na biegunach jajka).

5.      „Na świątecznym stole” – słuchanie / rozmowa na temat wiersza Danuty Gellnerowej.

 Na świątecznym stole

pisanki jak kwiaty,

a obok pisanek

- baby pękate.

Baby z rodzynkami,

w czepkach lukrowanych -

potańczyć by chciały,

poskakać by chciały,

ale stół świąteczny

jest dla nich za mały!

Po krótkiej rozmowie opowiadamy o tradycyjnych potrawach wielkanocnych. Zgodnie z tradycją najważniejszym posiłkiem w czasie świąt jest śniadanie. W czasie Bożego Narodzenia najważniejsza jest kolacja, a w czasie Wielkanocy – śniadanie. Zanim rodzina zasiądzie za stołem, wszyscy składają sobie życzenia i spożywają poświęcone pokarmy: jajka, chleb, wędlinę. Następnie zasiadają do śniadania. Stół jest zazwyczaj pokryty białym obrusem i przystrojony świeżymi roślinami. Tradycyjną potrawą podawaną do śniadania jest biała kiełbasa, biały barszcz lub żurek z jajkiem. Innymi potrawami są jajka, wędliny, pieczywo. Wśród ciast nie powinno zabraknąć baby wielkanocnej i mazurków.

6.      „Świąteczne tradycje” – poznawanie tradycji związanych z Wielkanocą.

Krótko charakteryzujemy najpopularniejsze tradycje wielkanocne. W miarę możliwości prezentujemy przedmioty związane z poszczególnymi tradycjami.

Palemki na szczęście. Wielki Tydzień zaczyna się Niedzielą Palmową. Kiedyś nazywano ją kwietną lub wierzbną. Palemki – rózgi wierzbowe, gałązki bukszpanu, malin, porzeczek – ozdabiano kwiatkami, mchem, ziołami, kolorowymi piórkami. Po poświęceniu palemki biło się nią lekko domowników, by zapewnić im szczęście na cały rok. Połknięcie jednej poświęconej bazi miało zapewnić zdrowie i bogactwo. Zatknięte za obraz lub włożone do wazonów palemki chroniły mieszkanie przed nieszczęściem i złośliwością sąsiadów.

Świąteczne porządki. Przed Wielkanocą robimy wielkie świąteczne porządki, nie tylko po to, by mieszkanie lśniło czystością. Porządki mają także symboliczne znaczenie – „wymiatamy” z mieszkania zimę, a wraz z nią wszelkie zło i choroby.

Święconka. Wielka Sobota była dniem radosnego oczekiwania. Koniecznie należało tego dnia poświęcić koszyczek (albo wielki kosz) z jedzeniem. Nie mogło w nim zabraknąć Święcono też chrzan, masło i jajka.  Święconkę jadło się następnego dnia, po rezurekcji. Tego dnia święcono też wodę.

Wielka Niedziela – dzień radości. W Wielką Niedzielę poranny huk petard i dźwięk dzwonów miał obudzić śpiących w Tatrach rycerzy, poruszyć zatwardziałe serca skąpców i złośliwych sąsiadów. Po rezurekcji zasiadano do świątecznego śniadania. Najpierw dzielono się jajkiem. Na stole nie mogło zabraknąć baby wielkanocnej i dziada, czyli mazurka.

Lany poniedziałek. Lany poniedziałek, śmigus-dyngus, święto lejka – to zabawa, którą wszyscy doskonałe znamy. Oblewać można było wszystkich i wszędzie. Zmoczone tego dnia panny miały większe szanse na zamążpójście. A jeśli któraś się obraziła – to nieprędko znalazła męża. Wykupić się można było od oblewania malowanym jajkiem – stąd każda panna starała się, by jej pisanka była najpiękniejsza. Chłopak, wręczając tego dnia pannie pisankę, dawał jej do zrozumienia, że mu się podoba.

Szukanie zajączka. Wyrazem wielkanocnej radości rodziny może być, po zakończeniu śniadania, wspólna zabawa zwana szukaniem zajączka, czyli małej niespodzianki dla każdego.

Wielkanocne jajo. Króluje na wielkanocnym stole, jest symbolem życia i odrodzenia. Tradycja pisanek i dzielenia się święconym jajkiem sięga daleko w przeszłość. Czerwone pisanki mają ponoć moc magiczną i odpędzają złe uroki, są symbolem serca i miłości. Jajko jest formą najbardziej doskonałą. Zawiera wszystkie konieczne dla odżywienia organizmu składniki: białko, tłuszcz, sole mineralne i witaminy.

Propozycje filmów edukacyjnych na temat zwyczajów wielkanocnych:

Zwyczaje wielkanocne (źródło: YouTube)

EduKredka – Tradycje wielkanocne (Źródło: YouTube)

7.      „Zgaduj – zgadula” - rozwiązywanie zagadek słownych o tematyce wiosennej i świątecznej.

Jak nazywa się dzwoneczek w białej spódniczce,

który rośnie tuż pod śniegiem? (przebiśnieg)

Kotki, kotki, o,  jak ładnie -

żaden z łodygi cienkiej nie spadnie!

Żaden nie krzyczy, żaden nie drapie,

Żaden nie mlaszcze przy jedzeniu.

Nadeszła już wiosna, wszędzie zielono.

A kotki szare i miękkie – będzie z nimi wesoło! (bazie)

Wygląda jak żółta piłeczka,

mieszka w małym domku

bez drzwi i okienek.

W środku jest pewnie ciemno,

więc piszcząca kuleczka chce wyjść już stamtąd

i opuścić na zawsze swój domek. (pisklę w jajku)

Ona szybko wydziobuje ziarno,

składa jajka w ukryciu.

On nosi kolorowe pióra,

ma czerwony, karbowany grzebień.

Często siedzi i pieje na płocie.

Powiedz mi szybko, co to za para? (kura i kogut)

8.      „Wielkanocne pląsy” – swobodna ekspresja ruchowa przy piosence „Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne”. 

Dziecko wykonuje dowolny układ ruchowy do piosenki. Zachęca swoich najbliższych do wspólnego tańca. Piosenka dostępna jest na stronie YouTube (link: tutaj).

9.      „J jak jajko, p jak pisanka” – zabawa utrwalająca litery. Szukamy wokół siebie jak najwięcej przedmiotów zaczynających się na podaną literę.

 10.  „Baranki” – rysowanie szlaczków spiralnych oburęcznie.

Dajemy dziecku kartkę papieru. W obu rękach dziecko trzyma czarne kredki. Opowiadamy o młodych barankach, które chętnie biegają po górskich pastwiskach, lubią się bawić, ale najlepiej czują się przy swojej mamie. Dziecko rysuje baranka przy akompaniamencie muzyki. Dziecko rysuje spirale wg własnego pomysłu, jednocześnie prawą i lewą ręką, zapełniając nimi całą kartkę. Po wypełnieniu kartki spiralami docinamy kartkę dookoła, zaokrąglając jej rogi, dziecko wycina kształt „chmurki”. Naklejają obłoczek na drugi arkusz papieru i dorysowują barankowi głowę i nogi.

 

ZAJĘCIA DODATKOWE:

 

 

GIMNASTYKA PORANNA:

 

Osoba prowadząca: Agnieszka Karkulowska

 

  • poniedziałek – piątek: 8:00 – 8:15

RELIGIA:

Osoba prowadząca: ks. Krzysztof Salik

  • poniedziałek : 9:30 – 10.00
  • środa: 10.00 – 10.30

Rytmika:

 

Osoba prowadząca: Alicja Fisher – Fishering

 

  • czwartek: 10:30 – 10:50

GIMNASTYKA OGÓLNOROZWOJOWA Z ELEMENTAMI KOREKTY:

 

Osoba prowadząca: Magdalena Belcarz

 

  • poniedziałek: 12.30 – 13.00
  • wtorek: 12.30 – 13.00

 

 

język angielski :

 

Osoba prowadząca: Katarzyna Bednarz

  • czwartek 10.00 – 10.15/12.30 – 12.45 (zamiennie)

 

 ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE:

 

Osoba prowadząca: Beata Racek

 

  • piątek: 13.00 – 14.00

 

 ZEBRANIA I KONSULTACJE:

22.09.2020 - zebranie ogólne z Rodzicami. Godzina: 17.30 – 18.30

Cel: organizacja pracy w nowym roku szkolnym, sprawy różne.

 05.11,06.11.2020 - konsultacje w formie telefonicznej. Godzina 16.30 – 18.30
Cel: Omówienie wyników obserwacji wstępnej dziecka.