Grupa VIII

GRUPA  VIII – 4 latki

 

Nauczyciele:

 


Ewa Leszkiewicz

 

GODZINY PRACY ODDZIAŁU VIII

 

 
06.30 – 07.00 – dzieci przebywają w sali nr 2
07.00 – 16.30 – dzieci przebywają w sali nr 8
16.30 – 17.00 – dzieci przebywają w sali nr 2
17.00 – 17.30 – dzieci przebywają w sali nr 4
Grafik może ulec zmianie w przypadku absencji nauczyciela.
 

 

 

 

 ZAMIERZENIA   WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE

 

 

 

 

Zajęcia   dodatkowe:

 

GIMNASTYKA PORANNA:

Osoba prowadząca: Ewa Leszkiewicz

  • poniedziałek – piątek: 8:00 – 8:15

 

 


Gimnastyka   ogólnorozwojowa  

z   elementami   korekty:

Osoba prowadząca: Magdalena Belcarz

  • poniedziałek: 12:30 – 13:00
  • wtorek: 11:30 – 12:00

 

jĘZYK   ANGIELSKI:

Osoba prowadząca: Katarzyna Bednarz

  • środa: 10:15 – 10:30
  • czwartek: 11:30 – 11:45

Zajęcia odbywają się raz w tygodniu zamiennie, w zależności od zmiany nauczyciela.


ZAJĘCIA  PLASTYCZNE:

Osoba prowadząca: Katarzyna Kamienowska

  • poniedziałek: 13.30 – 14.00
  • wtorek: 13.30 – 14.00

 

ZAJĘCIA  LOGOPEDYCZNE:

Osoba prowadząca: Ewelina Karpińska

  • piątek: 11:00 – 12:00

 

Mali  wspaniali -
ZAJĘCIA  OGÓLNOROZWOJOWE  Z   ELEMENTAMI   SZTUK   WALKI:

Osoba prowadząca: Agnieszka Ilnicka

  • środa: 13:30 – 14:00

 

Rytmika: 

Osoba prowadząca: Dobrosława Głowacka

  • piątek: 12:30 – 13:00

 PROPOZYCJE ZABAW 30.03. – 03.04.2020

 

JAK SIĘ BAWIĆ? 
23 POMYSŁY NA ZABAWY BEZ ZABAWEK
Domowe zacisze oferuje nieskończoną ilość gier i zabaw, które nie tylko pobudzają wyobraźnię i stymulują twórcze myślenie, ale także zachęcają do eksplorowania 
i doświadczania otaczającej rzeczywistości i to wszystkimi zmysłami.
Na stronie www.dziecisawazne.pl znajdziecie Państwo propozycje zabaw
z wykorzystaniem m.in. mąki, ziaren, włóczki, kubków, gazet i poduszek
autorstwa Marty Grześko-Nyczki i Moniki Kościelniak (link poniżej) 

https://dziecisawazne.pl/23-pomysly-na-zabawy-bez-zabawek

PRZEDSZKOLNE LABORATORIUM
Wspólne eksperymentowanie z dzieckiem pozwala mu poznać smak naukowej pasji
i odkryć radość uczenia się nowych rzeczy. Na stronie www.nowaera.pl znajdziecie Państwo propozycje łatwych w przygotowaniu i bezpiecznych eksperymentów do przeprowadzenia  „w przedszkolnym lub domowym laboratorium” (link: poniżej).

https://www.nowaera.pl/strefainspiracji/przedszkolnelaboratorium

PROPOZYCJE ZABAW DLA DZIECI Z TRUDNOŚCIAMI

 

 

POCZYTAJ MI MAMO… POCZYTAJ MI TATO…

 BAJKA TERAPEUTYCZNA –   „O DWÓCH OŁÓWKACH”

 

Temat: Przyjaźń.

 

Cel: uświadomienie potrzeby przyjaźni, bezinteresownej chęci pomagania, budowanie zaufania, lojalności, stymulacja empatii (współczucia).

 

W pewnym piórniku leżały równo ułożone ołówki. Były kolorowe, tylko jeden był zwykły, szary. Tuż obok niego znajdował się wspaniały ołówek dwukolorowy: czerwono – niebieski. Ołówki zawsze przebywały razem, czy to leżąc obok siebie w piórniku, czy ścigając się i kreśląc wzory na papierze. Szary rysował kontury, a dwukolorowy wypełniał je barwami. Bardzo lubiły się tak razem bawić. Inne kolorowe chciały przyjaźnić się z dwukolorowym, ale on wolał szary i z nim spędzał czas.

- Co to za zwyczaje – szeptały oburzone – że dwukolorowy przyjaźni się z takim zwyczajnym! To nie wypada, nie wypada – powtarzały.

Ale dwukolorowy nie słuchał tego gadania, szarak zresztą też. Obydwa przecież bardzo się lubiły. Aż pewnego dnia wydarzyło się straszne nieszczęście; dwukolorowemu złamały się grafity.

- Będzie do wyrzucenia, do wyrzucenia – szeptały ołówki, z satysfakcją przekazując sobie tę wieść. Dwukolorowy bardzo się zasmucił, szarak jeszcze bardziej.

- Jak mu pomóc, co zrobić? – pytał sam siebie.

- Nie, nie pozwolę, by taki wspaniały ołówek, który jeszcze może tyle pięknych rzeczy narysować, został wyrzucony.

Wziął przyjaciela na plecy i pomaszerował szukać lekarza ołówków. Przyjaciele długo szukali pomocy. Szary ołówek  był już bardzo zmęczony, co chwilę odpoczywał, ale nie ustawał w poszukiwaniach. Nareszcie znalazły bardzo starą Temperówkę.

- Spróbuję wam pomóc – rzekła i bardzo ostrożnie zabrała się do pracy. Delikatnie, by nie spowodować zniszczeń, skrobała, przycinała i w końcu zatemperowała.

- Uf, już po zabiegu – powiedziała. – Udało się, jesteś wprawdzie krótszy, ale dalej pięknie możesz rysować, co tylko zechcesz.

- Naprawdę ? – spytał z niedowierzaniem dwukolorowy.

- Pomogłam tobie, ale największą przysługę oddał ci twój przyjaciel – Szary Ołówek.

- E tam – powiedział Szarak zawstydzony tą pochwałą. – My jesteśmy prawdziwi przyjaciele, on nie zdradził naszej przyjaźni dla innych, kolorowych, więc ja… Tutaj zaczął się jąkać bardzo wzruszony. Dwukolorowy nic nie powiedział, tylko przytulił się do niego. Wróciły razem do piórnika, by odpocząć po przeżyciach, a nazajutrz znowu rysowały razem.

 

Pytania do tekstu:

  1. Z kim najczęściej bawił się Dwukolorowy Ołówek?
  2. Co stało się z Dwukolorowym Ołówkiem i kto mu pomógł?
  3. W jaki sposób Szary Ołówek uratował kolegę i dlaczego to zrobił?
  4. Kto to jest przyjaciel?

 

Propozycje zajęć i zabaw:

  • Wykonaj dowolną pracę (obrazek, laurkę, itp.), którą chciałbyś/chciałabyś podarować osobie według Ciebie wyjątkowej (brat, siostra, mama, tato, dobry kolega/koleżanka, itp). Postaraj się, żeby to była praca „od serca”.
  • Zastanów się, co mógłbyś/mogłabyś zrobić, żeby sprawić przyjemność rodzicom lub rodzeństwu. Postaraj się być dla nich wyjątkowo miłym/miłą.
  • Zabawa dydaktyczna: ”Jaki to kolor?”

Rodzic wybiera dowolną kredkę i pyta dziecko, jakiego jest koloru. Zadaniem dziecka jest wyszukanie jak największej ilości przedmiotów w pokoju w tym kolorze.

Następnie dziecko wybiera kredkę i rodzic wymienia przedmioty w określonej barwie.

 

Życzę miłej zabawy

„Na straganie” – wysłuchanie piosenki na podstawie wiersza Brzechwy (link poniżej)

https://www.youtube.com/watch?v=38QNVaK7a-s

  1. Nazwijcie warzywa wymienione w piosence;
  2. Podzielcie na sylaby (wyklaszczcie) nazwy ww. owoców;
  3. Jak często jecie  warzywa i w jakiej postaci?;
  4. Które warzywa lubicie najbardziej?

Drugi dzień poświęcamy owocom (pokazujemy dzieciom zdjęcia bądź prawdziwe owoce).

Co to za owoc/warzywo?

Rozpoznawanie warzyw i owoców za pomocą zmysłów (dotyk, zapach, smak). Dziecko rozpoznaje owoce i warzywa za pomocą zmysłów (z zawiązanymi oczkami).

Sałatka warzywna/owocowa:

Wspólnie z rodzicami przygotowujemy pyszną i zdrową sałatę z warzyw lub owoców, które macie dostępne w domu. Można też przygotować sok (pamiętajcie, że witaminy potrzebują tłuszczu, żeby były dobrze przyswajane).

W jaki sposób jeszcze możemy dbać o zdrowie?

  1.  ubieramy się odpowiednio do pogody;
  2. dbamy o higienę (przypominamy i wspólnie z dziećmi prawidłowo myjemy ręce);
  3. pamiętamy o myciu zębów;
  4. odpowiednio się odżywiamy;
  5. pamiętamy o aktywności fizycznej;
  6. chodzimy do lekarz i poddajemy się badaniom.

Piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej:

Na koniec tygodnia wykonujemy piramidę zdrowego źywienia i aktywności fizycznej. Jeżeli macie w domu gazetki reklamowe, dzieci mogą powycinać gotowe obrazki, jeśli nie, niech narysują i powycinają (cały czas pamiętamy o ćwiczeniu rączki).

Codzienna gimnastyka:

Pamiętajcie, aby codziennie rano, najlepiej wspólnie z rodziną gimnastykować się przy naszym wierszyku!

MALI WSPANIALI – PROPOZYCJE AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ W DOMU
Fundacja Mali Wspaniali, z którą współpracujemy na co dzień zamieszcza codziennie filmiki aktywności fizycznej do wykonania w domu. Zachęcam do skorzystania.

PROPOZYCJE ZABAW 23.03. – 27.03.2020

 

W tym tygodniu skupiamy się na kształtowaniu umiejętności konstruowania dłuższych wypowiedzi! Oczywiście cały czas rozbudzamy kreatywność dziecka podczas wykonywania prac plastycznych i pomagamy w samodzielności :)

 

 ĆWICZYMY MAŁĄ MOTORYKĘ:

 

 

 

Do zabawy potrzebna jest kartka papieru.

 

 

 

Siadamy na dywanie, kartkę bierzemy w dwa palce i dmuchamy w nią, aby się poruszała. Następnie pytamy dzieci, w jaki inny sposób można pokazać wiatr za pomocą kartki (np. machając nią, podrzucając itp.). Przechodzimy do pokazywania deszczu. Kładziemy kartkę na podłodze i delikatnie uderzamy samymi paluszkami pokazując najpierw mały, potem coraz silniejszy deszcz. Następnie, burza – tu możemy uderzać pięściami lub tupać czy skakać. Na koniec z kartki robimy kulę śniegową, zwracamy uwagę, aby dzieci dobrze ugniotły kartkę. Taką kulą rzucamy do celu, można zrobić zawody rodzinne!

 

 

 

POĆWICZCIE JESZCZE PRZY ZNANEJ WAM PIOSENCE „TĘCZA”

 

 

 

Pada, pada, pada deszcz (ruch rękoma od góry do dołu)

 

Wieje, wieje, wieje wiatr (ręce nad głową- kołysanie wiatru)

 

Pada, pada, pada deszcz, Wieje, wieje, wieje wiatr.

 

Błyskawica! (klaśnięcie w dłonie) Grzmot! (tupnięcie nogą)

 

Błyskawica! Grzmot!

 

A nad nami kolorowa tęcza (zatoczenie łuku nad głową) 2x

 

 

 

ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE:

 

 

 

Poniżej przesyłam link do ćwiczeń usprawniających aparat mowy:

 

https://www.youtube.com/watch?v=hNSYN4ZHMOU

 

W filmie dostępne są odgłosy różnych zwierząt. Prezentujemy odgłos zwierzęcia, zatrzymujemy film, a następnie zadaniem dziecka jest :

 

- Odgadnięcie, co to za zwierze?

 

- Powtórzenie odgłosu, które dane zwierze wydaje.

 

Pozwólmy dziecku zapoznać się z wizerunkiem prezentowanego zwierzęcia. Dzięki temu lepiej zapamięta.

 

Wysłuchajcie piosenki „Wiosna” (link poniżej). Porozmawiajcie o jej treści. Dziecko może narysować Wiosnę, która występuje w piosence. Koniecznie niech opowie, co narysowało. Proszę o przyniesienie pracy do przedszkola, dzieci w grupie będą opowiadać o swoim postrzeganiu tej pory roku.

https://www.youtube.com/watch?v=KK8dHGsQ5fk

 

 „Chcę być samodzielna / samodzielny” – ćwiczenie cennych umiejętności np.
wydmuchiwanie nosa, ubieranie/rozbieranie się, zapinanie zamka. Pomóżmy dziecku pokonać trudności podczas czynności samoobsługowych.
 
 
 
 
 
 

„Jutro miałem urodziny” – pomagamy dziecku zrozumieć pojęcie czasu

 

Pierwszego dnia tworzymy/rysujemy zegar, który będzie odmierzał dzień i noc (może powstać z papierowego talerzyka i wskazówki przypiętej pinezką).  Tarczę dzielimy na dwie części: jasna oznacza dzień, ciemna noc – i zegar gotowy!  Wyglądamy przez okno, nazywamy to, co maluch widzi: jasno – jest dzień, ciemno – przyszła noc;  dziecko ustawia wskazówkę na odpowiedniej części tarczy. Pewnie dość szybko zaobserwuje, że po dniu zawsze jest noc, a po nocy następuje dzień, i że ten rytm stale się powtarza. Nazywanie przez dorosłego pór dnia – rano, po południu, wieczorem – z pewnością ułatwi maluchowi zrozumienie upływu czasu. 

Następny zegar może regulować pory codziennych zajęć dziecka. Wykorzystujemy tę samą tarczę, a rozkład dnia pociechy oznaczamy za pomocą obrazków. Trzeba pamiętać, żeby użyte symbole były jednoznaczne dla malucha, ponieważ to on ma je „odczytywać”. Przypuśćmy, że rano budzimy dziecko i kierujemy jego uwagę na zegar. Pierwszym z symboli na jasnej stronie tarczy jest szczoteczka do zębów, kolejnym – talerzyk i kubek, następnym – klocki itd. Wystarczy, że dziecko zerknie i już wie, co trzeba zrobić teraz, a co potem. Takiemu zegarowi również wystarczy jedna wskazówka, którą przesuwa się wraz z wykonaniem kolejnej czynności.

 

Tytułowe zdanie „Jutro miałem urodziny” świadczy o tym, że maluch nie rozumie jeszcze różnicy między jutro a wczoraj czy dzisiaj. Aby ułatwić mu zdobycie tej umiejętności, możemy stworzyć specjalny kalendarz – na początek tygodniowy. Wieszamy na ścianie poziomy pas papieru i dzielimy na 7 kolumn, na przemian szerokich i wąskich. Szersze pole oznaczać będzie dzień, węższe noc (te dziecko może od razu zamalować na czarno). W szerokich polach rysujemy symbole oznaczające wydarzenia z danego dnia – dziecko na pewno chętnie je wymyśli (np. urodziny = balon, spacer = dzieci, pokój = zabawki). Przy korzystaniu z kalendarza ważne jest, aby zaglądać do niego codziennie i opowiadać, co robiliśmy wczoraj, co będzie dzisiaj, a co jutro – systematyczność jest tutaj kluczowa. Zwracajmy uwagę na wypowiedzi dzieci pełnym zdaniem – każdorazowo mu o tym przypominajmy!

 

„Myjemy ręce” – zwracanie uwagi na systematyczne i prawidłowe mycie rąk.

 PRACA DLA CHĘTNYCH

 

Proszę o wykonanie dowolnej pracy z figur geometrycznych. Figury można narysować, pokolorować i wyciąć. Następnie przyklejamy wzór wg kreatywności dzieci. Nie narzucamy dzieciom konkretnej pracy, niech dziecko samo pomyśli, co mogłoby z danych figur ułożyć. Zachęcamy dzieciaczki do twórczego myślenia. Przy okazji powtarzamy nazwy figur geometrycznych :)

 

DALSZE PROPOZYCJE DZIAŁAŃ DO REALIZACJI W DOMU 

 

„DZIECI UCZĄ RODZICÓW” – ogólnopolska akcja edukacyjna realizowana w naszym przedszkolu.

 

W odpowiedzi na zaistniałą sytuację Centrum Rozwoju Lokalnego przygotowało serię materiałów dydaktycznych do wspólnej domowej nauki rodziców i dzieci. W każdą środę
i każdy piątek na stronie internetowej www.crl.org.pl  w zakładce aktualności (dzieci uczą rodziców w domu) będą ukazywać się materiały do pobrania. Zamieszczane lekcje będą obejmować tematykę zdrowego bezpieczeństwa, zdrowego trybu życia, promocji sportu, ekologii czy historii. Zakres tematyczny i liczba lekcji będzie zależna od rozwoju sytuacji.

 

 

 

 CZEŚĆ JESTEM KUZYNEM GRYPY! JAK O KORONAWIRUSIE ROZMAWIAĆ
Z DZIEĆMI?”
 
– książka jest do pobrania na stronie www.mamyprojekt.pl w zakładce koronawirus.

 

 

 

PAMIĘTNIK DOMOWEGO PRZEDSZKOLAKA

 

  Dzieci codziennie w domu rysują, kolorują i wykonują inne prace plastyczne.
Zachęcam do zbierania tych prac i utworzenia z nich książeczki np.
w formie przedziurkowanych prac połączonych tasiemką lub prac zebranych
w segregatorze. Po powrocie do przedszkola zaprezentujecie swoje książeczki
i opowiecie o swoich sukcesach.

 

Propozycje zadań i ćwiczeń do wykonania w domu (tydzień 3. / 19.03.2020-20.03.2020): 

 

1. „Marzec” – słuchanie i rozmowa na temat wiersza Joanny Kulmowej.

 

Marzec ma ogromny garniec.
Mieszka w nim przez całe noce,
Wieje w garncu nieustannie
Syczy coś i bulgocze.
- Powiedz Marcu, co masz w garncu?
- Mam składniki różnorodne:
Wiatry ciepłe, wiatry chłodne,
Chmury, słońce, śnieg i wodę
- z nich przyrządzam Wam pogodę.

 

Rozmowa na temat wiersza:
- Gdzie mieszka Marzec z wiersza?
- Jakie składniki pogody były w garncu?
- Jaką potrawę ugotował Marzec?

 

2. „Zagadkowo” – rozwiązywanie zagadek słownych dotyczących zjawisk pogodowych:

 

Widzisz je we dnie, nie widzisz w nocy.
Zimą grzeje słabo, latem z całej mocy.     /SŁOŃCE/

 

Jaka to pierzynka biała?
Płynie po niebie, znasz ją i wiesz,
że gdy jest ciemna,
będzie z niej padał deszcz.     /CHMURA/
Gdy spadnie po raz pierwszy,
świat robi się bielszy.
Wyciągamy narty, sanki,
dzieci lepić chcą bałwanki.     /ŚNIEG/
Kropelki wody na głowy padają.
Wszyscy przed nimi pod dach uciekają.     /DESZCZ/
Szumi, gwiżdże, czasem gna.
Skąd i dokąd? Kto go zna?
Dmucha, szarpie, czasem rwie.
Po co? Za co? Kto go wie?     /WIATR/
3. „Jaka dziś pogoda?” –  obserwacja pogody za oknem.
4. Wykonanie kalendarza pogody dowolną techniką na dzień 19,20.03.
5. „Gimnastyka to podstawa” – ilustracja ruchowa wiersza.

 

 

 

 

 

 
 

 

HARMONOGRAM

KONSULTACJI  I  ZEBRAŃ  Z  RODZICAMI

 GRUPY VIII

W  ROKU  SZKOLNYM  2019/2020

DATA

RODZAJ  SPOTKANIA

04.09.2019

Zebranie  organizacyjne w godz. 16:00 – 17:30.
Temat: Zapoznanie rodziców z organizacją pracy przedszkola na bieżący rok szkolny, dokumentami obowiązującymi w placówce. Sprawy różne.
Osoba prowadząca: Ewa Leszkiewicz

06-07.11.2019

Konsultacje  indywidualne
Temat: Omówienie wyników diagnozy wstępnej dziecka.
Osoba prowadząca: Ewa Leszkiewicz

12.02.2020

Zebranie półroczne
Temat: Podsumowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej za I semestr. Sprawy różne.
Osoba prowadząca: Ewa Leszkiewicz

22-23.04.2020

Konsultacje indywidualne
Temat: Omówienie wyników diagnozy końcowej dziecka.
Osoba prowadząca:  Ewa Leszkiewicz

 

W razie potrzeby istnieje możliwość zorganizowania konsultacji na prośbę rodzica.