Grupa X

 

 

GRUPA  X -  5- latki

 

Nauczyciele:

Sylwia Kuropatwa Katarzyna Kamianowska

GODZINY PRACY ODDZIAŁU:

Godziny pracy oddziału X

Poniedziałek

Wtorek

Środa

Czwartek

Piątek

07.00 – 16.00S.Kuropatwa 07.00 – 16.00S.Kuropatwa 07.00 – 12.00S.Kuropatwa12.00 – 17.00K.KamianowskaZamiennie co tydz. 07.00 – 12.00S.Kuropatwa12.00 – 17.00K.KamianowskaZamiennie co tydz. 07.00 – 12.00S.Kuropatwa12.00 – 17.00K.KamianowskaZamiennie co tydz.

06.30 – 07.00 dzieci przebywają w sali gr. III.

07.00 – 16.00 dzieci przebywają w sali gr. X

16.00 – 17.00 dzieci przebywają w sali gr. VI

17.00 – 17.30 dzieci przebywają w sali gr. IV

Środa, czwartek i piątek dzieci do 17.00 przebywają w gr.X.

W przypadku nieobecności nauczyciela grafik może ulec zmianie.

 

zamierzenia   wychowawczo – dydaktyczne

 

 

KSIĄŻECZKA DLA MISIA CZYTUSIA

Drogie Przedszkolaki! Nasz miś Czytuś z pewnością nie może się doczekać Waszego powrotu do przedszkola. I Wy na pewno też za nim tęsknicie. Myślę, że miś bardzo się ucieszy, jeśli zrobimy dla niego małą niespodziankę. Proponuję, aby każde dziecko wykonało obrazek (może być oczywiście więcej) o dowolnej tematyce. Po powrocie do przedszkola zbierzemy prace w całość i  zrobimy naszą wspólną książeczkę dla Czytusia. Miłej zabawy :)

 

                                               

Szanowni Rodzice

Zapraszamy również do odwiedzania zakładki kącika logopedycznego i kącika gimnastyki korekcyjnej oraz „Od inspiracji do kreacji”-zajęcia plastyczne,gdzie również znajdziecie ciekawe propozycje i ćwiczenia do wykorzystania w domu.

 

 

PROPOZYCJE ZABAW DO REALIZACJI W DOMU DLA DZIECI 5-6 LETNICH

06.07.2020 – 10.07.2020

 1.      „Jestem samodzielna / samodzielny” – codzienne ćwiczenia w wykonywaniu cennych umiejętności np. ubieranie skarpetek, zapinanie guzików, składanie ubrań, wiązanie sznurowadeł…

 2.      „Pomagam mamie i tacie” – angażowanie dziecka w codzienne czynności wykonywane w domu np. wspólne przygotowywanie posiłków, sprzątanie swojego pokoju…

 

 3.      „Myję ręce” – zwracanie uwagi na systematyczne i codzienne mycie rąk.

 4.      „Ruch to zdrowie” –  codzienna gimnastyka poranna.

Każdy dzień zaczynamy od gimnastyki: przysiadów, skłonów, podskoków… lub zabawy dostępnej na stronie YouTube Ćwicz z Lulisią i Lulitulisiami

5.      „Piszemy i czytamy” – codzienne ćwiczenie umiejętności głoskowania, czytania i pisania. Przy wykonywaniu codziennych czynności zachęcamy dzieci do dzielenia słów na sylaby lub głoski. Dzieci, które kończą edukację przedszkolną, czytają krótkie teksty i ćwiczą rękę.

 

6. „Lato wreszcie!” – wysłuchanie i rozmowa na temat wiersza U. Kozłowskiej.

 

Już walizki w bagażniku, 

Torba, plecak, pięć koszyków… 

Czy na pewno wszystko mamy?! 

Bo za chwilę wyjeżdżamy! 

Tata już przy kierownicy, 

Denerwuje się i krzyczy. 

Szkoda przecież każdej chwili! 

– Jedźmy w końcu, moi mili! 

Lato, lato wreszcie, 

Nie będziemy siedzieć w mieście! 

Wszyscy więc wsiadają prędko: 

Dziadek Władek z wielką wędką, 

Babcia z kotem, pies nasz, Ciapek, 

Mama (niosąc stos kanapek), 

Moja siostra z parasolką 

I braciszek z deskorolką, 

Potem ja z piłkami dwiema… 

Lecz już dla mnie miejsca nie ma! 

Lato, lato wreszcie, 

Czy będziemy siedzieć w mieście? 

Tata mówi: – Nie ma strachu, 

Jeszcze miejsce jest na dachu. 

Więc mi trochę zrzedła minka: 

– Ja… na dachu? Ja… dziewczynka? 

Tata tylko kręci głową: 

– Co za pomysł, daję słowo?! 

Oj, córeczko moja mała, 

Coś ty sobie ubzdurała?! 

Lato, lato wreszcie, 

Nie będziemy siedzieć w mieście! 

Już na dachu stos bagaży, 

A ja uśmiech mam na twarzy. 

Siedzę sobie obok mamy, 

No i wreszcie wyjeżdżamy! 

Słońce nam wskazuje drogę 

– Już doczekać się nie mogę! 

Wiem, że w dali na nas czeka 

Las szumiący, łąka, rzeka… 

Lato, lato wreszcie, 

Nie będziemy siedzieć w mieście! 

 

Pytania do wiersza: 

Kto opowiada nam o swoim wyjeździe?

Jakie bagaże mieli ze sobą bohaterowie?

Jak wyglądałby twój bagaż wakacyjny?

Do jakiego pojazdu wsiadali?

Czy dla wszystkich wystarczyło miejsca?

Jaka była pora roku?

Jakie są wszystkie pory roku?

Jakie znasz dni tygodnia? Wymień je po kolei i powiedz, ile ich jest? To samo zrób z miesiącami.

7.    „Letnie marzenia” – rozmowa kierowana na temat marzeń realnych i tych mało rzeczywistych.

 

Zaczynamy rozmowę, opowiadając o swoim marzeniu z dzieciństwa np.:

Jak byłam małym dzieckiem, miałam około 4–5 lat, często marzyłam. Jednym z takich marzeń była podróż na bezludną wyspę, aby zobaczyć prawdziwą plażę, morze i poczuć gorące słońce. Marzyłam, żeby na wyspie przywitały mnie różne zwierzęta mówiące ludzkim głosem, które byłyby bardzo miłe i gościnne, które traktowałyby mnie jak królową. Pragnęłam, aby przygotowały dla mnie wykwintne przyjęcie, następnie oprowadziły po wyspie, pokazując swoje skarby. Chciałam, żeby wszystko było takie piękne, jakby z bajki i żeby wszyscy byli dla siebie bardzo mili. Chciałam na tej wyspie poczuć się wyjątkowo – to było moje największe letnie marzenie. 

 

Następnie pytamy dziecko: 

 

Co to jest marzenie?

Jakie są Twoje letnie marzenia?

Czy wszyscy ludzie mają takie same marzenia? Tutaj możemy porozmawiać z dziećmi na temat życia poszczególnych ludzi w różnych warunkach, rozmawiać o empatii itp.

8.       „Boogie woogie” zabawa ruchowa, orientacyjna (źródło: YouTube, link: Boogie Woogie)

 

9.      Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy.

 

Język przyjechał na wakacje nad morze. Bardzo się zdziwił, gdyż po raz pierwszy w życiu je zobaczył (dzieci wysuwają wargi do przodu: oooo). Nie spodziewał się, że jest takie duże (dzieci wysuwają język do góry, w stronę nosa, a potem do dołu, w stronę brody)
i takie szerokie (dzieci przesuwają język od jednego do drugiego kącika ust). Wskoczył do wody i przeskakiwał przez fale (dzieci przesuwają język od górnych do dolnych zębów). Zobaczył wśród nich pływające rybki (dzieci wysuwają wargi mocno do przodu). Potem rozłożył sobie kocyk (dzieci wędrują językiem po podniebieniu od górnych zębów w stronę gardła) i leżał nieruchomo (dzieci kładą język na dole jamy ustnej, czubek i boki języka dotykają dolnych zębów). Później poszedł grać w siatkówkę plażową (dzieci odbijają czubek języka w różnych miejscach od podniebienia).

 

 

  1. „Podwodny świat”wykonanie pracy plastycznej.

 

Dzieci dowolną techniką plastyczną wykonują pracę na ww. temat. Oczywiście świat dziecka może się różnić od naszego. Liczy się jednak kreatywność dzieci.

PROPOZYCJE ZABAW DO REALIZACJI W DOMU DLA DZIECI 5-6 LETNICH

22.06.2020 – 03.07.2020

 

Przez cały czas angażujemy dzieci w wykonywanie różnych czynności np. przygotowywanie posiłków, sprzątanie, czynności samoobsługowe. Pamiętamy o zachowaniu higieny
i konieczności częstego oraz prawidłowego mycia rąk (Myj ręce z liskiem, źródło: YouTube / Śpiewające Brzdące).

Każdy dzień zaczynamy od gimnastyki: przysiadów, skłonów, podskoków… lub zabaw
z wykorzystaniem piosenek dostępnych na stronie YouTube:

 

Duży i mały skok

 

Dwa przysiady, obrót, skok!

 

 

Prezentowane propozycje działań powinny być rozplanowane w ciągu tygodnia w zależności od możliwości dziecka.

 

 1.        „Muszka w bursztynie”; wysłuchanie opowiadania H . Zdzitowieckiej – poznanie historii powstania bursztynu .

 

Muszka w bursztynie

– Nigdzie nie ma takich ładnych kamyków jak nad morzem – powiedziała Hania, rozkładając na kocu swoje skarby. Były tam białe, różowe, szare, czerwone i czarne, i łaciate, a wszystkie okrągłe, równiutko obtoczone. Bo fale morskie przerzucają kamyki z miejsca na miejsce, ocierają jedne o drugie, aż zrobią się gładkie, bez ostrych krawędzi.

– A ja mam inny, nie taki jak twoje, i leciutki – odezwał się Leszek, patrząc na rozłożone kamyki.

– Pokaż, jaki? – spytała Hania.

Leszek otworzył zaciśniętą piąstkę. Jego kamyk był kanciasty, chropowaty, z jednej strony jakby odłamany. I właśnie w tym miejscu był najładniejszy, bo i kolor miał ciemnopomarańczowy, i połysk, i taki był jakiś przezroczysty. Hania przyjrzała mu się uważnie.

– Zobacz! Tam coś jest w środku! – zawołała. – Chyba jakaś malutka muszka… Chodź, pokażemy mamusi!

– To bursztyn, i jaki ładny – powiedziała mama. – Zaraz się przekonamy, czy się nie mylę.

Urwała kilka drobniutkich skrawków papieru i dotknęła ich potartym mocno o wełniany kostium bursztynem.

Papierki przyczepiły się do bursztynu.

– Ja też tak zrobię…

Leszek potarł jeden z kamyków i przyłożył do papieru.

– Nie łapie… – zmartwił się.

– Bo kamień nie przyciąga papierków, tylko bursztyn – tłumaczyła matka.

– A bursztyn to nie kamień?

– Nie. Bursztyn to żywica, stwardniała żywica.

Dzieci zdziwiły się.

– Żywica? Taka jak na sośnie i na świerku?

– A skąd ona się wzięła w morzu?

– I skąd w tym bursztynie znalazła się muszka?

– Muszka? – zainteresowała się mama. – Ależ tak, widzę ją… Jaka szkoda, że ta muszka nie może nam opowiedzieć, co się tu działo przed wielu, wielu tysiącami lat…

– A skąd ona mogłaby to wiedzieć? – zdziwiła się Hania.

– Bo ona żyła przed tysiącami lat, kiedy nie było jeszcze ludzi na ziemi i kiedy nie było tu jeszcze morza…

– A co było? – zapytał Leszek.

– Były wielkie lasy, w których rosły przeróżne drzewa. Rosły też i sosny, dużo sosen… Między drzewami uwijały się większe i mniejsze owady, a wśród nich i nasza mała muszka…

– Ta sama, co w tym bursztynie?

– Ta sama. Dostrzegła błyszczącą kroplę na sosnowej korze i pomknęła ku niej. Może to odrobina porannej rosy? Może słodki sok, który tak chętnie spijała z innych roślin? Zanurzyła trąbkę w złotej błyszczącej kropli. Musnęła ją przednimi łapkami… Co to? Coś trzyma i nie chce puścić… Zatrzepotała skrzydełkami… Teraz już i skrzydełka przylgnęły do niebezpiecznej kropli. Jeszcze troszkę, a muszka utonie w lepkiej, złotej żywicy, która wypłynęła ze zranionej sosnowej gałęzi. Ostrzeżone przygodą swej towarzyszki, inne muszki odleciały. Została tylko ta jedna, ale została na zawsze…

– A co się potem stało?

– Potem?… Cóż, potem może ta kropla żywicy z muszką zatopioną w środku spadła na ziemię. Może całą sosnę obaliła wichura. Nie wiemy. Wiemy tylko, że później, po wielu latach, dawny las zalało morze, że z tych dawnych sosen zostały tylko bryłki stwardniałej na kamień żywicy, a w jednej z tych bryłek nasza mała muszka. Jej towarzyszki zginęły bez śladu… Ona przetrwała tysiące lat.

– Czy ta żywica to bursztyn? – spytał Leszek.

– Tak. Po każdej burzy morze wyrzuca na brzeg duże i małe kawałki bursztynu. Jedne są jasne, żółtawe, inne koloru miodu albo jeszcze ciemniejsze. I często możemy w nich zobaczyć zatopione muszki, pajączki albo kawałki mchu czy gałązki sprzed wielu tysięcy lat.

Po przeczytaniu opowiadania rodzic nawiązuje do historii powstawania bursztynu . Wyjaśnia, że bursztyn, nazywany dawniej jantarem, to pochodząca z odległych czasów żywica drzew iglastych . Tworzy on nieregularne bryłki o różnej barwie – od jasnożółtej do brunatnej, a ich przejrzystość zależy od zawartości drobnych pęcherzyków powietrza . Bryłki bursztynu zawierają niekiedy zatopione owady lub szczątki roślin .

2.       „Muszka w bursztynie”; rozmowa na temat opowiadania.

 

  • O czym było opowiadanie?
  • Jak miały na imię dzieci w opowiadaniu?
  • Gdzie dzieci spędzały wakacje?
  • Co znalazł Leszek?
  • Jak wyglądał bursztyn?
  • Skąd w morzu znalazł się bursztyn?
  • Jak powstaje bursztyn?

3.       „Kto wie?” – quiz wiedzy o bursztynach.

 

Rodzic zadaje pytania, słucha wypowiedzi dziecka, uzupełnia je ciekawostkami lub sam udziela odpowiedzi .

 

  • Bursztyn jest ciężki czy lekki?

 

Bursztyn jest lekki . Dzięki temu od wieków używa się go do wyrobu biżuterii: naszyjników, wisiorów, kolczyków . Ozdoby te mogą być okazałe .

 

  • Czy bursztyn ma właściwości lecznicze?

 

Tak się powszechnie uważa . Bursztyn zawiera kwas bursztynowy – substancję leczniczą .

 

  • Gdzie w Polsce można znaleźć bursztyny?

W największych ilościach bursztyn występuje na wybrzeżach Morza Bałtyckiego .

 

  • Czy bursztyn pływa czy tonie?

Bursztyn pływa w morskiej wodzie, która jest słona . W chłodnych miesiącach (marzec, listopad) pod wpływem falowania morza unosi się z dna, a fale wyrzucają go na plażę .

 

  • Jakie kolory mają bursztyny?

 

Bursztyn może mieć różne barwy: od barwy białej poprzez wszystkie odcienie żółci i brązów do specyficznej czerwieni . Spotyka się również bursztyn o barwie niebieskawej, zielonkawej, a nawet czarnej .

 

4.       „Bezpieczne wakacje” – poznanie zasad bezpieczeństwa podczas spędzania czasu wolnego.

 

Proszę, żeby dzieci obejrzały kilka filmów edukacyjnych dotyczących bezpieczeństwa podczas letniego wypoczynku (linki poniżej, źródło YouTube). Przed obejrzeniem filmów proszę, żeby dzieci swobodnie wypowiedziały się, co ich zdaniem takiemu bezpieczeństwu zagraża i czego nie należy robić.

5.       „Bezpieczne wakacje nad wodą”; film edukacyjny

 

https://www.youtube.com/watch?v=Ui-ndYWcThA

6.       „Bezpieczne wakacje w górach”; film edukacyjny

 

https://www.youtube.com/watch?v=wS4SRvkvLio

7.       „Bezpieczeństwo na rowerze”; film edukacyjny

 

https://www.youtube.com/watch?v=gSzVtcWBd_w

 8.       ,,Bezpieczeństwo na drogach”; film edukacyjny

 

 https://www.youtube.com/watch?v=1Om1lsQADP4

 

9.        „Czym możemy pojechać na wakacje?” – rozpoznawanie odgłosów różnych pojazdów .

 

Na wstępie rodzic pyta dzieci, gdzie chciałyby pojechać latem, gdzie już były podczas wakacji i czym podróżowały . Prosi o podanie nazw pojazdów, które znają. Rodzic puszcza nagranie z odgłosami pojazdów (link poniżej, źródło YouTube). Dziecko próbuje odgadnąć, jaki to pojazd. Następnie, rodzic ponownie odtwarza nagranie i zachęca do naśladowania ruchem poruszania się każdego z tych pojazdów . Kiedy dziecko słyszy odgłos samochodu, siada na podłodze, zgina nogi i trzymając „kierownicę”, naśladuje warkot auta . Na gwizd pociągu ustawia się i – maszynista – kieruje „pociągiem”. Kiedy usłyszy odgłosy płynącego statku, siadają skrzyżnie i udaje, że obserwują morze przez lornetkę .

Kończąc zabawę, rodzic pyta: Czym udajemy się w dalekie podróże? Jakimi pojazdami pokonujemy bliższe odległości?.

 

https://www.youtube.com/watch?v=Ahp8oBOvu2M (źródło YouTube)

10.    „Moje wakacje” – praca plastyczna.

 

Rodzic przygotowuje na stoliku potrzebne materiały plastyczne i przyrodnicze . Dziecko wybiera jeden z regionów, który przedstawi w swojej pracy plastycznej . Opowiada, czym się ten krajobraz charakteryzuje, i wybiera materiały, które będą mu potrzebne . Dziecko pracuje samodzielnie .

11.   „Skarby znad morza”; klasyfikowanie zebranych pamiątek.

 

Proszę przygotować dzieciom pamiątki z wakacji (z ubiegłych lat).Zadaniem dzieci jest grupowanie przygotowanych rzeczy według określonych cech .

Przykładowe polecenia:

 

  • Nazwij przedmioty, które leżą na dywanie. Podziel je na grupy, tak aby w jednej grupie były przedmioty o tej samej nazwie;
  • Pogrupuj te przedmioty według koloru;
  • Pogrupuj przedmioty według ciężaru;
  • Dobierz przedmioty o podobnym kształcie;
  • Ułóż wszystkie przedmioty od najmniejszego do największego;
  • Ułóż wszystkie przedmioty od największego do najmniejszego.

 

12.    „Legenda o Morskim Oku” – wysłuchanie legendy H . Zdzitowieckiej, omówienie treści utworu .

Dawno, dawno temu za siedmioma górami, za siedmioma rzekami żył żeglarz, który wszystkie morza i oceany przepłynął w poszukiwaniu skarbu i bogactwa. A skarb ten potrzebny mu był, aby pomóc rodzicom. Wreszcie po wielu, wielu latach znalazł go – zebrał pełną złota i klejnotów szkatułę. A kiedy tak płynął i już zbliżał się do wybrzeża, nagle wybuchła burza straszliwa.

Nie minęło wiele czasu, a okręt strzaskany powoli zanurzył się w wodzie. Szkatułka pełna złota zniknęła w głębinie. Tylko sam żeglarz, uczepiony złamanego masztu, ocalał. Na nic zdały się jego trudy… Nie ma po co wracać w rodzinne strony…

Ze ściśniętym sercem poszedł żeglarz prosto przed siebie. Szedł, aż zagrodziły mu drogę góry sięgające nieba. Począł się na nie wspinać, aż stanął wreszcie na przełęczy, z której widok był na jezioro ze wszystkich stron skałami otoczone, w blasku słonecznym mieniące się barwami szmaragdowymi, niczym morskie fale. A właśnie opodal na zielonej hali pasł młody juhas stado owiec. – Co to za jezioro? – spytał go żeglarz.

– Morskie Oko.

– Morskie Oko…?

Zatrząsł się na tę nazwę żeglarz, bo mu skarb utracony przypominała i coś go ciągnęło do tej wody tajemniczej.

– Chciałbym zejść na brzeg – powiedział, spoglądając na skały urwiska pod stopami.

– A czemu by nie? Przed zachodem sprowadzę owce na dół, to ze mną pójdziecie – zachęcał juhas. – Samemu to wam niebezpiecznie, bo drogi nie znacie.

– Dobrze, poczekam – zgodził się żeglarz.

Kiedy słońce chyliło się już ku zachodowi, żeglarz z juhasem znaleźli się na dole. Siedli na tratwę, by się przeprawić na drugi brzeg. Właśnie dopływali do środka jeziora, gdy spokojne dotąd fale wzburzyły się, choć wiatru nie było.

– Pewnie tam, na morzu, burza być musi ogromna – powiedział juhas, rozglądając się niespokojnie. – Bo to wiecie, panie, powiadają, że się to nasze Morskie Oko pod ziemią z morzem łączy i nieraz nocą woda w nim przybiera i na brzeg resztki zatopionych okrętów wyrzuca.

Żeglarz pochylił się nad wodą. Coś błysnęło nade dnem… Jakaś ryba nieryba dziwnego kształtu… W chwilę potem spieniona fala przewaliła się przez tratwę, zostawiając u stóp zatrwożonego wędrowca srebrną, misternie wykutą szkatułę, jego skarb, zatopiony przed wielu, wielu dniami w morskiej głębinie…

Czytając legendę, rodzic robi pauzy i prosi, by dziecko zrobiło rysunki ilustrujące przeczytany fragment . Na rysunkach powinny się znaleźć: żeglarz, okręt, morze, szkatułka ze skarbami, burza na morzu, okręt tonący w morzu, juhas, owce pasące się na hali, jezioro otoczone górami, spieniona fala, szkatułka leżąca na tratwie .

Zadaniem dziecko jest dokładne zapamiętanie wybranego fragmentu, który był przez nie ilustrowany. Dziecko opowiada o nim.

13.   „Bezpieczne wakacje”; wysłuchanie i nauka piosenki.

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=W4RHyjQLfCM

 14.    „Daleka podróż po świecie” – zabawa słowna.

 

Rodzic zaczyna zabawę, mówiąc zdanie: Jadę w daleką podróż i zabieram ze sobą atlas. Dziecko musi powtórzyć dokładnie całe zdanie, które powiedział rodzic, i dodać kolejne słowo: Jadę w daleką podróż i zabieram ze sobą atlas, plecak. Następnie zamiana, dopóki dziecko lub rodzic się nie pomyli.

15.   „Lato  – co robić nad morzem i w górach”;  film edukacyjny (źródło YouTube).

 

https://www.youtube.com/watch?v=-VbbJIqfcgA

16.   „Zagadkowe lato”;  film edukacyjny – rozwiązywanie zagadek (źródło YouTube).

 

https://www.youtube.com/watch?v=IM6-4yMGXW4

17.   Wyrazy o znaczeniu przeciwnym”; zabawa dydaktyczna (źródło YouTube).

Proszę, żeby dzieci oglądając film przypominały sobie głoskowanie. Każde usłyszane słowo dzielimy na głoski lub sylaby. Dzieci, które kończą edukację przedszkolną mogą również te wyrazy zapisać.

 

https://www.youtube.com/watch?v=qUUK8SyZyBw

 18.    ,,Ta sama głoska”- wyszukiwanie nazw roślin i zwierząt, które rozpoczynają się określoną głoską .

 

Rodzic prosi dziecko, aby usiadło na dywanie . Proponuje mu zabawę polegającą na tym, że trzeba podać własne imię, powiedzieć, jaką głoską się ono rozpoczyna, a następnie wymienić zwierzę i roślinę, których nazwy rozpoczynają się tą samą głoską, np . Mam na imię Marta. Moje imię zaczyna się na „m”. Nazwa zwierzęcia na „m” – małpa, nazwa rośliny – mak . Jeśli dziecko ma kłopoty z wyodrębnieniem pierwszej głoski imienia, rodzic wypowiada jego imię, akcentując lub wydłużając pierwszą głoskę . W drugiej części zabawy dziecko wypowiada dowolną głoskę, a rodzic lub rodzeństwo podaje nazwę zwierzęcia lub rośliny, rozpoczynającą się tą głoską

 

19. ,,Wakacje”; prawda czy fałsz?

Dziecko otrzymuje dwie karteczki, w kolorze czerwonym i zielonym. Rodzic przedstawia twierdzenia. Jeśli dziecko się z nimi zgadza, podnosi zieloną karteczkę, jeśli nie, czerwoną.

 

1. Podczas słonecznego dnia możemy chodzić bez nakrycia głowy.

2. W morzu najlepiej bawić się w wodzie z rękawkami do pływania.

3. Przed wyjściem na dwór smarujemy twarz kremem z filtrem ochronnym.

4. W czasie burzy możemy schronić się pod drzewem.

5. Do morza wchodzimy, gdy jest zawieszona biała flaga.

6.Jeśli się zgubimy, stoimy w tym miejscu, gdzie straciliśmy rodziców/opiekunów z oczu.

7.Jeżdżąc na rowerze, nie zakładamy kasku na głowę.

8. Kąpiąc się w jeziorze, wchodzimy do wody z innymi dziećmi bez opieki osoby dorosłej.

9. W górach chodzimy tylko wyznaczonymi szlakami.

10. Na wycieczkę w góry wybieramy się z lekkim plecakiem.

11. Planując długi pobyt na powietrzu, zabieramy ze sobą wodę do picia.

12. Na długie wędrówki idziemy w klapkach.

13. W lesie pieczemy sobie kiełbaski przy ognisku.

 

20.  ,,Foto zakładka”; praca plastyczno – techniczna.

 Do nauki robienia foto-zakładki dziecko wykorzystuje zdjęcie wycięte z gazety. Dziecko ogląda gazety, szuka ciekawych, letnich pejzaży i wycina zdjęcie. Z brystolu lub bloku technicznego wycina kształt zakładki, najczęściej prostokąt. Zdjęcie z gazety przykłada do kartki z brystolu, przykleja je i docina wystające elementy. Pozostałe puste miejsce i tył zakładki dowolnie ozdabia papierem kolorowym, rysując wzorki kredkami, naklejając gotowe wzory z dziurkaczy. W dolnej części zakładki robi otwór dziurkaczem (ładnie wygląda otwór zrobiony dziurkaczem w kształcie kwiatów, serca). Przez otwór dziecko przewleka wstążkę i zawiązuje ją.

21. „Czytamy bajki”- dziecko wybiera książkę z bajkami. Przekładastrony i wkłada foto-zakładkę, aby sprawdzić jej wykorzystanie.

 

.

 

 

 

PROPOZYCJE ZABAW DO REALIZACJI W DOMU DLA DZIECI 5-6 LETNICH

15.06.2020 – 19.06.2020

 

Przez cały czas angażujemy dzieci w wykonywanie różnych czynności np. przygotowywanie posiłków, sprzątanie, czynności samoobsługowe. Pamiętamy o zachowaniu higieny
i konieczności częstego oraz prawidłowego mycia rąk (Piosenka o myciu rąk, źródło: YouTube).

Każdy dzień zaczynamy od gimnastyki: przysiadów, skłonów, podskoków… lub zabaw
z wykorzystaniem piosenek dostępnych na stronie YouTube:

 

Gimnastyka Fruzi

 

A ram sam sam

 

Prezentowane propozycje działań powinny być rozplanowane w ciągu tygodnia w zależności od możliwości dziecka.

 

1.,,Żeby przyszło lato”; wysłuchanie  wiersza Z. Beszczyńskiej.

Żeby przyszło lato
Tyle już dni czekam na to
żeby znów przyszło lato
żeby latać jak ptak
żeby poczuć wiśni smak

czary mary
hej dżdżownice
zróbcie ze mnie czarownicę!

czary mary
hej ropuchy
żeby się mnie każdy słuchał!

nie wiem co bym dała za to
żeby już przyszło lato

 

2. ,,Żeby przyszło lato”; rozmowa dotycząca treści wiersza:

  • O jakiej porze roku opowiada wiersz?
  • Którą z kolei porą roku jest Lato?
  • Z czym kojarzy jej się lato?

 

 

 

3. „Kubuś i przyjaciele: Lato” ; wysłuchanie bajki  (audiobook), źródło YouTube.

 

Proszę, żeby dzieci wysłuchały bajki (link poniżej, (źródło youTube)

https://www.youtube.com/watch?v=h0lDt0Zxt-Q

 

4.   ,, Czy to  już lato?”; rozmowa na temat bajki.

Proszę, żeby dzieci wymieniły cechy charakterystyczne dla lata na podstawie bajki oraz własnych obserwacji. Zwracamy uwagę na różnorodność elementów pogody, przyrody i kolorów: słońce, truskawki, wiśnie, motyle bociany, słowiki, żyto, zielona trawa, mlecz, biedronka, róże itp. Można postawić dziecku również pytanie: „Za co lubisz lato?” Pamiętamy o wypowiedziach pełnym zdaniem. Każdą nazwę wypowiedzianego symbolu lata dzielimy na sylaby i głoski.

5. „Zdrojek i pory roku”; obejrzenie filmu animowanego (link poniżej, źródło youTube) ).

https://www.youtube.com/watch?v=C862SI4O8Sw

6. ,,Lato”; rozwiązywanie zagadek słuchowych.

Kolorowe, pachnące,
w ogrodzie czy na łące,
chętnie je zbieramy
na bukiet dla mamy.
(kwiaty)

Dobrze ją znamy z prześlicznej woni,
kwitnie dzwonkami,
chociaż nie zadzwoni.
(konwalia)

Wszyscy o niej mówią,
że kwiatów królowa.
Bywa czerwona, biała i różowa.
(róża)

Na zielonej łące kwitnie ich tysiące.
W swej nazwie sto mają,
jak się nazywają?
(stokrotka)

Szczęście przynosi, gdy ma cztery
listki, jaka to roślina? To jest…
(koniczyna)

 

7. „W co się ubrać latem?” ; zabawa porządkowo – klasyfikacyjna.

Proszę przygotować dla dzieci różnego rodzaju ubrania (rękawiczki, buty, kurtki, bluzy itp.). Następnie proszę, aby dziecko spośród nich wybrało te, które można założyć w lecie. Dzieci nazywają ubrania, głoskują lub dzielą na sylaby ich nazwy, a na koniec liczą zbiór z letnimi ubraniami.

8. „Lato na obrazku” – wykonanie pracy plastycznej farbami, pastelami lub kredkami.

Inspiracją do malowania są: ilustracje, wiersze, spostrzeżenia dzieci z wyjść na powietrze.. Dziecko może tworzyć obrazki ze stemplowanych dłoni, dorysowując im poszczególne elementy, np. z odciśniętej dłoni w kolorze zielonym mogą zrobić łodyżki i listki, a kwiatki samodzielnie domalować/ dorysować. Jak zawsze liczę na kreatywność dzieci.

9. „Dyktando obrazkowe”; ćwiczenie umiejętności rozmieszczania przedmiotów w przestrzeni.

Proszę, żeby dziecko przygotowało dużą, białą kartkę i narysowało na niej przedmioty według podanej instrukcji:

 

Na środku kartki narysuj drzewo tak, aby od góry i od dołu zostało wolne miejsce. Nad drzewem fruwają dwa kolorowe motyle. W prawym górnym rogu kartki świeci słońce. Pod drzewem leży osiem zielonych liści. Z lewej strony drzewa siedzi wiewiórka. Na drzewie rosną liście – narysuj ich dziesięć. Obok drzewa (obojętnie, z której strony) rośnie siedem kwiatków – pierwszy od drzewa jest w kolorze czerwonym, trzeci w żółtym, a piąty w  różowym.

Na koniec dzieci nazywają narysowane przedmioty, liczą je oraz przegłosowują ich nazwy.

10. „Co nas chroni przed słońcem?”; próba odpowiedzi na pytanie.

Podpowiedzią do tego zadania są informacje – zagadki przedstawione poniżej. Proszę też, aby dzieci spróbowały wyjaśnić dlaczego należy chronić się przed słońcem?
By chronić skórę latem
przed słońca nadmiarem,
smaruj się nim, a potem
opalaj z umiarem.
(krem przeciwsłoneczny)

Słońce nie poparzy
noska ani uszu,
jeśli się opalać
będziesz w …………
(kapelusz)

Gdy upał nad morzem,
cień zapewnić morze.
Choć jesienią jeszcze
chronił Cię przed deszczem.
(parasol)

Za uszy wkładaj
ich oba końce
i noś na nosie,
gdy razi słońce.
(okulary przeciwsłoneczne)

11. ,,Co by było gdyby nie było lata”; dokończenie zdania.

Proszę, żeby dzieci dokończyły ww. zdanie (przykładowe odpowiedzi: nie kąpalibyśmy się na dworze, nie kwitłyby róże, nie byłoby truskawek, nie byłoby wakacji…). Mogą też spróbować narysować obrazek pt. „Świat bez lata”.

 

12. . Taniec kwiatów”; improwizacja ruchowa do utworu Czajkowskiego (źródło youTube).

https://www.youtube.com/watch?v=GC7PycSBILc&t=109s

13. „Lato na dywanie” zespołu Fasolki; wysłuchanie i nauka piosenki (źródło youTube).

 

https://www.youtube.com/watch?v=JY2LxTIkWyQ&list=PL7OVl7WqJXQKtWuSVoJg4Hhke1dsdjOEe&index=1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Język włoski

Ciao!  Teraz trochę gimnastyki przy włoskiej piosence, a przy okazji przypominamy sobie nazwy części ciała :)   https://www.youtube.com/watch?v=QvnUNy3HpV8

Zajęcia  dodatkowe:

Gimnastyka   ogólnorozwojowa  

z   elementami   korekty :

Osoba prowadząca: Magdalena Belcarz  poniedziałek: 13.00 – 13.30 wtorek: 13.00 – 13.30

Zajęcia   logopedyczne:

Osoba prowadząca: Ewelina Kembrowska czwartek: 14.30 – 15.00 piątek: 13.30 – 14.00

Język WŁOSKI:

Osoba prowadząca: Sylwia Kuropatwa – w toku codziennych zajęć dydaktycznych

Zajęcia RYTMICZNE:

Osoby prowadzące: Dobrosława Głowacka Piątek: 11.30 – 11.50

GIMNASTYKA   PORANNA:

Osoby prowadzące:  Sylwia Kuropatwa, Katarzyna Kamianowska Poniedziałek – piątek 08.00 – 08.15

RYTMIKA :

Osoby prowadzące:  Sylwia Kuropatwa, Katarzyna Kamianowska czwartek: 10.30 – 10.45

MALI WSPANIALI:

Osoba prowadząca: Agnieszka Ilnicka środa: 11.30 – 12.00

ZAJĘCIA PLASTYCZNE:

Osoba prowadząca: Katarzyna Kamianowska poniedziałek i wtorek: 15.00 – 15.30              

 

 

 

————————————————–

HARMONOGRAM

KONSULTACJI  I  ZEBRAŃ  Z  RODZICAMI

 GRUPY X

W  ROKU  SZKOLNYM  2019/2020

DATA

RODZAJ  SPOTKANIA

04.09.2019

Zebranie  organizacyjne:  16.20 – 17.30 Temat: Zapoznanie rodziców z organizacją pracy przedszkola na bieżący rok szkolny, dokumentami obowiązującymi w placówce, sprawy różne.Osoba prowadząca: Sylwia Kuropatwa,

14.11.2019

 Konsultacje indywidualne: 16.00 – 17.30Temat: Przedstawienie wyników obserwacji wstępnej dziecka.Osoba prowadząca: Sylwia Kuropatwa,Katarzyna Kamianowska

przełożone po feriach

Konsultacje indywidualne: 15.30 – 17.30Temat:Przedstawienie wyników obserwacji półrocznej dziecka; podsumowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej za I semestr Osoba prowadząca: Sylwia Kuropatwa, Katarzyna Kamianowska

09.06.2020

Konsultacje indywidualne: 15.30 – 17.30Temat: Przedstawienie wyników obserwacji końcowej dziecka.Osoba prowadząca: Sylwia Kuropatwa, Katarzyna Kamianowska

W razie potrzeby istnieje możliwość zorganizowania konsultacji na prośbę rodzica.