Grupa XI

 GRUPA   XI – 6 LATKI

 

GODZINY   PRACY   ODDZIAŁU:

 

 

Drodzy Rodzice !

Informujemy, że ze względu na zaistniałą sytuację

tzn. czas zamknięcia placówek oświatowych

istnieje możliwość kontaktowania się przez wysyłanie wiadomości  pocztą

elektroniczną na adresy, które dotychczas były przez nas używane.

Życzymy dużo zdrowia i pozdrawiamy,

Panie z Grupy XI.

 

 

 

 

ZAMIERZENIA   WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE

 

GIMNASTYKA PORANNA:

Osoba prowadząca: Katarzyna Bednarz, Paulina Czabańska

Język ANGIELSKI:

Osoba prowadząca:  – Katarzyna Bednarz w toku codziennych zajęć dydaktycznych

 

GIMNASTYKA   OGÓLNOROZWOJOWA  

 Z   ELEMENTAMI   KOREKTY:

Osoba prowadząca: Magdalena Belcarz

Poniedziałek:11.00-11.30

Wtorek:11.00-11.30

 

 

ZAJĘCIA   LOGOPEDYCZNE:

Osoba prowadząca: Ewelina Kembrowska

Czwartek:12.00-12.30

Piątek:12.00-12.30

 

 

RYTMIKA

Osoba prowadząca: Katarzyna Bednarz, Paulina Czabańska

Środa:9.00-9.15

ZAJĘCIA MUZYCZNO – TEATRALNE

Osoba prowadząca: Dobrosława Głowacka

Piątek: 12.00-12.30

„MALI WSPANIALI”-ZAJĘCIA OGÓLNOROZWOJOWE Z ELEMENTAMI SZTUK WALKI

Osoba prowadząca: Agnieszka Ilnicka

Środa:12.00-12.30

ZAJĘCIA PLASTYCZNE

Osoba prowadząca: Katarzyna Kamianowska

Poniedziałek:12.00-12.30

Wtorek:12.00-12.30

WROdzina online

WCRS wraz z ekspertami Fundacji Wychowanie w szacunku zaprasza na cykl spotkań WROdzina online.

Pierwsze spotkanie odbędzie się w dniu 15.04.2020r. o godzinie 20:00.

Będą one miały formę interaktywnych wykładów, których uczestnicy spotkają się z ekspertami – za pomocą internetu, komputerów, kamerek i mikrofonów.

‍‍‍            Tematy spotkań zostały dopasowane do aktualnej sytuacji, bo czas kwarantanny nie musi być czasem straconym w wychowywaniu dzieci.

Pierwsze spotkanie poświęcone będzie empatycznej komunikacji w czasie kwarantanny i izolacji, gdy na ograniczonej przestrzeni przebywamy ze sobą przez 24 godz. na dobę.

⌛️ Wykład będzie trwał godzinę, a po nim będzie czas odpowiedzi na zadawane pytania.

✅ Wydarzenie jest bezpłatne, ale obowiązują na nie zapisy poprzez formularz na stronie: https://wcrs.wroclaw.pl/wrodzina_24h

Po zapisaniu każdy z uczestników otrzyma link dostępowy do spotkania. Wirtualny pokój będzie czynny godzinę przed spotkaniem, by każdy miał okazję zapoznać się
z platformą e-learningową.

TERAPIA PEDAGOGICZNA – PROPOZYCJE PRACY Z DZIEĆMI Z TRUDNOŚCIAMI

01.06.2020-05.06.2020

 

 

Temat: Gram – przegrywam, czyli jak nauczyć dziecko godzić się z porażką

 

 

Cel:  Rozwijanie u dziecka umiejętności radzenia sobie z niepowodzeniami.

 

 

 

  Drodzy Rodzice

Gry i konkursy jednym dzieciom kojarzą się z zabawą, przyjemnością, radością z wygranej lub motywacją by spróbować jeszcze raz, gdy wynikiem jest przegrana. Inne nie potrafią w pełni cieszyć się z wygranej, a porażka jest dla nich druzgocącym przeżyciem.

Przygotowałam dzisiaj bajkę terapeutyczną nawiązującą do powyższych trudności.

Wysłuchajcie wspólnie z dzieckiem bajki, a następnie porozmawiajcie na temat jej treści.

Zadajmy dziecku pytanie: „Dlaczego nie lubimy przegrywać?” Zachęćmy dziecko do wypowiedzi na temat.

 

Bajka terapeutyczna:. A. Borowiecka „Trudna sztuka”

https://www.youtube.com/watch?v=B74tx2_aYG4

 

 

 

Aby czuć się osobą wartościową i ważną dla innych, dziecko musi często słyszeć wyrazy uznania, za to, że jest przy nas i za to, kim dla nas jest. Komplementem dla niego będzie stwierdzenie rodzica „lubię, gdy Ty…”, „sprawiłeś mi przyjemność…”, „miło nam, gdy Ty…”. Łatwiej jest znosić drobne niepowodzenia, np. przegraną w grze, gdy, ma się przekonanie, że jest się osobą wartościową, która coś ważnego wnosi w życie innych.

Kiedy dzieci rywalizują ze sobą, a dorosły jest proszony o bycie sędzią i rozjemcą w sporach o wygraną, ma bardzo trudne zadanie. Musi przestrzegać zasad gry, być sprawiedliwym i nie urazić żadnego dziecka. Można wybrnąć z tej trudnej sytuacji chwaląc każde dziecko za coś innego, np.:. „Ty najlepiej się starałeś”, „Ty wygrałeś”, „Ty wszystkich rozbawiałeś”.

Równie ważne przy ocenianiu dziecka jest podkreślanie zaangażowania, a nie tylko wartościowanie końcowego efektu.  Dobrze jest, gdy dziecko na swoje żale i skargi, że przegrało usłyszy od rodziców:

„przegrałeś, ale nie oszukiwałeś, pogratulowałeś koledze wygranej, co znaczy, że grałeś w pięknym stylu i jestem z Ciebie dumny”.

-”przegrałeś, ale nadal jesteś fajnym kolegą”, „nie udało Ci się wygrać, ale ciągle jesteś moją fantastyczną córeczką”.

- „to było dobre ćwiczenie, które pomoże Ci wygrać następnym razem”  

                                                                                 Powodzenia

Elżbieta Wesołowska

 

 

PROPOZYCJE ZABAW DO REALIZACJI W DOMU DLA DZIECI 5-6 LETNICH

01.06.2020 – 05.06.2020

Przez cały czas angażujemy dzieci w wykonywanie różnych czynności np. przygotowywanie posiłków, sprzątanie, czynności samoobsługowe. Pamiętamy
o zachowaniu higieny i konieczności częstego oraz prawidłowego mycia rąk (link: 
tutaj, źródło: YouTube).

Każdy dzień zaczynamy od gimnastyki: przysiadów, skłonów, podskoków… lub zabaw 

z wykorzystaniem piosenek dostępnych na stronie YouTube:

Zabawy i ćwiczenia ze świeżakami

Spoko Loko – Tańce połamańce

 

  1.  „Prawa dziecka” – wysłuchanie  wiersza Marcina Brykczyńskiego.

 

Niech się wreszcie każdy dowie,

i rozpowie w świecie całym,

że dziecko to także człowiek,

tyle, że jeszcze mały.

Dlatego ludzie uczeni,

którym należą się za to brawa,

chcąc wielu dzieci los odmienić,

stworzyli dla nich mądre prawa.

Więc je na co dzień i od święta próbujcie dobrze zapamiętać:

Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego,

szczególnie do zrobienia czego niedobrego.

Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi

i mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.

Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać

I każdego mogę zawsze na ratunek wzywać.

Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami,

Nikt nie może mi zabronić spotkać ich czasami.

Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,

Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.

Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa,

a gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.

Tak się tu w wiersz poukładały prawa da dzieci na całym świecie,

Bycie w potrzebie z nich korzystały najlepiej, jak umiecie.

  1. „Prawa dziecka” – rozmowa dotycząca wysłuchanego wiersza. Proszę, żeby dzieci omówiły z rodzicami  opisane w wierszu prawa. Dziecko powinno wiedzieć, że musi szanować prawa nie tylko swoje, ale również innych ludzi. Proszę zwrócić uwagę, aby dziecko odpowiadając na pytania odpowiadały zdaniem złożonym:
  • O czym mówił wiersz?
  • Jakie prawa były w nim wymienione?
  • Czy wiesz, że są to również twoje prawa?
  • Czy według ciebie są one przestrzegane?
  • Które prawo jest dla ciebie najważniejsze, dlaczego?
  • Czy twoim zdaniem wszystkie dzieci mają takie same prawa?
  • Czy chciałbyś, aby istniało jeszcze jakieś inne prawo, jakie?
  • Czy wiesz, że oprócz praw są też obowiązki?
  • Jakie ty masz obowiązki w domu?
  1. „Mam prawo do swych praw” – wysłuchanie i nauka piosenki  zespołu Łejry (link poniżej).

https://www.youtube.com/watch?v=PeIROnIRWYM

Proszę, aby dzieci przez cały tydzień osłuchiwały się z piosenką i nauczyły się pierwszej zwrotki wraz z refrenem. W piosence są ukryte prawa dzieci, łatwiej będzie im je przyswoić. Proszę też, żeby spróbowały wymienić, jakie prawa zaprezentowane były w piosence. Polecam również w dowolnym dniu tygodnia zapoznać się z innymi piosenkami dotyczącymi ww. tematyki. tj. Majka Jeżowska „Kolorowe dzieci” oraz Śpiewające Brzdące „Jesteśmy dziećmi (linki poniżej):

   Kolorowe dzieci

  Jesteśmy dziećmi tutaj

  1. „Podróże z globusem”. Pokazujemy dzieciom  globus lub mapę świata. Pytamy dzieci czy wiedzą, co to jest? Dzieci podają różne odpowiedzi. Po ustaleniu prawidłowej odpowiedzi nauczyciel pytamy: Do czego służy globu/mapa? Czy wiecie, co można odnaleźć na globusie/mapie? Pytamy dzieci czy chcą wybrać się w niezwykłą podróż? Obracając globus, (z zamkniętymi oczami)  wskazujemy miejsca i odczytujemy  nazwę kraju. Przy okazji mówimy dziecku, jaki to kontynent. Proszę, żeby dziecko spróbowało nazwać swojego rówieśnika z danego kraju.
  2. „Co nas dzieli, co nas łączy” – rozmowa na temat wyglądu, potrzeb, pragnień, warunków życia, podobnych zajęć i zabaw dzieci na całym świecie. Możecie wykorzystać do tego wygląd dzieci zamieszczony  na stronie YouTube:  Dzieci – twarze świata
  3.  „Międzynarodowa przywitanka” – przywitanie w różnych językach.

Dziecko słucha przywitań w różnych językach. Powtarza usłyszane na nagraniu powitania (link poniżej).

Przywitanie w różnych językach

  1.  „Smakołyki z różnych stron świata” – przygotowanie potraw z różnych zakątków świata .

Wspólnie z dzieckiem przygotowujemy dania z różnych stron świata np. indyjskiej czy greckiej. Dziecko degustuje gotowe smakołyki i określa ich smak.

Przykładowe dania:

Indyjskie naleśniki kokosowe z bananami

Składniki: naleśniki (zamiast mleka krowiego można użyć kokosowego), banany, sok z cytryny, wiórki kokosowe, odrobina cukru pudru do nadzienia. Banany należy obrać, drobno pokroić, skropić sokiem z cytryny i dołożyć odrobinę cukru pudru i wiórek. Wszystko wymieszać. Naleśniki posmarować nadzieniem i zwinąć w rulon. Przed podaniem  można je krótko zapiec.

Grecki deser

Składniki: jogurt naturalny, płynny miód, cynamon, migdały. Należy włożyć do miski wszystkie składniki i wymieszać. Przelać deser do miseczek i wstawić do lodówki, by się schłodził. Przed podaniem posypać cynamonem.

  1. „Czary mary” – zabawa badawcza,  efekt załamania światła (refrakcji).

Dziecko lub rodzic rysuje na kartce np. strzałkę w jednym kierunku, symbol głowy z oczami patrzącymi w prawo lub w lewo itp. Przed kartką stawiamy szklankę wypełnioną wodą. Dziecko ogląda obrazek na kartce, a później porównuje z obrazem widzianym przez szklankę z wodą. Dziecko patrzy na rysunek z różnej perspektywy, obserwuje, jak zmienia się obraz.Wyjaśniamy dziecku, że to, co widzimy, patrząc przez szklankę z wodą, to efekt refrakcji, załamania światła. Gdy szklanka wypełniona jest wodą, widzimy obraz odwrócony. Odwrócony obraz może być większy, mniejszy lub tej samej wielkości, w zależności od tego, gdzie umieścimy kartkę, szklankę i z jakiej odległości będziemy patrzyli. W zależności od średnicy szklanki będzie zmieniał się również obraz.

  1. „Wars i Sawa” – wysłuchanie legendy o Warszawie.

Dawno temu, za niepamiętnych czasów, nie było w Polsce ani miast, ani wsi. Kraj pokrywały ogromne, nieprzebyte puszcze, pełne dzikiej zwierzyny. Tylko gdzieniegdzie znajdowały się niewielkie osady ludzkie. Właśnie wtedy w samym sercu mazowieckiego boru, nad Wisłą, żył młody rybak imieniem Wars. Był to młodzieniec dzielny i pracowity. Sam zbudował łódź, wyciosał wiosła i cierpliwie wiązał sieci. Sprzyjało mu szczęście, toteż kiedy wypływał na połów, zawsze powracał z siecią pełną dorodnych ryb. Wars cieszył się każdą chwilą spędzoną na wodzie, wpatrywał się w bystry nurt i słuchał ptasiego śpiewu. Szczególnie lubił nocne wyprawy. Na rzece panował wtedy niezmącony spokój, księżyc oświetlał Wisłę srebrnym blaskiem, a z lasu dochodziły tajemnicze odgłosy nocnego życia. Pewnego razu Wars zepchnął łódź na wodę, zarzucił sieci i cierpliwie czekał, ukryty wśród wysokich trzcin. Nagle wzburzyły się wiślane fale i z rzecznych odmętów wynurzyła się… prześliczna dziewczyna. Młody rybak zamarł z zachwytu i zdumiony patrzył na przedziwne zjawisko. Dziewczyna miała długie, jasne włosy, wielkie, szafirowe oczy i… od połowy ciała rybi ogon, pokryty srebrzystą łuską. Wars przetarł oczy i spojrzał raz jeszcze, nigdy bowiem nie spotkał kogoś takiego. To była syrena! Syrena, nieświadoma tego, że ktoś ją widzi, podpłynęła bliżej i zaczęła śpiewać. Na dźwięk jej pięknego głosu serce młodego rybaka zadrżało. Pokochał ją od pierwszego wejrzenia. Od tej pory co noc chował się w szuwarach, czekając na swoją ukochaną, a potem słuchając jej śpiewu. Aż nadszedł wieczór, gdy postanowił powiedzieć syrenie, co do niej czuje. Na szelest szuwarów zdziwiona dziewczyna przerwała pieśń i podpłynęła do wpatrzonego w nią Warsa. – Dlaczego podglądasz mnie i podsłuchujesz, jak śpiewam?! – spytała zagniewana. – Jestem rybakiem, syreno… – zaczął nieśmiało Wars. – Wiem dobrze, kim jesteś, wiele razy widziałam cię na Wiśle. Ale to jeszcze nie powód, żeby…  Tak, wiem, ale od kiedy ujrzałem cię po raz pierwszy i usłyszałem twój śpiew, nie mogę bez ciebie żyć. Kocham cię, syreno – wyszeptał Wars. – I ty także nie jesteś mi obojętny – westchnęła. – Ale przecież tak bardzo się różnimy: ja jestem syreną, a ty człowiekiem… Przecież nie będziesz mógł mieszkać ze mną w rzece. A jeśli to ja zamieszkam z tobą, czy będziesz mógł żyć z kimś takim jak ja? – Kocham cię, syreno, i tylko to się liczy – odparł Wars. Syrena podpłynęła do brzegu. Wars wziął ją na ręce, mocno przytulił, po czym wyniósł z wody. – Czy zostaniesz moją żoną? – zapytał. – Tak – odpowiedziała. Szczęśliwy Wars pocałował syrenę, a wtedy opadła z niej rybia łuska i w miejsce ogona pojawiły się nogi. – Syreno, ty jesteś kobietą! – zawołał zdumiony Wars. – Sprawdziła się stara przepowiednia, zgodnie z którą, jeśli człowiek pokocha syrenę, a ona zgodzi się zostać jego żoną, wówczas jej rybi ogon zamieni się w nogi – powiedziała syrena. – Na imię mam Sawa – dodała. Wkrótce w chacie nad rzeką odbyło się huczne wesele. Wars i Sawa żyli długo i szczęśliwie, otoczeni miłością i szacunkiem ludzi. Po latach wokół ich domu powstała duża osada rybacka, którą na ich pamiątkę nazwano Warszawą. Dziś Warszawa jest wielkim miastem i stolicą Polski.

  1. Rozmowa na temat opowiadania:
  • Kogo zobaczył Wars, gdy pewnej nocy wyruszył na połów?
  •  Jak wyglądała syrena?
  •  Co się stało, gdy rybak usłyszał śpiew syreny?
  •  O co Wars poprosił syrenę? – W kogo zamieniła się syrena, gdy zgodziła się zostać żoną Warsa?
  • Co powstało wokół domu Warsa i Sawy?
  1. „Palcem po mapie” – próby odczytywania mapy Polski, wskazywanie większych miast, rzek, gór, morza . Proszę, żeby dzieci podzieliły nazwy polskich miast na głoski lub wskazały pierwszą i ostatnią głoskę.
  1. „Instrumenty – zabawa plastyczna, konstruowanie perkusyjnych instrumentów niemelodycznych. Proszę, żeby dzieci wybrały sobie jeden z instrumentów (bęben lub grzechotkę) i wykonały go wg poniższej instrukcji.
  • Wykonanie bębna wodnego – irchę moczymy w wodzie, do puszki po konserwie wlewamy wodę. Napinamy skórę na puszce i obwiązujemy sznurkiem wokół. Mocujemy korale na końcach ołówków – pałeczek. Instrument wydaje dźwięki, gdy uderzamy pałeczkami w napiętą irchę.
  • Wykonanie grzechotek – do dowolnie wybranych pojemników wsypujemy ziarna. Zamykamy. Instrument wydaje dźwięki, gdy nim potrząsamy.
  1.  „Portret przyjaciela” – praca plastyczna z wykorzystaniem materiałów dostępnych  w domu.

Zachęcamy dziecko do swobodnych wypowiedzi opisujących dokładny wygląd najlepszego przyjaciela. Dziecko opisuje postać, zachowując dbałość o szczegóły, a następnie rysuje lub maluje portret na kartce papieru. W pracy można wykorzystać dodatkowe elementy np. włosy ze sznurków czy papierowych pasków, przyklejone guziki do ubrania.

 

TERAPIA PEDAGOGICZNA – PROPOZYCJE PRACY Z DZIEĆMI Z TRUDNOŚCIAMI

25.05.2020-29.05.2020

Cel:  Rozwijanie umiejętności społecznych, radzenie sobie z emocjami . 

Drodzy Rodzice

Gdy zdarza  się Wam usłyszeć od Waszych dzieci: „Nikt mnie nie lubi!”, „Wszyscy są głupi!” czy „Nigdy mi się nic nie udaje”, spróbujcie usłyszeć, co tak naprawdę dziecko chce Wam powiedzieć. Poprzez rozmowę pełną zainteresowania i akceptacji, poprzez zadawanie pytań i skłanianie dzieci do refleksji możemy wesprzeć je w transformacji tego typu stwierdzeń tak, by czuły się szczęśliwsze, wierzyły w siebie i z otwartością kroczyły swoją drogą. Do przeprowadzenia z dzieckiem takiej rozmowy może posłużyć tekst zamieszczonej poniżej bajki.  

Życzę miłej lektury i powodzenia

 

Elżbieta Wesołowska

Bajka terapeutyczna:. „Nikt mnie nie lubi!”

 

Do Pani Eleonory Borsukowej i jej dwóch synków: Maksa i Bruna, przyszła w odwiedziny żyrafa Bibi. Po chwili ktoś zapukał do drzwi. Okazało się, że to bardzo poruszony lisek Leon! A oto co działo się dalej…

 

– Leonku, widzimy, że jesteś bardzo smutny. Czy masz ochotę z nami o tym porozmawiać? – spytała Pani Borsukowa.

 

Leon podniósł głowę, a do jego oczu napłynęły łzy. Lisek cichutko chlipał i chlipał, a po chwili powiedział szlochając:

 

– Bo, bo , bo …nikt mnie nie lubi – powiedział i rozpłakał się na dobre.

 

Bibi popatrzyła na liska, wzięła jeden głęboki oddech, a potem kolejny głęboki oddech i ciepłym głosem powiedziała:

 

– Leonku widzę, że jesteś bardzo smutny i może nawet przygnębiony, czy tak?

 

Lisek skinął potakująco głową.

 

– Chciałbyś czuć się lubiany przez inne zwierzęta? Chciałbyś mieć zaufanie, że inne zwierzęta lubią spędzać z tobą czas? – spytała niepewnie żyrafa, patrząc na malca.

 

– Bo wiesz, Bibi – powiedział Leon – inne zwierzęta w przedszkolu bawią się wspólnie, a ze mną nikt się nie chcę bawić.

 

– Aha, zależy Ci, by bawić się z innymi zwierzętami i czuć się częścią grupy w przedszkolu? – dopytywał Max.

 

– Lubisz bawić się wspólnie z innymi zwierzętami z grupy i ich towarzystwo jest dla Ciebie ważne? – spytał teraz z kolei Bruno. – No tak, właśnie tak. A teraz nikt się nie chce ze mną bawić! Nigdy! – powiedział lisek.

 

– Leonku chciałabym coś z tobą sprawdzić i zadać Ci w związku z tym kilka pytań. Czy zgadzasz się? – spytała Bibi, a lisek przytaknął.

 

– Czy to jest zawsze prawda, że nikt Cię nie lubi? – zapytała Bibi Leon przymrużył oczy i wyglądał na mocno zamyślonego.

 

Po chwili powiedział – No chyba tak, no tak… Wszyscy przez chwilę milczeli i widać było, że lisek intensywnie rozmyśla. A po chwili Pani Eleonora zapytała:

 

– A jak ty się czujesz, kiedy sobie mówisz, że nikt Cię nie lubi?

 

Leon znowu się zadumał, po czym odpowiedział:

 

– Czuję się smutny, samotny, jakby taki niepotrzebny… – powiedział.

 

– A za czym w takim momencie tęskni Twoje serce Leonku? – dopytywała dalej Pani Borsukowa?

 

– No ……. – zaczął trochę niepewnie lisek – chyba za towarzystwem, zabawą z innymi i przygodami z innymi – powiedział Leon powili prostując sylwetkę, wziął głęboki wdech i wydech i wyglądał jakby na spokojniejszego.

 

– Leonku, ale czy masz zupełną pewność, że zawsze tak jest, że Cię nikt nie lubi? – dopytywała Bibi.

 

– Hmmm … to ja tak naprawdę to już nie wiem – powiedział nieco zagubiony lisek.

 

– Mam taki pomysł, byś poszukał trzech przykładów: kiedy czułeś, że ktoś Cię lubi. Co o tym sądzisz? – zapytała.

 

– No to tak: gdy byłem chory, to Maks mnie codziennie odwiedzał i upiekł dla mnie przepyszne drożdżówki, wczoraj Lusia bawiła się ze mną w chowanego, a Felek pożyczył mi swoją ulubioną książkę o samolotach – odpowiedział lisek.

 

– I jak się teraz czujesz, kiedy to powiedziałeś? – zapytała Bibi.

 

– Czuję radość i wdzięczność, bo mam wkoło dużo osób, z którymi mogę się dobrze bawić i wesoło spędzać czas – odpowiedział.

 

– Aha, czyli czujesz radość i wdzięczność i widzisz, że wkoło są zwierzątka, z którymi zabawa sprawia Ci przyjemność? – spytała Bibi, a lisek ochoczo kiwnął głową.

 

– Czy jest coś, co chciałabyś w związku z tym zrobić? – zapytała żyrafa.

 

– Gdy następnym razem zwierzęta zaczną grać w piłkę nożną beze mnie, to zamiast pomyśleć, że mnie nikt nie lubi, powiem im, że bardzo lubię się z nimi bawić, a szczególnie grać w piłkę i czy mogę się do nich dołączyć – powiedział uśmiechnięty lisek i z radości aż podskoczył.

 

A Bibi dodała: – Widzę, że wróciła Ci energia i masz ochotę z radości skakać, czy tak?

 

– Oj tak, tak – powiedział z przedpokoju Leon, bo już biegł  bawić się z Maksem i Brunem.

 

(Źródło – „NATULI dzieci są ważne”)

 

REWALIDACJA – PROPOZYCJE ZABAW DLA DZIECI Z TRUDNOŚCIAMI

01.06.2020 -05.06.2020

Cel: ćwiczenia koncentracji uwagi i pamięci.

 

1.Głuchy telefon – dziecko ma dokładnie powtórzyć zdanie, które usłyszało.

2.Przypominanie – gra, która pobudza pamięć i koncentrację uwagi. Może być dowolnie modyfikowana. Można zacząć od polecenia: przypomnij sobie imiona wszystkich kolegów
z grupy, którzy noszą okulary; przypomnij sobie jaki kolor mają ściany w twojej sali; jaki wzór ma dywan w twojej sali;  jak nazywają się nasi sąsiedzi itp. Mózg musi się nieźle nagimnastykować, aby odtworzyć takie informacje.

3.Wymyślane historyjki – osoba dorosła rozpoczyna opowiadanie bajki jednym zdaniem. Kolejne zdanie dopowiada dziecko. Ważne, żeby każde następne zdanie było kontynuacją poprzedniego, aby historyjka była spójna. Pewnego razu mama wróciła z pracy wcześniej. Była…

4.Zapamiętywanie podajemy dziecku listę 10 rzeczowników i polecamy, by z naszej listy zapamiętało wszystkie pojazdy / owoce / kolory itp.

- drzewo, samochód, dom, winda, samolot, kotek, niebo, rower, kwiatek, las;

- koc, szuflada, jabłko, banan, łóżko, kwiat, kiwi, niebo, malina, lala;

- żółty, klocek, mama, niebieski, biały, szafa, wrona, okno, czarny, pies itd.

5. Zabawa w „papugę – rodzic i dziecko powtarzają zdanie, stopniowo je rozbudowując np.:

- rodzic: Jestem dziewczynką.

- dziecko: Jestem dziewczynką, mam na imię Ola.

- rodzic: Jestem dziewczynką, mam na imię Ola, lubię cukierki czekoladowe.

- dziecko: Jestem dziewczynką, mam na imię Ola, lubię cukierki czekoladowe z nadzieniem orzechowym itd.

6. Zabawa w powtarzanie – szeregi cyfr, kolorów, nazw zwierząt, słów na określoną głoskę itp. (np. komin, kaczka, kanapa, krzesło, krowa, kot – liczba dostosowana do możliwości dzieci), a także powtarzanie ich wspak, rozpoczynając od krótkich szeregów złożonych
z dwóch, trzech pozycji np.:

- rodzic: żółty, niebieski, czerwony;

- dziecko: czerwony, niebieski, żółty;

- rodzic: zielony, żółty, pomarańczowy, niebieski;

- dziecko: niebieski, pomarańczowy, żółty, zielony.

7.Jedziemy na wycieczkę – zaczynamy mówiąc: Jedziemy na wycieczkę i zabieramy… Wymyślamy na zmianę z dzieckiem rzeczy, jakie zabieramy na wycieczkę powtarzając przy tym już te wcześniej wymienione np.

- rodzic: Jedziemy na wycieczkę i zabieramy plecak.

- dziecko: Jedziemy na wycieczkę i zabieramy plecak i namiot.

- rodzic: Jedziemy na wycieczkę i zabieramy plecak, namiot i rower.

- dziecko: Jedziemy na wycieczkę i zabieramy plecak, namiot, rower i koc itd.

Zabawę możemy modyfikować, wprowadzając nowy początek np. Jesteśmy w sklepie i kupujemy…

 

 

HARMONOGRAM KONSULTACJI  I  ZEBRAŃ  Z  RODZICAMI 

     GRUPA XI -  ROK  SZKOLNY  2019/2020

DATA

RODZAJ  SPOTKANIA

04.09.2019

Zebranie  organizacyjne w godz. 16.00 – 17:30.
Temat: Zapoznanie rodziców z organizacją pracy przedszkola na bieżący rok szkolny, dokumentami obowiązującymi w placówce; sprawy różne.
Osoba prowadząca: Katarzyna Bednarz, Paulina Czabańska

14.11.2019

Konsultacje  indywidualne  w  godz.  14:00 – 17:00.
Temat: Przedstawienie wyników obserwacji wstępnej i diagnoz dzieci.
Osoba prowadząca: Katarzyna Bednarz, Paulina Czabańska

26.02.2020

 

Zebranie z Rodzicami w  godz.  16:00 – 17:30.
Temat: Podsumowanie pracy wychowawczo – dydaktycznej za pierwszy semestr; sprawy różne. Przedstawienie wyników obserwacji śródrocznej dziecka.
Osoba prowadząca: Katarzyna Bednarz, Paulina Czabańska

22.04.2020

Konsultacje indywidualne w godz. 14:00-17:00
Temat: Przedstawienie i omówienie Gotowości Szkolnej.
Osoba prowadząca: Katarzyna Bednarz, Paulina Czabańska

20.05.2020

Konsultacje indywidualne w godz. 14:00 – 17:00.
Temat: Omówienie wyników obserwacji końcowej dziecka.
Osoba prowadząca: Katarzyna Bednarz, Paulina Czabańska

 

 Istnieje możliwość zorganizowania konsultacji na prośbę rodzica.