Kącik gimnastyki korekcyjnej

PROPOZYCJE ZABAW RUCHOWYCH Z GIMNASTYKI OGÓLNOROZWOJOWEJ

DO REALIZACJI W DOMU ( 01-02.06.2020r.)

 

Cel ćwiczeń i zabaw ruchowych: odciążenie kręgosłupa, wzmacnianie mięśni stóp, kształtowanie prawidłowej sylwetki dziecka.

 1.     „ Zabawa ciepło-zimno”

Celem zabawy jest odnalezienie ukrytego przedmiotu w pokoju przez dziecko,  naprowadzając za pomocą określeń „ ciepło”, „zimno”, „ gorąco”, „parzy”. Rodzic ustala z dzieckiem jaki przedmiot zostanie schowany. Najlepiej, aby  dziecko poruszało w pozycji na czworakach.

2.     „ Zrywanie kwiatków”

Dziecko leży na brzuchu z nogami wyprostowanymi i złączonymi. Unosząc ręce i głowę nad podłogę imituje ruchy, jakby jedną ręką zrywał kwiatki i drugą ręką na przemian.

3.     Ćwiczenie W. Sherborne

Bączek – dziecko próbuje obracać się wokół własnej osi, ręce obejmują kolana.

 4.     „ Robaczki”

Dziecko leży na plecach z rękoma przyciśniętymi do tułowia i nóg. Przesuwa się po podłodze do przodu jak robaczki.

- wyciąga po podłodze jak najdalej głowę do przodu

- następnie unosi barki i przesuwa je w stronę głowy

- opiera się na głowie i barkach, przesuwa do przodu biodra i nogi.

 

PROPOZYCJE ZABAW RUCHOWYCH DLA DZIECI Z TRUDNOŚCIAMI

W TERMINIE ( 01-02.06.2020r.)

 

Celem ćwiczeń ruchowych jest doskonalenie koordynacji pracy półkul mózgowych  oraz motoryki dużej i małej.

 1.     „ Zabawa – Gimnastyka to podstawa…”

 

„Gimnastyka to podstawa

Każde dziecko o tym wie

Ręce w górę, w przód i w bok

Skłon do przodu, przysiad i mały skok”

Dziecko stoi z rączkami na biodrach, zaczyna od wysokiego unoszenia kolan     (Gimnastyka to podstawa, każde dziecko o tym wie), dalej wykonuje poszczególne elementy zgodnie  treścią wierszyka.

 

2. „Głowa – brzuch”

Dziecko wykonuje ruchy koliste jedną ręką nad głową, a drugą na brzuchu.

 3.     „ Chwytanie stopy”

Dziecko chwyta prawą ręką lewej stopę oraz i lewą ręką prawej pięty w leżeniu na plecach.

4. „Podmuchaj na skaleczoną rękę lub nogę”

 Ćwiczenie oddechowe, wdech nosem, wydech ustami jak najdłużej.

 

PROPOZYCJE ZABAW RUCHOWYCH Z GIMNASTYKI OGÓLNOROZWOJOWEJ

DO REALIZACJI W DOMU ( 25-26.05.2020r.)

 1.      „Zrywanie owoców z drzewa”

Dziecko chodzi po pokoju. Co pewien czas staje na palcach i wyciąga jedną rękę jak najwyżej, jakby usiłowało zerwać wysoko wiszący owoc. Owoce powinny być „ zrywane” raz prawą, raz lewą ręką.

2.      „ Chód baletnicy, kaczki” ( zapobieganie płaskostopiu)

Dziecko chodzi we wspięciu na palcach – tj. „chód baletnicy”.                    „Chód kaczki”  – ciężar ciała przeniesiony jest na zewnętrzne krawędzie stóp, podwinięte palce stóp dotykają podłogi.

3.      „ Ćwiczenie oddechowe – ssss…”

Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym, ręce ułożona z boku w „ skrzydełka”. Wykonuje wdech nosem, a następnie wydech ustami z jak najdłuższym wymawianiem litery „ s…”

4.      Ćwiczenie W. Sherborne

Gotowanie zupy – wykonywanie jedną ręką ruchów mieszania, a drugą krojenia warzyw. Ćwiczenie można wykonać w różnych pozycjach wyjściowych, np. siedząc w siadzie skrzyżnym lub  leżąc na plecach ze zgiętymi kolanami.

 5.      Ćwiczenie Dennisona (gimnastyka mózgu)

Aktywna ręka – dziecko podnosi rękę do góry i chwyta ją drugą ręką w okolicach łokcia. Podniesiona ręka stawia opór ręce trzymającej, w 3 kierunkach: do przodu, do tyłu, do ucha i od ud ucha. Ćwiczenie wykonujemy na wydechu. Powtarzamy je zmieniając ręce.

 

 

PROPOZYCJE ZABAW RUCHOWYCH DLA DZIECI Z TRUDNOŚCIAMI

W TERMINIE ( 25-26.05.2020r.)

 

Celem ćwiczeń ruchowych jest doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej (elementy integracji sensorycznej)  oraz motoryki dużej i małej.

————————————————————————————————-

 

1.  „ Start rakiety”

Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym trzymając ręce w pozycji „ skrzydełek”. Ręce są „ rakietami” na wyrzutni. Odliczamy: 3,2,1 i start.  Na słowo                  ” start „ wykonuje energiczny wyprost rąk w górę – „ rakieta startuje”.

2. „ Chodzące bociany”

Dziecko chodzi po pokoju trzymając ręce wyciągnięte w bok i wysoko unosząc kolana. Naśladuje chodzące po łące bociany.

3. „Toczący się pień”

Dziecko leży na podłodze z wyprostowanymi nogami i rękoma, ułożonymi na podłodze przy głowie. Wykonuje 3 obroty w jedną stronę, a następnie 3 obroty w drugą stronę.

4. „Bujanie w kocyku”

Dziecko kładzie się na rozłożonym, dużym kocu, a osoba dorosła delikatnie buja go na boki.

 

 

 

 

 

PROPOZYCJE ZABAW RUCHOWYCH Z GIMNASTYKI OGÓLNOROZWOJOWEJ

DO REALIZACJI W DOMU ( 18-19.05.2020r.)

1.       „ Budowanie domu”

Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym i  „buduje dom”. Podnosi jedną rękę i ustawia dłoń równolegle do podłogi nad głową – to jest parter. Następnie nad pierwszą dłonią ustawia drugą – to  jest 1 piętro. Tak kolejno dzieci „budują”  piętra, aż do maksymalnego wyciągnięcia rąk .

2.       Niedźwiadek”

Dziecko chodzi po pokoju na czworakach naśladując niedźwiadka.

„Niedźwiadek wygrzewa się na słońcu” – dziecko kładzie się na plecach i porusza rączkami i nóżkami w górze,

„Słońce się schowało” – dziecko wraca do pozycji czworakowania z głową uniesioną i wzrokiem skierowanym przed siebie.

3.       Ćwiczenie W. Sherborne

Krokodyl – leżenie na brzuchu, ręce skrzyżowane w łokciach pod brodą, unoszenie nóg i rąk w górę, wytrzymanie i powrót.

4.       „Stopy się kłaniają”( zapobieganie płaskostopiu)

 

Dziecko siedzi w siadzie prostym ( nogi wyprostowane, blisko siebie), dłonie opiera na podłodze z tyłu. Naprzemiennie zgina grzbietowo i podeszwowo stopy ( najpierw jedna stopa się kłania, dalej druga).

 5.       Ćwiczenia według Dennisona”( gimnastyka mózgu)

Kapturek myśliciela – ćwiczenie można wykonać stojąc lub siedząc. Polega na kilkakrotnym odwijaniu małżowin usznych dużymi palcami i kciukiem, masowaniu, ściskaniu. Masaż zaczynamy od góry i kończymy na płatku ucha.

 

PROPOZYCJE ZABAW RUCHOWYCH

DLA DZIECI Z TRUDNOŚCIAMI

W TERMINIE 18-19.05.2020r.

 

Celem ćwiczeń ruchowych jest doskonalenie motoryki dużej i małej oraz rozwijanie zmysłu równowagi,  czucia głębokiego.

 

„ Krasnale”

Dziecko chodzi po pokoju w przysiadzie z rękoma ułożonymi w „skrzydełka” i tułowiem ustawionym pionowo, udając krasnala.

 

 „ Kurki dziobią ziarenka”

Dziecko klęczy w klęku podpartym z dłońmi skierowanymi palcami do środka. Chodząc na czworakach po podłodze ugina ręce w łokciach i lekko kieruje nos w kierunku podłogi, udając kurki zbierające ziarenka na podwórku.

„Toczący się pień”

Dziecko leży na podłodze z wyprostowanymi nogami i rękoma, ułożonymi na podłodze przy głowie. Wykonuje 3 obroty w jedną stronę, a następnie 3 obroty w drugą stronę.

„Zabawne pajacyki”

Dorosły opowiada/pokazuje dziecku co potrafi zrobić zabawny pajacyk

(podskoki, wymachy rękami, krążenia ramion, ślizganie i obracanie się na brzuchu, na plecach, na pośladkach). Dziecko zamienia się w pajacyka i wykonuje w/w ruchy.

 

 

PROPOZYCJE ZABAW RUCHOWYCH Z GIMNASTYKI OGÓLNOROZWOJOWEJ

DO REALIZACJI W DOMU ( 11-12.05.2020r.)

 

Celem ćwiczeń ruchowych jest: kształtowanie prawidłowej sylwetki ciała, zapobieganie płaskostopiu, usprawnianie układu nerwowego.

1.     „ Marsz wielkoludów”

Dziecko chodzi we wspięciu na palcach i maksymalnie wyciąga wyprostowane  ręce w górę udając „ wielkoludy”.

2. „ Bociany”

Dziecko chodzi po pokoju wysoko unosząc kolana i trzymając ręce wyciągnięte w bok  jak „ bocian”.

3.     „Gra na bębenku – gra na pianinie”

 

Dziecko siedzi z nogami ugiętymi, unosząc je lekko dotyka palcami stóp do podłogi, naśladując grę na pianinie. Lekko uderzając piętami o podłogę naśladuje grę na bębenku.

 4.     „Pływanie”

Dziecko leży na podłodze i wykonuje ruchy rękoma jak przy pływaniu.

a)     Żabka  – leżąc na brzuchu, energiczne wyciąga ręce jak najdalej przed siebie, następnie przenosi je wyprostowe w bok i ugina do ściągnięcia w „skrzydełka”. Nogi leżą nieruchomo na podłodze.

b)    Strzałka –  ręce wyprostowane, wyciągnięte przed siebie nad podłogą

c)     Na grzbiecie – leżąc na plecach przesuwa wyprostowane  ręce po podłodze od głowy do bioder.

 5.     Ćwiczenie według Dennisona”( gimnastyka mózgu)

Słońdziecko wyciąga lewą rękę do góry (jak słoń trąbę), przytula ucho do ramienia i kreśli w powietrzu leniwą ósemkę. Ćwiczenie powtarza zmieniając rękę.

PROPOZYCJE ZABAW RUCHOWYCH

DLA DZIECI Z TRUDNOŚCIAMI

W TERMINIE 11-12.05.2020r.

 

Celem ćwiczeń ruchowych jest doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej (elementy integracji sensorycznej).

 

1. „Usypianie misia”

Dziecko leży na brzuchu trzymając w dłoniach przed głową misia (lub inną ulubioną zabawkę). Unosząc misia nad podłogę kołysze go, jakby go usypiało, stopy uniesione są w powietrzu. Dodatkowo dziecko może zaśpiewać jednocześnie kołysankę.

2. Zabawa z kocem

Zawijamy dziecko w koc lub inny elastyczny materiał, następnie  energicznie rozwijamy poprzez pociąganie brzegu koca (ruch obrotowy raz w jedną, raz w drugą stronę).

3. „Podmuchaj na skaleczoną rękę lub nogę”

 Ćwiczenie oddechowe, dech nosem, wydech ustami jak najdłużej.

 

4. „ Pająk”

Dziecko w pozycji na czworakach prostuje prawą rękę i lewą nogę oraz następnie  lewą rękę i prawą nogę.

 

 

……………………………………………………………………………………

PROPOZYCJE ZABAW RUCHOWYCH Z GIMNASTYKI OGÓLNOROZWOJOWEJ

DO REALIZACJI W DOMU ( 04-05.05.2020r.)

 

Celem zabaw i ćwiczeń ruchowych jest usprawnianie motoryki dużej i małej oraz kształtowanie prawidłowej postawy.

1.       „ Raki” ( kształtowanie prawidłowej postawy, odciążenie kręgosłupa)

Dziecko wykonuje podpór tyłem. Utrzymując biodra wysoko nad podłogą, próbuje chodzić po pokoju jak raki. Starsze dzieci dodatkowo na brzuchu utrzymują jakiś przedmiot, np. mała książeczkę.

2.       Klaun”

Dziecko chodzi po pokoju na „ sztywnych nogach” naśladując Klauna, na „ miękkich, gumowych nogach” .

- niedźwiadek odpoczywa – dziecko kładzie się na boku i zwija w kłębuszek

3.       Ćwiczenie Dennisona ( wzmacnia koordynację ręka – oko, usprawnia małą i dużą motorykę)

  • Aktywna ręka – dziecko podnosi rękę do góry i chwyta ją drugą ręką w okolicach łokcia. Podniesiona ręka stawia opór ręce trzymającej, w 3 kierunkach: do przodu, do tyłu, do ucha i od ud ucha. Ćwiczenie wykonujemy na wydechu. Powtarzamy je zmieniając ręce.

 4. Ćwiczenia W. Sherborne

  • Kołyska – bujanie się na boki, do przodu i tyłu
  • Krokodyl – leżenie na brzuchu, ręce skrzyżowane w łokciach pod brodą, unoszenie nóg i rąk w górę, wytrzymanie i powrót
  • Przewracanie się z pleców na brzuch i na odwrót

 

PROPOZYCJE ZABAW RUCHOWYCH

DLA DZIECI Z TRUDNOŚCIAMI

W TERMINIE 04-05.05.2020r.

 

1. „ Bocian ”

Dziecko porusza się po pokoju wysoko unosząc kolana, z rękoma uniesionymi z boku. Dodatkowo wykonuje powolne ruchy wyprostowanymi rękoma w górę i dół, jak bocian poruszający skrzydłami.

 

2.  „ Ćwiczenie oddechowe – ssss…”

Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym, ręce ułożona z boku w „ skrzydełka”. Wykonuje wdech nosem, a następnie wydech ustami z jak najdłuższym wymawianiem litery „ s…”

 

3. „Toczący się pień”

Dziecko leży na podłodze z wyprostowanymi nogami i rękoma, ułożonymi na podłodze przy głowie. Wykonuje 3 obroty w jedną stronę, a następnie 3 obroty w drugą stronę.

 

4. „ Zawijanie dziecka w tzw. „naleśnik”  (z pomocą np. domowego kocyka)

Zawijamy dziecko w koc lub inny elastyczny materiał, następnie dociskamy plecy, pośladki, ręce, nogi i inne części ciała nazywając na zmianę z dzieckiem poszczególne części ciała.

 

 

PROPOZYCJE ZABAW RUCHOWYCH Z GIMNASTYKI OGÓLNOROZWOJOWEJ

DO REALIZACJI W DOMU ( 27-28.04.2020r.)

 

Celem zabaw i ćwiczeń ruchowych jest: rozładowanie emocji poprzez zabawę i śmiech oraz kształtowanie prawidłowej postawy.

1.       „ Chód z kapeluszem” ( kształtowanie prawidłowej postawy)

Dziecko chodzi po pokoju: na palcach, piętach, zewnętrznych częściach stopy, natomiast ręce ma uniesione nad głową tworząc kapelusz.

2.       Niedźwiadek”( zabawa odciążająca kręgosłup, z czworakowaniem)

Dziecko chodzi po pokoju na czworakach naśladując niedźwiadka,

- niedźwiadek wygrzewa się na słońcu – dziecko kładzie się na plecach i porusza rączkami i nóżkami w górze

- słońce się schowało – dziecko wraca do pozycji czworakowania z głową uniesioną i wzrokiem skierowanym przed siebie

- niedźwiadek odpoczywa – dziecko kładzie się na boku i zwija w kłębuszek

3.       Ćwiczenia  i zabawy Weroniki Sherborne

 

  • Kołyska – dziecko buja się na boki, do przodu i tyłu obejmując rączkami zgięte nogi w kolanach przy klatce piersiowej
  • Bączek – dziecko próbuje obracać się wokół własnej osi, ręce obejmują kolana
  • Pociąg – dziecko siedzi w siadzie tyłem podpartym ze zgiętymi nogami, uderza delikatnie piętami w podłogę

- rusza pociąg 1x

- tchu nabiera 2x

- jedzie szybko 3x

- pędzi – teraz szybkie uderzenia

- uuuuuuuuu! – nogi do góry, jesteśmy we Wrocławiu!

  • Gotowanie zupy – wykonywanie jedną ręką ruchów mieszania, a drugą krojenia warzyw

PROPOZYCJE ZABAW RUCHOWYCH

DLA DZIECI Z TRUDNOŚCIAMI

W TERMINIE 27-28.04.2020r.

 

1. „ Nurkująca kaczka ”

Dziecko znajduje się w pozycji klęku podpartego, naśladuje nurkującą kaczkę poruszając głową i tułowiem ( ugina ręce w łokciach, zbliża głowę do podłogi, wysuwa głowę daleko do przodu, prostuje ręce, zadziera wysoko głowę i wraca do klęku podpartego).

2.  „Wystukiwanie rytmu”

Dziecko leży na brzuchu z rękoma ułożonymi w „ skrzydełka „ z boku. Rodzic wystukuje  rytm, który dziecko ma powtórzyć.

3. „Głowa – brzuch”

Dziecko wykonuje ruchy koliste jedną ręką nad głową, a drugą na brzuchu.

4. „ Relaks – masażyk pleców” ( ćwiczenie wspomagające rozwój poprzez dotyk)

Rodzic masuje plecy dziecka w rytm wierszyka:

„ Tak się pisze na maszynie: a,b,c, przecinek

Tak się pisze na maszynie: a,b,c, kropka

Przeszła pani na szpileczkach

Po bardzo krętych ścieżeczkach

Przebiegło stado koni

A za nim stado słoni

Tu płynie rzeczka

Zaświeciły dwa słoneczka

Spadł rzęsisty deszczyk, Czy poczułeś dreszczyk?

PROPOZYCJE ZABAW RUCHOWYCH Z GIMNASTYKI OGÓLNOROZWOJOWEJ

DO REALIZACJI W DOMU ( 20-21.04.2020r.)

 

Celem ćwiczeń gimnastycznych jest: doskonalenie równowagi, koncentracji, koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz  zapobieganie płaskostopiu.

1.     „ Zabawa ciepło-zimno” ( z udziałem rodzica, zabawa doskonaląca uważność, wzmacniająca mięśnie stóp, odciążająca kręgosłup)

Celem zabawy jest odnalezienie ukrytego przedmiotu w pokoju przez dziecko,  naprowadzając za pomocą określeń „ ciepło”, „zimno”, „ gorąco”, „parzy”. Rodzic ustala z dzieckiem jaki przedmiot zostanie schowany. Najlepiej, aby  dziecko poruszało w pozycji na czworakach, we wspięciu na palcach, na piętach.

2.     Ćwiczenia według Dennisona”( gimnastyka mózgu)

  • Kapturek myśliciela – ćwiczenie można wykonać stojąc lub siedząc. Polega na kilkakrotnym odwijaniu małżowin usznych dużymi palcami i kciukiem, masowaniu, ściskaniu. Masaż zaczynamy od góry i kończymy na płatku ucha.
  • Słoń – wyciągamy lewą rękę do góry (jak słoń trąbę), przytulamy ucho do ramienia i kreślimy w powietrzu leniwą ósemkę. Ćwiczenie powtarzamy zmieniając rękę.
  • Ruchy naprzemienne – (dzieci starsze), ćwiczenie polega na naprzemiennym chodzeniu w miejscu i jednoczesnym dotykaniu prawym łokciem lewego kolana, a następnie lewym łokciem prawego kolana.  Ruchy te powinny być wykonywane bardzo powoli.

 3.     „Ćwiczenia stóp”( wzmacniające mięśnie stopy – zapobiegające płaskostopiu)

  • „pa, pa” – dziecko siedzi na kocyku, podpierając się rączkami z tyłu, nogi ma wyciągnięte z przodu. Wykonuje ruch stopami „pa, pa” jak rączkami przy pożegnaniu.
  • oglądanie stopy – dziecko leży na plecach, obejmuje stopę rękoma tak, aby zobaczył podeszwę ( jakby przeglądał się w lusterku). Zmiana stóp.
  • skarpetka –(dzieci starsze) dziecko siedzi na kocyku lub na krześle, na jednej stopie ma nałożoną skarpetkę, nie przylegającą zbytnio do ciała. Podpiera się rękoma z tyłu za plecami. Dziecko stara się drugą nogą (palcami stopy) zdjąć skarpetkę.

 

 

PROPOZYCJE ZABAW RUCHOWYCH

DLA DZIECI Z TRUDNOŚCIAMI

W TERMINIE 20-21.04.2020r.

 

Celem ćwiczeń jest rozciąganie mięśni klatki piersiowej poprzez oddechowe elementy oraz usprawnianie małej i dużej motoryki.

 

1. „ Gimnastyka to podstawa…” ( zabawa z tekstem, doskonaląca motorykę dużą)

„Gimnastyka to podstawa

Każde dziecko o tym wie

Ręce w górę, w przód i w bok

Skłon do przodu, przysiad i mały skok”

Dziecko stoi z rączkami na biodrach, zaczyna od wysokiego unoszenia kolan     (Gimnastyka to podstawa, każde dziecko o tym wie), dalej wykonuje poszczególne elementy zgodnie  treścią wierszyka.

2.  „Podmuchaj na skaleczoną rękę lub nogę” ( wdech nosem, wydech ustami jak najdłużej)

3. „Kwiatek rośnie”

Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym z tułowiem pochylonym do przodu i dłońmi opartymi o podłogę. Na hasło „ kwiatek rośnie” powoli prostuje tułów i wyciąga ręce jak najwyżej w górę. Na hasło „ kwiatek więdnie” powoli wraca do pozycji wyjściowej.

4. „ Krążenie głową” ( ćwiczenie pogłębia oddech, zwiększa koncentrację, gimnastyka mózgu)

Ćwiczenie można wykonać w pozycji siedzącej lub stojącej. Powolnym ruchem dziecko przenosi głowę z ramienia do ramienia, tak, aby broda była jak najbliżej klatki piersiowej. Robi to na wydechu. Od czasu do czasu patrzy na sufit, aby ruchy głową nie były zbyt obciążające.

PROPOZYCJE ZABAW RUCHOWYCH Z GIMNASTYKI OGÓLNOROZWOJOWEJ

DO REALIZACJI W DOMU ( 14-17.04.2020r.)

 

W tygodniu poświątecznym doskonalimy motorykę dużą i małą oraz  zapobiegamy płaskostopiu.

  1.     „ Chód baletnicy, chód kaczki” ( zapobieganie płaskostopiu)

Dziecko chodzi we wspięciu na palcach – tj. „chód baletnicy”. Dziecko chodzi po pokoju utrzymując podwinięte palce stóp (ciężar ciała przeniesiony jest na zewnętrzne krawędzie stóp, podwinięte palce stóp dotykają podłogi.

    2.   Robaczki”

Dziecko leży na plecach z rękoma przyciśniętymi do tułowia i nóg. Przesuwa się po podłodze do przodu jak robaczki.

- wyciąga po podłodze jak najdalej głowę do przodu

- następnie unosi barki i przesuwa je w stronę głowy

- opiera się na głowie i barkach, przesuwa do przodu biodra i nogi.

3.       „Deski do prasowania”

Dziecko  klęczy na podłodze. Wykonuje opad tułowia w tył, zwracając uwagę na niewypinanie brzucha ( utrzymanie prostego tułowia), a następnie wraca do klęku.

4.       „Stopy się kłaniają”( zapobieganie płaskostopiu)

 

Dziecko siedzi w siadzie prostym ( nogi wyprostowane, blisko siebie), dłonie opiera na podłodze z tyłu. Naprzemiennie zgina grzbietowo i podeszwowo stopy ( najpierw jedna stopa się kłania, dalej druga).

 

 

PROPOZYCJE ZABAW RUCHOWYCH

DLA DZIECI Z TRUDNOŚCIAMI

W TERMINIE 14-17.04.2020r.

 

Tematem ćwiczeń poświątecznych jest usprawnianie ruchowe poprzez elementy integracji sensorycznej.

 

1.  „Zabawne pajacyki” ( zabawa rozwijająca zmysł równowagi i czucie głębokie)

Dorosły opowiada/pokazuje dziecku co potrafi zrobić zabawny pajacyk

(podskoki, wymachy rękami, krążenia ramion, ślizganie i obracanie się na brzuchu, na plecach, na pośladkach). Dziecko zamienia się w pajacyka i wykonuje w/w ruchy.

 

2. „Bociany i żabki”

Dziecko najpierw chodzi po pokoju jak bocian ( wysoko unosząc kolana, ręce wyciągnięte  w bok). Na chwilę może zatrzymać się na jednej nodze, potem na drugiej. Następnie dziecko udaje skaczącą „ żabkę”.

3. „ Chwytanie stopy” ( zabawa koordynująca pracę półkul mózgowych)

Dziecko chwyta prawą ręką lewej stopę oraz i lewą ręką prawej pięty w leżeniu na plecach.

4. „ Pająk” ( zabawa koordynująca zmysł równowagi oraz pracę półkul mózgowych)

Dziecko w pozycji na czworakach prostuje prawą rękę i lewą nogę oraz następnie  lewą rękę i prawą nogę.

————————————————————————————————

 

 

PROPOZYCJE ZABAW RUCHOWYCH

DLA DZIECI Z TRUDNOŚCIAMI

W TERMINIE 06-07.04.2020r.

 

Celem ćwiczeń ruchowych jest doskonalenie motoryki dużej i małej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej (elementy integracji sensorycznej)

 

1.  „Toczący się pień”

Dziecko leży na podłodze z wyprostowanymi nogami i rękoma, ułożonymi na podłodze przy głowie. Wykonuje 3 obroty w jedną stronę, a następnie 3 obroty w drugą stronę.

2. „Bujanie w kocyku”

Dziecko kładzie się na rozłożonym, dużym kocu, a osoba dorosła delikatnie buja go na boki.

3. „ Chodzące bociany”

Dziecko chodzi po pokoju trzymając ręce wyciągnięte w bok i wysoko unosząc kolana. Naśladuje chodzące po łące bociany.

4. „ Start rakiety”

Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym trzymając ręce w pozycji „ skrzydełek”. Ręce są „ rakietami” na wyrzutni. Odliczamy: 3,2,1 i start.  Na słowo                  ” start „ wykonuje energiczny wyprost rąk w górę – „ rakieta startuje”.

————————————————————————————————

 

 

PROPOZYCJE ZABAW RUCHOWYCH Z GIMNASTYKI OGÓLNOROZWOJOWEJ

DO REALIZACJI W DOMU ( 06-07.04.2020r.)

 

W dalszym ciągu kształtujemy poprawną sylwetkę dziecka oraz dodatkowo w tym tygodniu wzmacniamy mięśnie oddechowe.

1.       „ Czworakowanie”

Dziecko przyjmuje pozycję na czworakach i chodzi po pokoju. Zatrzymuje się na chwilę i podnosi na zmianę raz jedną rękę, potem drugą,  następnie raz jedną nogę i drugą. Dalej porusza się znowu na czworakach naśladując chód „słonia” – z wyprostowanymi nogami w kolanach. Słoń odpoczywa na koniec leżąc na plecach wyciągając się maksymalnie ( ręce i nogi w przeciwnym kierunku się wyciągają).

2.       ”Zdmuchiwanie świeczki”

Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym z rączkami ułożonymi z boku w pozycji     „ skrzydełek”. Wystawia dwa kciuki i próbuje zdmuchnąć najpierw jedną świeczkę, potem drugą skręcając głowę i szyję w stronę świeczki. Zdmuchiwanie świeczki: wciągamy powietrze nosem, a wypuszczamy ustami jak najdłużej .

3.       „Zrywanie jabłek”

Dziecko chodzi po pokoju. Co pewien czas staje na palcach i wyciąga jedną rękę jak najwyżej, jakby usiłowało zerwać wysoko wiszące jabłko. Jabłka powinny być „ zrywane” raz prawą, raz lewą ręką.

     4. „litera sss…”

Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym, ręce ułożone z boku w pozycji                   „ skrzydełek”. Wykonuje maksymalny wdech nosem, a następnie wydech ustami z jak najdłuższym wymawianiem litery „ sss…”

 

 

PROPOZYCJE ZABAW RUCHOWYCH Z GIMNASTYKI OGÓLNOROZWOJOWEJ

DO REALIZACJI W DOMU ( 30-31.03.2020r.)

 

W tym tygodniu kształtujemy poprawną sylwetkę dziecka i zapobiegamy płaskostopiu.

1.       „ Budowanie domu”

Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym i  „buduje dom”. Podnosi jedną rękę i ustawia dłoń równolegle do podłogi nad głową – to jest parter. Następnie nad głową, nad pierwszą dłonią ustawia drugą – jest to 1 piętro. Tak kolejno dzieci „budują”  piętra, aż do maksymalnego wyciągnięcia rąk .

2.       Chód baletnicy”, albo „Wielkoluda”

Dziecko chodzi we wspięciu na palcach po podłodze, dodatkowo wysoko unosi ręce naśladując „ wielkoluda”.

3.       „Pływanie”

Dziecko leży na podłodze i wykonuje ruchy rękoma jak przy pływaniu.

a)     Żabka  - leżąc na brzuchu, energiczne wyciąganie rąk jak najdalej przed siebie, następnie przeniesienie wyprostowanych ich w bok i ugięcie do ściągnięcia w „skrzydełka”. Nogi leżą nieruchomo na podłodze.

b)    Strzałka – leżąc na brzuchu, ręce wyprostowane, wyciągnięte przed siebie nad podłogą

c)     Na grzbiecie – leżąc na plecach przesuwanie wyprostowanych rąk po podłodze od głowy do bioder

4.       „Gra na bębenku – gra na pianinie”

 

Dziecko siedzi z nogami ugiętymi, unosząc je lekko dotyka palcami stóp do podłogi, naśladując grę na pianinie. Lekko uderzając piętami o podłogę naśladuje grę na bębenku.

 

PROPOZYCJE ZABAW DLA DZIECI Z TRUDNOŚCIAMI

W TERMINIE 30-31.03.2020r.

 

Tematyka: usprawnianie manualne, podnoszenie ogólnej sprawności ruchowej.

 

1. Ćwiczenia manualne – ugniatani kul małych i dużych z gazet (kartek papieru), naśladowanie gry na fortepianie

 

2. Podnoszenie ogólnej sprawności ruchowej

- skakanie na prawej, lewej nodze, obunóż

- zabawy ruchowe

1. „ Jazda na rowerze”

Dziecko leży na plecach z nogami ugiętymi, uniesionymi nad podłogę. Zataczając stopami obszerne koła, imituje ruch jak przy pedałowaniu na rowerze. Tempo jazdy: szybkie, normalne, wolne.

2. Zabawa „ Raki”

Dziecko wykonuje podpór tyłem. Utrzymując biodra wysoko nad podłogą,  chodzi po pokoju jak  „rak”.

3. Zabawa” Krasnale”

Dziecko chodzi po pokoju w przysiadzie z rękoma ułożonymi w „skrzydełka” i tułowiem ustawionym pionowo, udając krasnala.

————————————————————————————————-

 

 

 

 

 

 

 

 

Zajęcia w terminie 16-17.03.2020r.

 

Propozycje ćwiczeń do wykonania w domu z gimnastyki ogólnorozwojowej

 

1.” Kwiatek rośnie”

Pozycja wyjściowa: pozycja leżąca na plecach z rączkami wzdłuż tułowia

Ruch: na hasło „ kwiatek rośnie” dziecko przenosi ręce jak najdalej za głowę tym samym wydłużając całe ciało, na hasło „ kwiatek więdnie” , potem wracają dzieci do pozycji wyjściowej

2. „ Bociany”

Pozycja wyjściowa: dziecko chodzi po pokoju trzymając ręce wyciągnięte w bok i wysoko unosząc kolana jak „ bocian”

3. „ Marsz wielkoludów”

Dziecko chodzi we wspięciu na palcach i maksymalnie wyciągniętych, wyprostowanych rąk w górę udając „ wielkoludy”

4. „ Wielbłady”

Dziecko chodzi po pokoju na czworakach z wyprostowanymi nogami i wysoko uniesionymi biodrami, udając wielbłądy

5. „ Zrywanie kwiatków”

Dziecko leży na brzuchu z nogami wyprostowanymi i złączonymi. Unosząc ręce i głowę nad podłogę imituje ruchy, jakby jedną ręką zrywał kwiatki i drugą ręką na przemian.

Ćwiczenia te mają na celu: kształtowanie prawidłowej sylwetki dziecka, zapobieganie płaskostopiu i,, elongacja ( wydłużenie) kręgosłupa.

 

PROPOZYCJE ZABAW DLA DZIECI Z TRUDNOŚCIAMI

W TERMINIE 16-17.03.2020r.

 

Celem ćwiczeń ruchowych jest doskonalenie motoryki dużej i małej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej (elementy integracji sensorycznej)

 

1. Zawijanie dziecka w tzw. „naleśnik”  (z pomocą np. domowego kocyka)

Zawijamy dziecko w koc lub inny elastyczny materiał, następnie dociskamy plecy, pośladki, ręce, nogi i inne części ciała nazywając na zmianę z dzieckiem poszczególne części ciała.

2. „Usypianie misia”

Dziecko leży na brzuchu trzymając w dłoniach przed głową misia (lub inną ulubioną zabawkę). Unosząc misia nad podłogę kołysze go, jakby go usypiało, stopy uniesione są w powietrzu. Dodatkowo dziecko może zaśpiewać jednocześnie kołysankę.

3. „ Kurki dziobią ziarenka”

Dziecko klęczy w klęku podpartym z dłońmi skierowanymi palcami do środka. Chodząc na czworakach po podłodze ugina ręce w łokciach i lekko kieruje nos w kierunku podłogi, udając kurki zbierające ziarenka na podwórku.

4. Zabawa z wykorzystaniem koca

Zawijamy dziecko w koc ( tak jak przy ćw. 1) i energicznie rozwijamy poprzez pociąganie brzegu koca, ruch obrotowy raz w jedną, raz w drugą stronę.

————————————————————————————————

 

 

 

 

 

Zajęcia odbywają się dwa razy w tygodniu – prowadząca p. Magdalena Belcarz

 

Ćwiczenia ruchowe mają na celu:

  • Skorygowanie i eliminowanie wad postawy
  • Kształtowanie nawyku prawidłowej postawy
  • Zapewnienie wszechstronnego rozwoju fizycznego i wspaniałej zabawy

 

 

Cele te realizowane są poprzez następujące zadania:

 

  •  wyrobienie u dzieci nawyku prawidłowej postawy (w trakcie zabaw ruchowych oraz ćwiczeń korekcyjnych dzieci poznają własne ciało, odkrywają różnice pomiędzy postawą prawidłową a nieprawidłową, mogą wykorzystywać tę zdolność we wszystkich czynnościach codziennych. Poznają pozycje, w których można wypoczywać z korzyścią dla efektów korekcyjnych)
  •  wzmacnianie mięśni odpowiedzialnych za prawidłową postawę(głównie mięśni grzbietu i brzucha, stabilizującego kręgosłup. Dzieci wzmacniają gorset mięśniowy poprzez zabawy ruchowe i ćwiczenia korekcyjne prowadzone metodą ścisłą i zadaniową)
  •  profilaktyka występowania wad kończyn dolnych: płaskostopie (wzmacnianie mięśni podeszwowych stopy) koślawość kolan (wzmocnienie takich mięśni jak czworogłowy uda, krawiecki, smukły, półścięgnisty, półbłoniasty i pasmo biodrowo-piszczelowe)

Poprzez w/w zajęcia gimnastyki korekcyjnej staramy się oddziaływać nie tylko na motorykę przedszkolaków, ale także na ćwiczenia poprawiające zdolności zapamiętywania, koncentracji uwagi, spostrzegawczości. Staramy się także rozbudzać w przedszkolakach zamiłowanie do wszechstronnej aktywności, co może przyczynić się do lepszego startu w szkole.

Propozycje    ćwiczeń    do    wykonywania    z    dzieckiem    w    domu

 

Ćwiczenia kształtujące prawidłową postawę

1. MARSZ  NA STOPACH DOROSŁEGO

Dziecko i dorosły stoją twarzami do siebie, trzymając się za ręce. Dziecko staje stopami na stopach dorosłego. Ten, trzymając dziecko, powoli chodzi w przód i tył.

Odmiana: dorosły może również poruszać się krokiem tanecznym.

2. WIELKOLUD

Dziecko i dorosły stają naprzeciwko siebie: dziecko we wspięciu na palcach z rękoma wyprostowanymi, wyciągniętymi w górę, dorosły trzyma dłonie nad rękoma dziecka na takiej wysokości, aby mogło ono dotknąć jego rąk, mocno wyciągając się w górę. Dorosły chodzi tyłem, a dziecko za nim, starając się cały czas dotykać palcami jego dłoni.