Kącik gimnastyki korekcyjnej

PROPOZYCJE ZABAW RUCHOWYCH Z GIMNASTYKI OGÓLNOROZWOJOWEJ

DO REALIZACJI W DOMU ( 30-31.03.2020r.)

 

W tym tygodniu kształtujemy poprawną sylwetkę dziecka i zapobiegamy płaskostopiu.

1.       „ Budowanie domu”

Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym i  „buduje dom”. Podnosi jedną rękę i ustawia dłoń równolegle do podłogi nad głową – to jest parter. Następnie nad głową, nad pierwszą dłonią ustawia drugą – jest to 1 piętro. Tak kolejno dzieci „budują”  piętra, aż do maksymalnego wyciągnięcia rąk .

2.       Chód baletnicy”, albo „Wielkoluda”

Dziecko chodzi we wspięciu na palcach po podłodze, dodatkowo wysoko unosi ręce naśladując „ wielkoluda”.

3.       „Pływanie”

Dziecko leży na podłodze i wykonuje ruchy rękoma jak przy pływaniu.

a)     Żabka  - leżąc na brzuchu, energiczne wyciąganie rąk jak najdalej przed siebie, następnie przeniesienie wyprostowanych ich w bok i ugięcie do ściągnięcia w „skrzydełka”. Nogi leżą nieruchomo na podłodze.

b)    Strzałka – leżąc na brzuchu, ręce wyprostowane, wyciągnięte przed siebie nad podłogą

c)     Na grzbiecie – leżąc na plecach przesuwanie wyprostowanych rąk po podłodze od głowy do bioder

4.       „Gra na bębenku – gra na pianinie”

 

Dziecko siedzi z nogami ugiętymi, unosząc je lekko dotyka palcami stóp do podłogi, naśladując grę na pianinie. Lekko uderzając piętami o podłogę naśladuje grę na bębenku.

 

PROPOZYCJE ZABAW DLA DZIECI Z TRUDNOŚCIAMI

W TERMINIE 30-31.03.2020r.

 

Tematyka: usprawnianie manualne, podnoszenie ogólnej sprawności ruchowej.

 

1. Ćwiczenia manualne – ugniatani kul małych i dużych z gazet (kartek papieru), naśladowanie gry na fortepianie

 

2. Podnoszenie ogólnej sprawności ruchowej

- skakanie na prawej, lewej nodze, obunóż

- zabawy ruchowe

1. „ Jazda na rowerze”

Dziecko leży na plecach z nogami ugiętymi, uniesionymi nad podłogę. Zataczając stopami obszerne koła, imituje ruch jak przy pedałowaniu na rowerze. Tempo jazdy: szybkie, normalne, wolne.

2. Zabawa „ Raki”

Dziecko wykonuje podpór tyłem. Utrzymując biodra wysoko nad podłogą,  chodzi po pokoju jak  „rak”.

3. Zabawa” Krasnale”

Dziecko chodzi po pokoju w przysiadzie z rękoma ułożonymi w „skrzydełka” i tułowiem ustawionym pionowo, udając krasnala.

————————————————————————————————-

 

 

 

 

 

 

 

 

Zajęcia w terminie 16-17.03.2020r.

 

Propozycje ćwiczeń do wykonania w domu z gimnastyki ogólnorozwojowej

 

1.” Kwiatek rośnie”

Pozycja wyjściowa: pozycja leżąca na plecach z rączkami wzdłuż tułowia

Ruch: na hasło „ kwiatek rośnie” dziecko przenosi ręce jak najdalej za głowę tym samym wydłużając całe ciało, na hasło „ kwiatek więdnie” , potem wracają dzieci do pozycji wyjściowej

2. „ Bociany”

Pozycja wyjściowa: dziecko chodzi po pokoju trzymając ręce wyciągnięte w bok i wysoko unosząc kolana jak „ bocian”

3. „ Marsz wielkoludów”

Dziecko chodzi we wspięciu na palcach i maksymalnie wyciągniętych, wyprostowanych rąk w górę udając „ wielkoludy”

4. „ Wielbłady”

Dziecko chodzi po pokoju na czworakach z wyprostowanymi nogami i wysoko uniesionymi biodrami, udając wielbłądy

5. „ Zrywanie kwiatków”

Dziecko leży na brzuchu z nogami wyprostowanymi i złączonymi. Unosząc ręce i głowę nad podłogę imituje ruchy, jakby jedną ręką zrywał kwiatki i drugą ręką na przemian.

Ćwiczenia te mają na celu: kształtowanie prawidłowej sylwetki dziecka, zapobieganie płaskostopiu i,, elongacja ( wydłużenie) kręgosłupa.

 

PROPOZYCJE ZABAW DLA DZIECI Z TRUDNOŚCIAMI

W TERMINIE 16-17.03.2020r.

 

Celem ćwiczeń ruchowych jest doskonalenie motoryki dużej i małej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej (elementy integracji sensorycznej)

 

1. Zawijanie dziecka w tzw. „naleśnik”  (z pomocą np. domowego kocyka)

Zawijamy dziecko w koc lub inny elastyczny materiał, następnie dociskamy plecy, pośladki, ręce, nogi i inne części ciała nazywając na zmianę z dzieckiem poszczególne części ciała.

2. „Usypianie misia”

Dziecko leży na brzuchu trzymając w dłoniach przed głową misia (lub inną ulubioną zabawkę). Unosząc misia nad podłogę kołysze go, jakby go usypiało, stopy uniesione są w powietrzu. Dodatkowo dziecko może zaśpiewać jednocześnie kołysankę.

3. „ Kurki dziobią ziarenka”

Dziecko klęczy w klęku podpartym z dłońmi skierowanymi palcami do środka. Chodząc na czworakach po podłodze ugina ręce w łokciach i lekko kieruje nos w kierunku podłogi, udając kurki zbierające ziarenka na podwórku.

4. Zabawa z wykorzystaniem koca

Zawijamy dziecko w koc ( tak jak przy ćw. 1) i energicznie rozwijamy poprzez pociąganie brzegu koca, ruch obrotowy raz w jedną, raz w drugą stronę.

————————————————————————————————

 

 

 

 

 

Zajęcia odbywają się dwa razy w tygodniu – prowadząca p. Magdalena Belcarz

 

Ćwiczenia ruchowe mają na celu:

  • Skorygowanie i eliminowanie wad postawy
  • Kształtowanie nawyku prawidłowej postawy
  • Zapewnienie wszechstronnego rozwoju fizycznego i wspaniałej zabawy

 

 

Cele te realizowane są poprzez następujące zadania:

 

  •  wyrobienie u dzieci nawyku prawidłowej postawy (w trakcie zabaw ruchowych oraz ćwiczeń korekcyjnych dzieci poznają własne ciało, odkrywają różnice pomiędzy postawą prawidłową a nieprawidłową, mogą wykorzystywać tę zdolność we wszystkich czynnościach codziennych. Poznają pozycje, w których można wypoczywać z korzyścią dla efektów korekcyjnych)
  •  wzmacnianie mięśni odpowiedzialnych za prawidłową postawę(głównie mięśni grzbietu i brzucha, stabilizującego kręgosłup. Dzieci wzmacniają gorset mięśniowy poprzez zabawy ruchowe i ćwiczenia korekcyjne prowadzone metodą ścisłą i zadaniową)
  •  profilaktyka występowania wad kończyn dolnych: płaskostopie (wzmacnianie mięśni podeszwowych stopy) koślawość kolan (wzmocnienie takich mięśni jak czworogłowy uda, krawiecki, smukły, półścięgnisty, półbłoniasty i pasmo biodrowo-piszczelowe)

Poprzez w/w zajęcia gimnastyki korekcyjnej staramy się oddziaływać nie tylko na motorykę przedszkolaków, ale także na ćwiczenia poprawiające zdolności zapamiętywania, koncentracji uwagi, spostrzegawczości. Staramy się także rozbudzać w przedszkolakach zamiłowanie do wszechstronnej aktywności, co może przyczynić się do lepszego startu w szkole.

Propozycje    ćwiczeń    do    wykonywania    z    dzieckiem    w    domu

 

Ćwiczenia kształtujące prawidłową postawę

1. MARSZ  NA STOPACH DOROSŁEGO

Dziecko i dorosły stoją twarzami do siebie, trzymając się za ręce. Dziecko staje stopami na stopach dorosłego. Ten, trzymając dziecko, powoli chodzi w przód i tył.

Odmiana: dorosły może również poruszać się krokiem tanecznym.

2. WIELKOLUD

Dziecko i dorosły stają naprzeciwko siebie: dziecko we wspięciu na palcach z rękoma wyprostowanymi, wyciągniętymi w górę, dorosły trzyma dłonie nad rękoma dziecka na takiej wysokości, aby mogło ono dotknąć jego rąk, mocno wyciągając się w górę. Dorosły chodzi tyłem, a dziecko za nim, starając się cały czas dotykać palcami jego dłoni.