Kącik gimnastyki korekcyjnej

 

PROPOZYCJE ZABAW RUCHOWYCH Z GIMNASTYKI OGÓLNOROZWOJOWEJ

DO REALIZACJI W DOMU ( 12-13.04.2021r.)

 

Celem zabaw i ćwiczeń ruchowych jest usprawnianie motoryki dużej i małej oraz kształtowanie prawidłowej postawy.

1.       „ Raki” ( kształtowanie prawidłowej postawy, odciążenie kręgosłupa)

Dziecko wykonuje podpór tyłem. Utrzymując biodra wysoko nad podłogą, próbuje chodzić po pokoju jak raki. Starsze dzieci dodatkowo na brzuchu utrzymują jakiś przedmiot, np. mała książeczkę.

2.       Klaun”

Dziecko chodzi po pokoju na „ sztywnych nogach” naśladując Klauna, na „ miękkich, gumowych nogach” .

- niedźwiadek odpoczywa – dziecko kładzie się na boku i zwija w kłębuszek

3.       Ćwiczenie Dennisona ( wzmacnia koordynację ręka – oko, usprawnia małą i dużą motorykę)

  • Aktywna ręka – dziecko podnosi rękę do góry i chwyta ją drugą ręką w okolicach łokcia. Podniesiona ręka stawia opór ręce trzymającej, w 3 kierunkach: do przodu, do tyłu, do ucha i od ud ucha. Ćwiczenie wykonujemy na wydechu. Powtarzamy je zmieniając ręce.

 4. Ćwiczenia W. Sherborne

  • Kołyska – bujanie się na boki, do przodu i tyłu
  • Krokodyl – leżenie na brzuchu, ręce skrzyżowane w łokciach pod brodą, unoszenie nóg i rąk w górę, wytrzymanie i powrót
  • Przewracanie się z pleców na brzuch i na odwrót

 

PROPOZYCJE ZABAW RUCHOWYCH

DLA DZIECI Z TRUDNOŚCIAMI

W TERMINIE 12-13.04.2021r.

 

Celem ćwiczeń ruchowych jest doskonalenie motoryki dużej i małej oraz rozwijanie zmysłu równowagi,  czucia głębokiego.

 

„ Krasnale”

Dziecko chodzi po pokoju w przysiadzie z rękoma ułożonymi w „skrzydełka” i tułowiem ustawionym pionowo, udając krasnala.

 

 „ Kurki dziobią ziarenka”

Dziecko klęczy w klęku podpartym z dłońmi skierowanymi palcami do środka. Chodząc na czworakach po podłodze ugina ręce w łokciach i lekko kieruje nos w kierunku podłogi, udając kurki zbierające ziarenka na podwórku.

„Toczący się pień”

Dziecko leży na podłodze z wyprostowanymi nogami i rękoma, ułożonymi na podłodze przy głowie. Wykonuje 3 obroty w jedną stronę, a następnie 3 obroty w drugą stronę.

„Zabawne pajacyki”

Dorosły opowiada/pokazuje dziecku co potrafi zrobić zabawny pajacyk

(podskoki, wymachy rękami, krążenia ramion, ślizganie i obracanie się na brzuchu, na plecach, na pośladkach). Dziecko zamienia się w pajacyka i wykonuje w/w ruchy.

 

 

PROPOZYCJE ZABAW RUCHOWYCH Z GIMNASTYKI OGÓLNOROZWOJOWEJ

DO REALIZACJI W DOMU ( 05-06.04.2021r.)

 

cel zajęć:  kształtowanie  poprawną sylwetki dziecka i zapobieganie płaskostopiu

  • „ Budowanie domu”

Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym i  „buduje dom”. Podnosi jedną rękę i ustawia dłoń równolegle do podłogi nad głową – to jest parter. Następnie nad głową, nad pierwszą dłonią ustawia drugą – jest to 1 piętro. Tak kolejno dzieci „budują”  piętra, aż do maksymalnego wyciągnięcia rąk

  • Chód baletnicy”, albo „Wielkoluda”

Dziecko chodzi we wspięciu na palcach po podłodze, dodatkowo wysoko unosi ręce naśladując „ wielkoluda”

  • „Pływanie”

Dziecko leży na podłodze i wykonuje ruchy rękoma jak przy pływaniu

  • Żabka  – leżąc na brzuchu, energiczne wyciąganie rąk jak najdalej przed siebie, następnie przeniesienie wyprostowanych ich w bok i ugięcie do ściągnięcia w „skrzydełka”. Nogi leżą nieruchomo na podłodze
  • Strzałka – leżąc na brzuchu, ręce wyprostowane, wyciągnięte przed siebie nad podłogą
  • Na grzbiecie – leżąc na plecach przesuwanie wyprostowanych rąk po podłodze od głowy do bioder

 

  • „Gra na bębenku – gra na pianinie”

 

Dziecko siedzi w pozycji siadu podpartego,  unosząc stopy lekko dotyka palcami stóp do podłogi, naśladując grę na pianinie. Lekko uderzając piętami o podłogę naśladuje grę na bębenku.

 

PROPOZYCJE ZABAW DLA DZIECI Z TRUDNOŚCIAMI

W TERMINIE 05-06.04.2021r.

 

Cel zajęć ruchowych: usprawnianie manualne, podnoszenie ogólnej sprawności ruchowej.

 

1. Ćwiczenia manualne – ugniatani kul małych i dużych z gazet (kartek papieru), naśladowanie gry na fortepianie

 

2. Podnoszenie ogólnej sprawności ruchowej

- skakanie na prawej, lewej nodze, obunóż

- zabawy ruchowe

1. „ Jazda na rowerze”

Dziecko leży na plecach z nogami ugiętymi, uniesionymi nad podłogę. Zataczając stopami obszerne koła, imituje ruch jak przy pedałowaniu na rowerze. Tempo jazdy: szybkie, normalne, wolne.

2. Zabawa „ Raki”

Dziecko wykonuje podpór tyłem. Utrzymując biodra wysoko nad podłogą,  chodzi po pokoju jak  „rak”.

3. Zabawa” Krasnale”

Dziecko chodzi po pokoju w przysiadzie z rękoma ułożonymi w „skrzydełka” i tułowiem ustawionym pionowo, udając krasnala.

——————————————————————————————-

 

 

 

PROPOZYCJE ZABAW RUCHOWYCH Z GIMNASTYKI OGÓLNOROZWOJOWEJ

DO REALIZACJI W DOMU ( 29-30.03.2021r.)

 

Cel zajęć ruchowych: kształttowanie poprawnej sylwetki dziecka oraz  wzmacnianie mięśni oddechowych

  • „ Czworakowanie”

Dziecko przyjmuje pozycję na czworakach i chodzi po pokoju. Zatrzymuje się na chwilę i podnosi na zmianę raz jedną rękę, potem drugą,  następnie raz jedną nogę i drugą. Dalej porusza się znowu na czworakach naśladując chód „słonia” – z wyprostowanymi nogami w kolanach. Słoń odpoczywa na koniec leżąc na plecach wyciągając się maksymalnie ( ręce i nogi w przeciwnym kierunku się wyciągają).

  • ”Zdmuchiwanie świeczki”

Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym z rączkami ułożonymi z boku w pozycji  „ skrzydełek”. Wystawia dwa kciuki i próbuje zdmuchnąć najpierw jedną świeczkę, potem drugą skręcając głowę i szyję w stronę świeczki. Sposób zdmuchiwania świeczki: wciągamy powietrze nosem, a wypuszczamy ustami jak najdłużej .

  • „Zrywanie jabłek”

Dziecko chodzi po pokoju. Co pewien czas staje na palcach i wyciąga jedną rękę jak najwyżej, jakby usiłowało zerwać wysoko wiszące jabłko. Jabłka powinny być „ zrywane” raz prawą, raz lewą ręką.

     4. „litera sss…”

Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym, ręce ułożone z boku w pozycji                   „ skrzydełek”. Wykonuje maksymalny wdech nosem, a następnie wydech ustami z jak najdłuższym wymawianiem litery „ sss…”

 

 

PROPOZYCJE ZABAW DLA DZIECI Z TRUDNOŚCIAMI

W TERMINIE 29–30.03.2021r.

 

Cel ćwiczeń ruchowych: doskonalenie motoryki dużej i małej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej (elementy integracji sensorycznej)

 

1. Zawijanie dziecka w tzw. „naleśnik”  (z pomocą np. domowego kocyka)

Zawijamy dziecko w koc lub inny elastyczny materiał, następnie dociskamy plecy, pośladki, ręce, nogi i inne części ciała nazywając na zmianę z dzieckiem poszczególne części ciała.

2. „Usypianie misia”

Dziecko leży na brzuchu trzymając w dłoniach przed głową misia (lub inną ulubioną zabawkę). Unosząc misia nad podłogę kołysze go, jakby go usypiało, stopy uniesione są w powietrzu. Dodatkowo dziecko może zaśpiewać jednocześnie kołysankę.

3. „ Kurki dziobią ziarenka”

Dziecko klęczy w klęku podpartym z dłońmi skierowanymi palcami do środka. Chodząc na czworakach po podłodze ugina ręce w łokciach i lekko kieruje nos w kierunku podłogi, udając kurki zbierające ziarenka na podwórku.

4. Zabawa z wykorzystaniem koca

Zawijamy dziecko w koc ( tak jak przy ćw. 1) i energicznie rozwijamy poprzez pociąganie brzegu koca, ruch obrotowy raz w jedną, raz w drugą stronę.

——————————————————————————————-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zajęcia odbywają się dwa razy w tygodniu – prowadząca p. Magdalena Belcarz

 

Ćwiczenia ruchowe mają na celu:

  • Skorygowanie i eliminowanie wad postawy
  • Kształtowanie nawyku prawidłowej postawy
  • Zapewnienie wszechstronnego rozwoju fizycznego i wspaniałej zabawy

 

 

Cele te realizowane są poprzez następujące zadania:

 

  •  wyrobienie u dzieci nawyku prawidłowej postawy (w trakcie zabaw ruchowych oraz ćwiczeń korekcyjnych dzieci poznają własne ciało, odkrywają różnice pomiędzy postawą prawidłową a nieprawidłową, mogą wykorzystywać tę zdolność we wszystkich czynnościach codziennych. Poznają pozycje, w których można wypoczywać z korzyścią dla efektów korekcyjnych)
  •  wzmacnianie mięśni odpowiedzialnych za prawidłową postawę(głównie mięśni grzbietu i brzucha, stabilizującego kręgosłup. Dzieci wzmacniają gorset mięśniowy poprzez zabawy ruchowe i ćwiczenia korekcyjne prowadzone metodą ścisłą i zadaniową)
  •  profilaktyka występowania wad kończyn dolnych: płaskostopie (wzmacnianie mięśni podeszwowych stopy) koślawość kolan (wzmocnienie takich mięśni jak czworogłowy uda, krawiecki, smukły, półścięgnisty, półbłoniasty i pasmo biodrowo-piszczelowe)

Poprzez w/w zajęcia gimnastyki korekcyjnej staramy się oddziaływać nie tylko na motorykę przedszkolaków, ale także na ćwiczenia poprawiające zdolności zapamiętywania, koncentracji uwagi, spostrzegawczości. Staramy się także rozbudzać w przedszkolakach zamiłowanie do wszechstronnej aktywności, co może przyczynić się do lepszego startu w szkole.

Propozycje    ćwiczeń    do    wykonywania    z    dzieckiem    w    domu

 

Ćwiczenia kształtujące prawidłową postawę

1. MARSZ  NA STOPACH DOROSŁEGO

Dziecko i dorosły stoją twarzami do siebie, trzymając się za ręce. Dziecko staje stopami na stopach dorosłego. Ten, trzymając dziecko, powoli chodzi w przód i tył.

Odmiana: dorosły może również poruszać się krokiem tanecznym.

2. WIELKOLUD

Dziecko i dorosły stają naprzeciwko siebie: dziecko we wspięciu na palcach z rękoma wyprostowanymi, wyciągniętymi w górę, dorosły trzyma dłonie nad rękoma dziecka na takiej wysokości, aby mogło ono dotknąć jego rąk, mocno wyciągając się w górę. Dorosły chodzi tyłem, a dziecko za nim, starając się cały czas dotykać palcami jego dłoni.