Kącik logopedyczny

 

waz

 

 

PROPOZYCJE ZABAW DLA DZIECI Z TRUDNOŚCIAMI

W TERMINIE 27-28.04.2020r.

 

Ćwiczenie 1. Gimnastyka buzi i języka.

 

 

 

KRASNOLUDEK W BUZI

 

Pewnego dnia krasnoludek, który mieszka u każdego w buzi, robił wielkie porządki.

Najpierw umył dokładnie ściany (przesuwamy językiem po wewnętrznej powierzchni lewego, potem prawego policzka).

Potem umył sufit (przesuwamy język po podniebieniu w przód i w tył).

Podłoga też była brudna, więc umył ją bardzo dokładnie

(opuszczony jak najniżej język myje dolne dziąsła).

Okna też musiały zostać umyte. Najpierw umył ich stronę zewnętrzną, a potem od środka

(język wędruje po stronie zewnętrznej, a potem wewnętrznej zębów).

Potem umył schody w przedsionku (język przesuwa się w stronę dolnej wargi i wysuwa na brodę).

Komin też musiał zostać wyczyszczony (język wysuwa się w kierunku wargi górnej i nosa).

Kiedy spostrzegł z okna przechodzącą sąsiadkę, pomachał jej ściereczką

(język wędruje z jednego kącika ust do drugiego).

Na koniec wytrzepał dywany (wyciągnij język, pochyl głowę i nią potrząśnij).

W ten sposób cały dom został wysprzątany!!!!

 

Ćwiczenie 2. Ćwiczenia grafomotoryczne! Jak narysować samochód?

https://www.youtube.com/watch?v=16YGQsYciUw

Ćwiczenie 3.Ciekawe linki dla starszych dzieci. Wstęp do nauki czytania.

https://www.youtube.com/watch?v=0hJdYoU2vVA

PROPOZYCJE ZABAW DLA DZIECI Z TRUDNOŚCIAMI

W TERMINIE 4-5.05.2020r

Ćwiczenie 1.  Bajka logopedyczna usprawniająca aparat mowy „Koniki na łące”.

Była sobie mała wioska z dala od drogi. Rzadko przejeżdżały tamtędy samochody,

tylko czasem w oddali słychać było warkot silników (dr dr dr dr).

Mieszkała w wiosce rodzina pięknych koni- rodzice i dwa młode źrebaki, które bardzo lubiły biegać po rozległej łące (wysuwamy szeroki język z buzi, przesuwamy go na prawo i lewo). Robiły przy tym sporo hałasu, stukały kopytkami (kląskamy szeroko rozłożonym językiem o podniebienie twarde), parskały wesoło (energicznie parskamy wargami), na zmianę podskakiwały (nakładamy szeroko rozłożony język naprzemiennie na górną wargę i na górne zęby). Kiedy były wypoczęte, biegały bardzo szybko

(powtarzamy kląskanie w szybkim tempie), później trochę zwalniały (coraz wolniej , ale mocno przyklejamy i odklejamy język od podniebienia). Wracały do stajni na obiad, tam dostawały porcję owsa (naśladujemy przeżuwanie pokarmu), popijały wodą (wysuwamy i chowamy język , naśladując picie wody).

Od ludzi często dostawały kostki cukru, które z chęcią zjadały (naśladujemy ssanie cukierka czubkiem języka). Po takim posiłku nadal miały ochotę na hasanie po łące. Wybiegały ze stajni, przepychając się we wrotach

(przeciskamy język przez maksymalnie zbliżone do siebie zęby). Znów było słychać tylko stukające o twardą ziemię kopyta (teda- teda, tede- tede, tedo- tedo, tedu-tedu, tedy- tedy). Z oddali dochodziły odgłosy kąpiących się w pobliskim jeziorze (tlap tlap tlap) i śpiewających wesołe piosenki (la la la la la) dzieci.

 

 

Ćwiczenie 2. Ćwiczenia artykulacyjne.

 

 

 

 

 

Ćwiczenie3. Zabawy  grafomotoryczne. Jak narysować pieska?

https://www.youtube.com/watch?v=0MRPXCOFzoY

 Ćwiczenie 4. Ciekawe linki dla starszych dzieci. Wstęp do nauki czytania.

https://www.youtube.com/watch?v=9b74RbRVlOA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pomoc Psychologiczna

Szanowni Państwo,

 

 

Z przyjemnością informujemy, że na stronie www.wroclaw.pl został uruchomiony Informator Edukacyjny dedykowany nauczycielom, rodzicom i dzieciom.
W zakładce „Pomoc psychologiczna” znajdziecie Państwo różne artykuły, porady, testy, propozycje do poczytania, linki , które pomogą przetrwać obecną sytuację, podpowiedzą jak sobie radzić, jak opanować stres, gdzie szukać pomocy. Zamieszczone tam  materiały zostały   przygotowane przez specjalistów wszystkich wrocławskich Poradni Psychologiczno- Pedagogicznych
.

Bezpośredni link:https://www.wroclaw.pl/portal/pomoc-psychologiczna

polecam

Sylwia Skupień

 

PROPOZYCJE ZABAW DLA DZIECI Z TRUDNOŚCIAMI

W TERMINIE 14-17.04.2020r.

 

Proponowane wierszyki stymulują rozwój mowy dziecka.

Stanowią doskonałą formę aktywizowania dzieci nieśmiałych, z opóźnionym rozwojem mowy.

Usprawniają poprawną artykulację.

Wierszyki te są także doskonałym narzędziem do zabawy rodziców z małymi dziećmi.

Ćwiczenie nr 1.  „Mocne dmuchanie”

Mocne dmuchanie służy do ćwiczeń oddechowych oraz usprawniających podniebienie miękkie. Zadanie dzieci polega na głębokim nabraniu powietrza ustami i mocnym dmuchaniu.

Pomoce do wyboru:

-dmuchawce

-przyrząd do robienia baniek mydlanych

-piórka

-piłeczki pingpongowe

-wiatraczki

„Rosną na łące białe dmuchawce, gdy na nie dmuchnę,  będą latawce.

Słomiana rurka, naczynie szklane, będą z dmuchania Bańki mydlane

Zgubił gołąbek pióreczko bure, gdy na nie dmuchnę, poleci w górę

Leży przed bramką mała piłeczka, gdy mocno dmuchnę, gna do środeczka,

Stoi na półce wiatraczek mały, gdy mocno dmuchnę, wiruje cały

Po tych przykładach dam wam wskazanie: Trzeba wciąż ćwiczyć mocne dmuchanie!”

Na koniec dzieci nabierają ustami dużo powietrza i z całej siły dmuchają kolejno np. na piórko, bańki, wiatraczek, piłeczkę. Podczas wykonywania ćwiczenia skrzydełka nosa powinny być zaciśnięte.              

 

 

 

 

 

 

PROPOZYCJE ZABAW DLA DZIECI Z TRUDNOŚCIAMI

W TERMINIE 20-24.04.2020r

 Ćwiczenie nr 2.     

Ćwicz wymowę. Powtarzaj za dorosłym lub przeczytaj rymowanki. Spróbuj nauczyć się ich na pamięć. Jeśli masz ochotę narysuj zwierzątka.

 

 

Bocian na łące robi: kle, kle, kle

I żabkę na śniadanie chce.

 

 

 

Kaczka w stawie kwacze: kwa, kwa, kwa

Bo swoje dzieci obok siebie ma.

A ja małego kotka mam w domu

I nie oddam go nikomu-miau, miau

 

Woda kapie: kap, kap, kap

Konik człapie :człap, człap, człap

Żabka kumka: kum, kum, kum

A wiatr robi wielki szszszszum

 

Wrona kracze: kra, kra, kra

Bo małe okruszki ma.

Dzięcioł stuka stuku -  puku,

Robi w lesie dużo huku.

 

 

 Ćwiczenie nr 3.    Ćwiczenia słuchowe dla dzieci przedszkolnych.

Ćwiczenia słuchowe stanowią bardzo ważną grupę ćwiczeń logopedycznych. Stymulując funkcje słuchowe przyczyniamy się do rozwoju mowy dziecka.

Proponowane ćwiczenia percepcji słuchowej:

Zabawy w wykonywanie poleceń.

Rozpoznawanie osób na podstawie barwy ich głosu.

Rozpoznawanie różnych instrumentów lub innych dźwięków z życia.

 

Ciekawy link!   Ćwiczenia grafomotoryczne.

https://www.youtube.com/watch?v=zG2bvxBYvZU

Propozycje ćwiczeń logopedycznych:

         https://www.printoteka.pl/pl/materials/category/1

         http://blog.mimowa.pl/

         https://www.logotorpeda.com/oddech-relaksacja/a-czy-ty-spiewasz-swojemu-dziecku/

         https://www.logotorpeda.com/category/strefa-rodzica/

 

 

 Opracowała Sylwia Skupień

 

 

26.03.2020r.

Ćwiczenia logopedyczne „Gimnastyka buzi i języka” .

1.Wspieranie rozwoju mowy i języka u dziecka

Rady dla rodziców (opiekunów) :

-zachęcam do prowadzenia rozmów z dziećmi wg zasady „Nie mów do dziecka, ale rozmawiaj z nim”.

-zachęcajcie Państwo dziecko do opowiadania np. o tym, co wydarzyło się ciekawego danego dnia.

-Proście dziecko o opis-nie tylko obrazka, ale prawdziwego jabłka, pieska, ulubionej zabawki.

-Akceptujcie każdą wypowiedz dziecka

-Powtarzajcie głoski, sylaby, wyrazy, zdania tak, aby dziecko obserwowało was w czasie mówienia.

-Starajcie się, aby dziecko mówiło powoli i wyraźnie.

-Pozwólcie dziecku robić miny przed lustrem-ćwiczyć język, warg i żuchwę.

-Spróbujcie masować dziecku policzki, brodę, wargi.

-Zwracajcie uwagę na prawidłowe oddychanie (wdech nosem i wydech ustami).

-czytajcie dziecku krótkie wierszyki, rymowanki i powtarzajcie je z nim.

 

2.Ćwiczenia oddechowe wspierające rozwój mowy.

Zachęcam do wykonywania ćwiczeń oddechowych usprawniających aparat mowy.

 

  • dmuchanie: na gorącą zupę, chuchanie na złączone dłonie.
  • wąchanie kwiatów, różnych zapachów.
  • zdmuchiwanie z dłoni lub stolika płatków śniegu, piórek, listków itp.
  • puszczanie baniek mydlanych.
  • dmuchanie na wiatraczki różnej wielkości.
  • nabieranie powietrza nosem (zamknięta buzia) i wydech z artykulacją gloski „s” lub „f”.
  • gwizdanie (np. na gwizdkach) ;-)
  • dmuchanie na płaski papier lub lekkie papierowe elementy na nitkach.
  • dmuchanie do celu, np. piłką (pingpongową) do bramki.
  • oddychanie w pozycji leżącej z zabawką ułożoną na brzuchu.
  • przenoszenie lekkich papierowych elementów za pomocą slomki.
  • naśladowanie na jednym wydechu śmiechu: hi, hi, hi, ha, ha, ha, he, he, he, ho, ho, ho.
  • zabawy fonacyjne samogłskami: aaa……., ooo……., uuu……., eee……, yyyy…….., iiiii……..
  • liczenie na jednym wydechu: 1, 2, 3, 4, 5….

 

 

 

3.Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w trudnych chwilach.

 

-Zachęcam Państwa do zapoznania się z artykułem na stronie https://swierszczyk.pl/

pt. Koronawirus a dzieci. Porozmawiajmy o strachu”.

 

4. Wsparcie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr.4 we Wrocławiu

W związku z obecną sytuacją epidemiologiczną być może szukacie  Państwo w Internecie artykułów czy nagrań, które pomogą Wam wesprzeć Wasze dzieci. Poniżej przedstawiam kilka propozycji, w których możecie znaleźć Państwo wartościowe informacje dotyczące organizacji życia w czasie kwarantanny, rozmów z dziećmi na temat koronawirusa oraz sposobów udzielania wsparcia emocjonalnego. Informacje te przygotowała Pani Barbara Piechota-pedagog Poradni nr 4 we Wrocławiu.

Ciekawe linki:

https://kosmosdladoroslych.pl/ale-temat/jak-przetrwac-razem-kwarantanne/

https://www.youtube.com/watch?v=XKFv1Rmawf0

Natomiast gdyby okazało się, że sami Państwo potrzebujecie wsparcia psychologicznego w związku z pandemią koronawirusa, poniżej informacja o bezpłatnej profesjonalnej pomocy psychologicznej w formie zdalnej (wideorozmowy bądź rozmowy).

 

https://www.psychologowie-dla-spoleczenstwa.pl/?fbclid=IwAR3YdX8HrZcbfO_mJt_-z3vqkobK5X5xUPwV_uSUJDskVopCCSkRmlI63gs

 

„Wsparcie jest skierowane szczególnie do:

·        członków personelu medycznego i innych służb zaangażowanych w działania związane
z zagrożeniem koronawirusem,

·        osób objętych kwarantanną,

·        osób, które w związku z wprowadzonymi ograniczeniami straciły z dnia na dzień źródło dochodu,

·        osób, które są w kryzysie psychicznym i odmówiono im innej formy pomocy ze względu na pandemię (np. przyjęcia na oddział dzienny szpitala psychiatrycznego).”

telefonicznej.

 

W imieniu zespołu psychologów i pedagogów PPP nr 4 przy ul. Starogajowej 66-68 życzę Wam i dzieciom dużo zdrowia i spokoju.

 

 

 

 

 

 

 

Opracowała

Sylwia Skupień

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szanowni   Rodzice!

 

 

 

 Przedstawiam propozycje zabaw i ćwiczeń usprawniających aparat oddechowy i artykulacyjny. Są to przykłady zaczerpnięte z literatury fachowej, jak i pomysły moje i zaprzyjaźnionych logopedów.

W skład aparatu oddechowego, biorącego udział w nadawaniu mowy, wchodzą: jama nosowa, tchawica i płuca. Krtań  to narząd fonacyjny, czyli tworzący głos. Aparat artykulacyjny zaś  to: jama ustna, gardłowa, nosowa i wreszcie artykulatory: wargi, język, podniebienie miękkie i twarde oraz żuchwa, dzięki którym głos zostaje uformowany w konkretne już dźwięki mowy tzn. głoski.

 

Poniższe ćwiczenia możecie próbować wykonywać już z dziećmi 3 – letnimi. Dla wszystkich dzieci mogą być formą działań profilaktycznych, wspomagających rozwój mowy, ale także stanowić część pracy terapeutycznej dla dzieci z zaburzeniami w rozwoju mowy.

Zachęcam to zapoznania się z propozycjami ćwiczeń. Większość z nich ma formę zabawy, gdyż jest to naturalna aktywność dziecka w wieku przedszkolnym. Możecie Państwo sami wymyślać kolejne, wiedząc już czemu mają służyć. Nie będzie to z pewnością zmarnowany czas,  ale czas spędzony razem z dzieckiem.

Ważna jest jednocześnie systematyczność, czyli codzienna praca przynajmniej  2 razy po 15 min. Sprzyja to trwałej poprawie sprawności i czucia ułożenia warg, języka, podniebienia miękkiego i żuchwy, a także uczy nasze pociechy tak ważnej w nabywaniu mowy samokontroli.

W niedługim czasie postaram się szerzej rozwinąć temat profilaktyki logopedycznej, która bazuje na trzech podstawowych funkcjach takich jak: oddychanie, żucie i połykanie.

Życzę owocnej pracy.

                                                        

                                                                                                       Ewelina Kembrowska