Kącik logopedyczny

 

 https://www.facebook.com/logopedaracek

Ćwiczenia i zabawy miofunkcjonalne, mające na celu usprawnienie mięśni aparatu artykulacyjnego i pionizację języka oraz domknięcie buzi podczas spoczynku[1]:

 

  1. Granie na instrumentach dętych (na początku takie, które będą dla dziecka łatwe do wydobycia dźwięku)
  2. Dmuchamy:  bańki mydlane, piłeczkę tenisową lub kulkę waty do celu (np. zrobionej bramki z klocków).
  3. Dmuchamy na bibułkę trzymana na wprost, na świeczkę.
  4. Wydawanie różnych dźwięków przy zamkniętych ustach.
  5. Naśladowanie ustami rybki, robimy dzióbki, buziaki; usta robią pyszczek i otwierają/ zamykają się.
  6. Trzymamy ustami szpatułkę podczas zabaw (np. udajemy kotka, czytamy książeczkę, oglądamy bajkę).
  7. Malujemy szminką usta i robimy ślady np.na kartce (pamiętamy, aby usta były zamknięte).
  8. Pijemy przez rurkę napoje-ze szklanki. (pamiętamy, aby słomka była na samym środku ust, nie gryziemy słomki) Można kupić  pozakręcane słomki.

 

9.Myjemy zęby szczoteczką elektryczną, bawimy się w masowanie szczoteczką elektryczną- dotykamy rączek, brzucha, policzków, ust, warg.

  1. Wciąganie spaghetti ustami.
  2. Mruczymy piosenki.
  3. Masowanie palcem wnętrza buzi: podniebienia twardego, języka, policzków( masujemy od wejścia jakby ustnej w stronę gardła, robią pętelki). Możemy uwrażliwiać jamę ustną- podniebienie twarde, czyli tam gdzie powinien być język, za pomocą patyczka zamoczonego w cytrynie, zimnej kostki lodu, przyklejamy opłatek, papier jadalny do podniebienia i język musi go ściągnąć przy otwartej buzi.
  4. Masowanie buzi podczas kremowania. Podczas masażu, ruchy mają być w miarę szybkie.
  5. Język liczy ząbki- na górze.
  6. Dmuchanie noskiem(zamknięta buzia) na konfetti, ścinki papieru, chusteczkę.

 

  1. Zapasy języka ze szpatułką drewnianą- trzymamy przed buzią dziecka szpatułkę, dziecko ma za zadanie czubkiem języka dotknąć szpatułki (buzia szeroko otwarta, nie zaciskamy buzi), a my lekko dociskamy język- jeżyk musi być napięty, abyśmy nie mogli go wepchnąć do buzi; kilka sekund tak trzymamy a następnie język chowa się do buzi.

 

 

Zabawy paluszkowe i ćwiczenia stóp:

  1. Podnoszenie przedmiotów na pomocą palców u stów np. chusteczek, materiałów.
  2. Chodzimy do muzyki na palcach, na piętach.
  3. Chodzenie po różnych fakturach na bosaka (np. po folii bąbelkowej, ryżu, kaszy, twardych, miękki, chropowatych, gładkich fakturach).
  4. Wykorzystanie zabaw paluszkowych:

Grota misia

Tu jest grota. (pokaż pięść)
W środku miś (zegnij kciuk i wsadź pod złożone palce)
Proszę, misiu, na dwór wyjdź (zastukaj w pięść)
O! Wyszedł miś. (wysuń kciuk)

Idzie myszka

Idzie myszka do braciszka (prowadzimy palce po ręce dziecka)
Tu wskoczyła (szybko wsuwamy palec za kołnierz lub pod koszulkę)
Tu się skryła. (wsuwamy rękę w rękaw)


Wiosenna burza.

Pada deszczyk, pada, pada,
(Uderzamy palcem o podłogę lub o stolik)
coraz prędzej z nieba spada.
(Przebieramy wszystkimi palcami.)
Jak z konewki woda leci,
(Uderzamy całymi dłońmi o podłogę.)
A tu błyskawica świeci…
( Klaszczemy w dłonie nad głową.)
Grzmot !!!
(uderzamy piąstkami o podłogę.)

Paluszki się budzą

Stuk… stuk… stuk… (dziecko trzyma rączkę w piąstce i stuka)

Kto tam?

Kciuk. (zamknięta piąstka, kciuk na zewnątrz)

A kuku, kochany kciuku!

(dziecko dotyka kciukiem palca wskazującego)

Wstawaj, wstawaj, czas do pracy

(palec dotknięty przez kciuka powstaje, czyli prostuje się)

Jaką mama nam wyznaczy.

Powtarzamy kolejno z każdym palcem aż do małego.

Stuk… stuk… stuk…

(dziecko trzyma rączkę w piąstce z wyciągniętym i wyprostowanym palcem wskazującym i stuka)

Kto tam?

Kciuk. (wyciąga także kciuk na zewnątrz)

A kuku, kochany kciuku!

(dziecko dotyka kciukiem palca środkowego)

Wstawaj, wstawaj, ty dryblasie

(palec środkowy dotknięty przez kciuka powstaje, czyli prostuje się)

Popatrz, już czekamy na cię.

Stuk… stuk… stuk…

(dziecko trzyma rączkę w piąstce i stuka – wyciągnięty palec wskazujący i środkowy)

Kto tam?

Kciuk. (dziecko wyciąga także kciuk na zewnątrz)

A kuku, kochany kciuku!

(dziecko dotyka kciukiem palca serdecznego)

Wstawaj, paluszku serdeczny

(palec dotknięty przez kciuka powstaje, czyli prostuje się)

Patrz, już widać blask słoneczny.

Stuk… stuk… stuk…

(dziecko trzyma rączkę w piąstce i stuka – wyciągnięty palec wskazujący, środkowy i serdeczny)

Kto tam?

Kciuk. (dziecko wyciąga także kciuk na zewnątrz)

A kuku, kochany kciuku!

(dziecko dotyka kciukiem palca małego)

Wstawaj, paluszku mały

Już na świecie dzień biały.

Ja jestem mały paluszek i najdłużej spać muszę.

Wstawaj, mały paluszku,

Już dość leżenia w łóżku.

Mnie się chce spać,

Ja nie chcę wstać.

Kiedy takie robisz psoty,

Sami pójdziem do roboty,

Nie, nie, nie!

A kuku, kochany kciuku.

(palec mały dotknięty przez kciuka powstaje, czyli prostuje się)

No, więc już paluszków pięć,

Do roboty mają chęć.

Druga piątka – razem dziesięć

Będą grzyby zbierać w lesie.

 

Dodatkowo :

 

  1. Zabawy w sekwencje i tworzenie szeregów z obrazków tematycznych.
  2. Ćwiczenie poleceń dwuetapowych (Pokaż mi psa, a później kota)
  3. Oglądanie książeczek i  zadawanie pytań, które wzbogacają słownictwo nie tylko o rzeczowniki ale np.: kto jest smutny? Pokaż kto jedzie/ kto stoi?
  4. Układanie różnych 3 elementowych historyjek obrazkowych i bawimy się w opowiadanie co się wydarzyło po czym.
  5. Układanki lewopółkulowe.
  6. Śpiewanie i nauka wierszyków.
  7. Zawijamy dziecko w koc dość mocno, tak aby dziecko samo musiało się rozplątać.
  8. Masowanie i dociskanie ciała, od stóp po twarz.
  9. Taczka- trzymamy dziecko na nogi, a ono porusza się na rekach.
  10. Chodzenie jak raczek.
  11. Pompki przy ścianie lun na ziemiJ
  12. Zabawa w kelnera- dziecko przy wyprostowanej ręce, przenosi na tacce różne produkty.
  13. Dziecko siedzi w siadzie prostym, plecy proste, ręce do przodu i mamy za zadanie dociskać dłonie dziecka, a ono nie może pozwolić się przewrócić do tyłu.
  14. Rozciąganie taśmy, gumy za pomocą wyprostowanych rąk.

 

 


[1] A.M.Kittel „Zaburzenia miofunkcjonalne….”

 

 

 

 

 

Ćwiczenia oddechowe:

  1. Słomkę trzymamy  za pomocą ust (nie zębów) i delikatnie dmuchamy w kawałki papieru;
  1. Wdech nosem (usta zamknięte), wydech delikatnie ustami.
  1. Dmuchamy słomką delikatnie i jednostajnie na piórko.
  1. Wdech nosem-wydech nosem.

 

Ćwiczenia mięśni języka:

  1. Liczymy czubkiem języka wszystkie górne ząbki.
  1. Język myje dolne zęby od wewnątrz przy otwartej buzi.
  1. Wąski i szeroki język, przy otwartej buzi.
  1. Przy zamkniętej buzi język wypycha lewy policzek (2 sekundy trzymamy), później prawy (trzymamy 2 sekundy); i wraca do pozycji spoczynkowej.

 

Ćwiczenia mięśni warg:

  1. Przy zamkniętych ustach uśmiechamy się mocno i robimy dziubek (przytrzymujemy usta w danej pozycji 5 sekund).
  1. Nadmuchujemy raz lewy, raz prawy policzek.
  1. Wymawiamy dokładnie: E-U
  2. Udajemy konika z jednoczesnym ściskaniem w dłoni np. piłeczki, woreczka z kasza, kulki z plasteliny itp.

 

Ćwiczymy codziennie 2,3 razy dziennie; tyle ile jesteśmy w stanieJ

TRENING LOGOPEDYCZNY, JEST JAK TRENING NA SIŁOWN I… TYLKO SYSTEMATYCZNA PRACA PRZYNIESIE EFEKTYJ

 

 

Podgląd obrazu