Kącik logopedyczny

 

waz

26.03.2020r.

Ćwiczenia logopedyczne „Gimnastyka buzi i języka” .

1.Wspieranie rozwoju mowy i języka u dziecka

Rady dla rodziców (opiekunów) :

-zachęcam do prowadzenia rozmów z dziećmi wg zasady „Nie mów do dziecka, ale rozmawiaj z nim”.

-zachęcajcie Państwo dziecko do opowiadania np. o tym, co wydarzyło się ciekawego danego dnia.

-Proście dziecko o opis-nie tylko obrazka, ale prawdziwego jabłka, pieska, ulubionej zabawki.

-Akceptujcie każdą wypowiedz dziecka

-Powtarzajcie głoski, sylaby, wyrazy, zdania tak, aby dziecko obserwowało was w czasie mówienia.

-Starajcie się, aby dziecko mówiło powoli i wyraźnie.

-Pozwólcie dziecku robić miny przed lustrem-ćwiczyć język, warg i żuchwę.

-Spróbujcie masować dziecku policzki, brodę, wargi.

-Zwracajcie uwagę na prawidłowe oddychanie (wdech nosem i wydech ustami).

-czytajcie dziecku krótkie wierszyki, rymowanki i powtarzajcie je z nim.

 

2.Ćwiczenia oddechowe wspierające rozwój mowy.

Zachęcam do wykonywania ćwiczeń oddechowych usprawniających aparat mowy.

 

  • dmuchanie: na gorącą zupę, chuchanie na złączone dłonie.
  • wąchanie kwiatów, różnych zapachów.
  • zdmuchiwanie z dłoni lub stolika płatków śniegu, piórek, listków itp.
  • puszczanie baniek mydlanych.
  • dmuchanie na wiatraczki różnej wielkości.
  • nabieranie powietrza nosem (zamknięta buzia) i wydech z artykulacją gloski „s” lub „f”.
  • gwizdanie (np. na gwizdkach) ;-)
  • dmuchanie na płaski papier lub lekkie papierowe elementy na nitkach.
  • dmuchanie do celu, np. piłką (pingpongową) do bramki.
  • oddychanie w pozycji leżącej z zabawką ułożoną na brzuchu.
  • przenoszenie lekkich papierowych elementów za pomocą slomki.
  • naśladowanie na jednym wydechu śmiechu: hi, hi, hi, ha, ha, ha, he, he, he, ho, ho, ho.
  • zabawy fonacyjne samogłskami: aaa……., ooo……., uuu……., eee……, yyyy…….., iiiii……..
  • liczenie na jednym wydechu: 1, 2, 3, 4, 5….

 

 

 

3.Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w trudnych chwilach.

 

-Zachęcam Państwa do zapoznania się z artykułem na stronie https://swierszczyk.pl/

pt. Koronawirus a dzieci. Porozmawiajmy o strachu”.

 

4. Wsparcie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr.4 we Wrocławiu

W związku z obecną sytuacją epidemiologiczną być może szukacie  Państwo w Internecie artykułów czy nagrań, które pomogą Wam wesprzeć Wasze dzieci. Poniżej przedstawiam kilka propozycji, w których możecie znaleźć Państwo wartościowe informacje dotyczące organizacji życia w czasie kwarantanny, rozmów z dziećmi na temat koronawirusa oraz sposobów udzielania wsparcia emocjonalnego. Informacje te przygotowała Pani Barbara Piechota-pedagog Poradni nr 4 we Wrocławiu.

Ciekawe linki:

https://kosmosdladoroslych.pl/ale-temat/jak-przetrwac-razem-kwarantanne/

https://www.youtube.com/watch?v=XKFv1Rmawf0

Natomiast gdyby okazało się, że sami Państwo potrzebujecie wsparcia psychologicznego w związku z pandemią koronawirusa, poniżej informacja o bezpłatnej profesjonalnej pomocy psychologicznej w formie zdalnej (wideorozmowy bądź rozmowy).

 

https://www.psychologowie-dla-spoleczenstwa.pl/?fbclid=IwAR3YdX8HrZcbfO_mJt_-z3vqkobK5X5xUPwV_uSUJDskVopCCSkRmlI63gs

 

„Wsparcie jest skierowane szczególnie do:

·        członków personelu medycznego i innych służb zaangażowanych w działania związane
z zagrożeniem koronawirusem,

·        osób objętych kwarantanną,

·        osób, które w związku z wprowadzonymi ograniczeniami straciły z dnia na dzień źródło dochodu,

·        osób, które są w kryzysie psychicznym i odmówiono im innej formy pomocy ze względu na pandemię (np. przyjęcia na oddział dzienny szpitala psychiatrycznego).”

telefonicznej.

 

W imieniu zespołu psychologów i pedagogów PPP nr 4 przy ul. Starogajowej 66-68 życzę Wam i dzieciom dużo zdrowia i spokoju.

 

 

 

 

 

 

 

Opracowała

Sylwia Skupień

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szanowni   Rodzice!

 

 

 

 Przedstawiam propozycje zabaw i ćwiczeń usprawniających aparat oddechowy i artykulacyjny. Są to przykłady zaczerpnięte z literatury fachowej, jak i pomysły moje i zaprzyjaźnionych logopedów.

W skład aparatu oddechowego, biorącego udział w nadawaniu mowy, wchodzą: jama nosowa, tchawica i płuca. Krtań  to narząd fonacyjny, czyli tworzący głos. Aparat artykulacyjny zaś  to: jama ustna, gardłowa, nosowa i wreszcie artykulatory: wargi, język, podniebienie miękkie i twarde oraz żuchwa, dzięki którym głos zostaje uformowany w konkretne już dźwięki mowy tzn. głoski.

 

Poniższe ćwiczenia możecie próbować wykonywać już z dziećmi 3 – letnimi. Dla wszystkich dzieci mogą być formą działań profilaktycznych, wspomagających rozwój mowy, ale także stanowić część pracy terapeutycznej dla dzieci z zaburzeniami w rozwoju mowy.

Zachęcam to zapoznania się z propozycjami ćwiczeń. Większość z nich ma formę zabawy, gdyż jest to naturalna aktywność dziecka w wieku przedszkolnym. Możecie Państwo sami wymyślać kolejne, wiedząc już czemu mają służyć. Nie będzie to z pewnością zmarnowany czas,  ale czas spędzony razem z dzieckiem.

Ważna jest jednocześnie systematyczność, czyli codzienna praca przynajmniej  2 razy po 15 min. Sprzyja to trwałej poprawie sprawności i czucia ułożenia warg, języka, podniebienia miękkiego i żuchwy, a także uczy nasze pociechy tak ważnej w nabywaniu mowy samokontroli.

W niedługim czasie postaram się szerzej rozwinąć temat profilaktyki logopedycznej, która bazuje na trzech podstawowych funkcjach takich jak: oddychanie, żucie i połykanie.

Życzę owocnej pracy.

                                                        

                                                                                                       Ewelina Kembrowska