zamierzenia dla gr XI

MARZEC

Tydzień I- (02.03-06.03) NA MAŁEJ I DUŻEJ SCENIE OGLĄDAMY PRZEDSTAWIENIE

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE

Cele:

  1. Zachęcanie dzieci do występów publicznych w wybranej przez siebie formie ekspresji.
  2.  Wdrażanie dzieci do kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych.
  3.  Uwrażliwianie dzieci na sztukę przez udział w przedstawieniach jako widz oraz aktor.
  4. Doskonalenie u dzieci umiejętności przeliczania i dodawania elementów z wykorzystaniem słów „i”, „to”.
  5. Wprowadzenie litery drukowanej i pisanej „c”, „C”.
  6. Zachęcanie dzieci do dbałości o własne zdrowie.

 

Tydzień II- (09.03-13.03)  ZIMO, DO ZOBACZENIA ZA ROK!

 ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE

Cele:

  1.  Dostrzeganie i opisywanie przez dzieci charakterystycznych dla przedwiośnia zmian atmosferycznych.
  2. Zwrócenie uwagi dzieci na zmiany zachodzące w przyrodzie – pierwsze znaki wiosny.
  3.  Zapoznanie dzieci z nazwami kwiatów wiosennych.
  4. Nauka wybranej piosenki, zabawy taneczne i instrumentalizacja piosenek: „Maszeruje wiosna”, „Wiosna”, „Zbudź się, rzeczko”.
  5. Wprowadzenie litery drukowanej i pisanej „ł”, „Ł”.
  6. Doskonalenie u dzieci orientacji na kartce.

 

Tydzień III- ( 16.03-20.03) ŚWIAT OCZAMI ARTYSTY

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE

Cele:

  1. Uwrażliwianie dzieci na piękno dzieł sławnych artystów.
  2. Zachęcanie dzieci do samodzielnego tworzenia.
  3. Wprowadzenie litery drukowanej i pisanej „p”, „P”.
  4. Doskonalenie u dzieci orientacji na kartce.
  5. Wdrażanie dzieci do posługiwania się zwrotami określającymi kierunki i położenie różnych obiektów.
  6. Doskonalenie umiejętności szacowania liczby obiektów, a następnie ich przeliczania.

 

Tydzień IV- (23.03-27.03) JUŻ PRZYBYŁA WIOSNA MIŁA

 ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE

Cele:

  1.  Kształtowanie świadomości korzyści wynikających z przebywania na świeżym powietrzu.
  2. Przybliżanie wiedzy o zjawiskach atmosferycznych charakterystycznych dla wiosny.
  3. Poznanie cyklu uprawy roślin cebulowych.
  4. Wprowadzenie litery drukowanej i pisanej „z”, „Z”.
  5. Doskonalenie umiejętności przeliczania obiektów.
  6. Zwrócenie uwagi dzieci na upływ czasu i zachodzące w przyrodzie zmiany związane z porami roku, utrwalanie wiadomości dotyczących miesięcy, tygodni, dni i godzin.

Propozycje zadań i ćwiczeń do wykonania w domu (23.03.2020-27.03.2020):

1. Wiersz „Pogodowe psoty, czyli w marcu jak w garncu”.

Mruczy niedźwiedź: „Wiosna blisko,

Czas opuścić legowisko!”

Ptasie trele go zbudziły,

Koniec zimy ogłosiły.

W brzuchu strasznie mu burczało,

Z sadła wiele nie zostało.

Kiszki marsza głośno grały,

Pospać dłużej już nie dały.

Śniły mu się słodkie miody,

Ryby wyłowione z wody

I wędrówki – długie, leśne –

Lecz czy na to nie za wcześnie?

Ledwo łapy rozprostował,

Wnet w kryjówkę głowę schował,

Bo ze słońca, śpiewu ptaków,

Nie zostało żadnych znaków.

Niebo chmury wskroś zasnuły,

Całkiem humor mu popsuły.

Śnieg też gęsty zaczął sypać,

Miś nasz znowu chce zasypiać.

Cóż za figle to natury

Dzień zmieniły w szarobury?

W marcu jak w garncu – przysłowie znamy –

Wtedy kapryśną pogodę mamy.

Śpij więc, misiu, sobie smacznie,

Zanim słonko świecić zacznie.

Wiosna w pełni nie nastała.

To natura pokaz dała!

Jeszcze raz na jakiś czas,

Śnieg znów może przykryć las.

Dorota Strzemińska-Więckowiak

Źródło: D. Strzemińska-Więckowiak „Przysłowia Polskie”

- Co obudziło niedźwiedzia?

– Jaka była pogoda, kiedy wyszedł ze swego legowiska?

– Dlaczego niedźwiadek z powrotem zasnął?

2. Zagadki Pani Wiosny.

Gniazdko z błota ulepi, pod dachu okapem
Przylatuje wiosną aby uciec latem – (jaskółka)

Powraca do nas z dalekiej strony ma długie nogi i dziób czerwony
Dzieci się śmiały gdy go witały żabki płakały przez dzionek cały – (bocian)

Pływa w wodzie jak ryba oprócz tego jest znana
Że zasypia na zimę i nie lubi bociana -  (żaba)

Gdy ciepła wiosna stopi śnieg i lód
On budzi się ze snu i pyta o miód – (niedźwiedź)

W kropki ma spódnice, chętnie zjada mszyce
Gdy wierszyk powiedzą dzieci do nieba wnet poleci – (biedronka)

Gdy ciepły marzec powróci wiosną
Białe puchate na wierzbach rosną – (bazie)

Jeszcze śpi wszystko co żyje, jeszcze nic nie rośnie
A on śnieg przebije opowie nam o wiośnie – (przebiśnieg)

3.Zabawa „Wiosenne porządki”.- ćwiczenia narządów mowy. Idzie wiosna, należy zrobić wiosenne porządki w buzi.

  • Najpierw malujemy sufit (język wędruje po podniebieniu).
  • Potem ściany (język po wewnętrznej stronie policzków).
  • Zamiatamy podłogę (język porusza się po dolnych dziąsłach).
  • Teraz czas umyć okna (język przesuwa się po zębach górnych i dolnych)
  • Pierzemy firanki (parskanie wargami).
  • Zamiatamy schody (oblizywanie warg).
  • Porządkujemy strych (język podnosi się do górnych dziąseł) i piwnicę (język na dolne dziąsła).
  • Jesteśmy zadowoleni ze swojej pracy, uśmiechamy się (wargi  rozciągają się w uśmiechu) i cmokamy z zadowoleniem („buziaczki”).

4.Zabawa relaksująca „Wiosenny masażyk”dziecko siada z rodzicem na dywanie , rysują na plecach przedmioty, zjawiska związane z wiosną np. słońce, lekki deszczyk, wiosenną burzę, motyle itd.

 5.„Zabawy klockami”  – budujemy z klocków wieże (co najmniej trzy) ustawiamy je od najniższej do najwyższej, przeliczamy ilość klocków w wieżach.

6.Znajdź przedmioty zaczynające się na głoskę ,,z”.- Dziecko szuka w swoim otoczeniu przedmiotów na głoskę „z”. Następnie dzieli wyraz na sylaby oraz na  głoski.

7. Ćwiczenia grafomotoryczne.- rysowanie szlaczków i wzorów po śladzie i samodzielnie.

8. Wykonanie pracy plastycznej z dostępnych materiałów plastycznych,, Pani Wiosna’.

9.Utrwalanie  z rodzicami dni tygodnia i nazw miesięcy.

10.„Myjemy ręce” – zwracanie uwagi na systematyczne i prawidłowe mycie rąk.

 

„DZIECI UCZĄ RODZICÓW” – ogólnopolska akcja edukacyjna realizowana w naszym przedszkolu.

W odpowiedzi na zaistniałą sytuację Centrum Rozwoju Lokalnego przygotowało serię materiałów dydaktycznych do wspólnej domowej nauki rodziców i dzieci. W każdą środę
i każdy piątek na stronie internetowej www.crl.org.pl  w zakładce aktualności (dzieci uczą rodziców w domu) będą ukazywać się materiały do pobrania. Zamieszczane lekcje będą obejmować tematykę zdrowego bezpieczeństwa, zdrowego trybu życia, promocji sportu, ekologii czy historii. Zakres tematyczny i liczba lekcji będzie zależna od rozwoju sytuacji.

 ”CZEŚĆ! JESTEM KUZYNEM GRYPY! JAK O KORONAWIRUSIE ROZMAWIAĆ
Z DZIEĆMI?” – książka jest do pobrania na stronie www.mamyprojekt.pl w zakładce koronawirus.