zamierzenia dydaktyczne dla gr I

PROPOZYCJE ZABAW DO REALIZACJI W DOMU DLA DZIECI 3-4 LETNICH
10.08.2020 – 14.08.2020
 
 
1. „Jestem samodzielna / samodzielny” – codzienne ćwiczenia w wykonywaniu cennych umiejętności np. ubieranie skarpetek, zapinanie guzików, składanie ubrań…
 
 
2. „Pomagam mamie i tacie” – angażowanie dziecka w codzienne czynności wykonywane w domu np. wspólne przygotowywanie posiłków, sprzątanie zabawek…
 
 
3. „Myję ręce” – zwracanie uwagi na systematyczne i codzienne mycie rąk.
 
Myję ręce (źródło: YouTube)
 
 
4. „Ruch to zdrowie” –  codzienna gimnastyka poranna.
Każdy dzień zaczynamy od gimnastyki: przysiadów, skłonów, podskoków… lub zabaw
z wykorzystaniem piosenek dostępnych na stronie YouTube.
 
 
 
 
5. „Wakacyjna lista zadań logopedycznych” – zabawy logopedyczne.
 
 zdmuchnąć latawca,
 lizać lody,
 nadmuchać balony,
 wysłać całusa,
 naśladować konia,
 dmuchać bańki,
 policzyć zęby językiem i uśmiechnąć się,
 naśladować ptaki,
 wypić sok przez słomkę.
 
     Propozycja ćwiczenia logopedycznego usprawniającego narządy mowy:
 
Język wyruszył na wakacje. Wsiadł do samochodu i mocno kręcił kierownicą (dziecko rysuje koła językiem, po górnej i po dolnej wardze). Zaczął padać deszcz, więc włączył wycieraczki (dziecko porusza językiem od jednego do drugiego kącika ust). Kiedy wyszło słońce, wysiadł z samochodu i przesiadł się do balonu, którym poleciał wysoko do góry (dziecko przesuwa język za górne zęby po wałku dziąsłowym). Ponieważ wiał dość silny wiatr, balon raz unosił się wysoko do góry, a raz opadał na ziemię (dziecko porusza językiem, na zmianę, raz do górnych, a raz do dolnych zębów). Język
z zaciekawieniem przyglądał się, jak pięknie po niebie płynęły białe chmury (dziecko przesuwa język po podniebieniu, od zębów w stronę gardła). Postanowił wylądować na ziemi i zwiedzić najbliższą okolicę na rowerze (dziecko rysuje językiem koła między zębami a wargami), ale kiedy jechał, często musiał dzwonić dzwonkiem (dziecko mówi : dzyń, dzyń). Z radosnym uśmiechem na twarzy wrócił do swojego domu (dziecko szeroko rozciąga wargi).
 
6. „Letnie opowieści – echo w Tatrach” – słuchanie i rozmowa na temat opowiadania    Małgorzaty Szczęsnej.
 
Byliście kiedyś w Zakopanem, tam gdzie są najwyższe nasze góry? Właśnie tam jedziemy całą rodzinką! Dojeżdżamy już na Jaszczurówkę do przyjaciół rodziców – Bogusi i Janusza. (Zawsze się zastanawiałam, czy kiedyś mieszkały tam jaszczurki?) 
Jest wieczór i się ściemnia. Gospodarze otwierają bramę, a ich syn – Kamil, już biegnie, by nas przywitać. 
   – Witojcie, witojcie – wita nas Janusz po góralsku. 
Bogusia i mama jak zwykle ściskają się ze łzami w oczach. 
Rozlokowujemy się i jemy kolację w ich przytulnej kuchni. Po posiłku my z Kamilem idziemy do jego pokoju i gramy w gry planszowe, a rodzice długo rozmawiają. 
Rano szeroko otwieramy okno i podziwiamy widok gór. Przed nami Nosal i Giewont z krzy¬żem na szczycie. Mimo że jest lato, na wierzchołku Giewontu widać śnieg. My z mamą nie wytrzymujemy i już śpiewamy. Pomóżcie nam: 
Biegnie do Nosala, słońce ją przypala. 
Siadła na Giewoncie, tam też piecze słońce. 
– Jak widać, nie całkiem udało się przegnać zimę! – mówi Karinka. 
Janusz proponuje wycieczkę. Zatrzymujemy się w miejscu, skąd możemy oglądać, jak na dło¬ni, całe Zakopane. Stąd wydaje się takie malutkie. 
Jedziemy dalej. Następny nasz przystanek to duży parking. 
– Co będziemy teraz robić? 
– Idziemy do Morskiego Oka – wyjaśnia ciocia Bogusia. – Czeka nas długi spacer. 
Droga chwilami jest trudna i z radością widzimy, że zbliżamy się do celu. Widok jest wspania¬ły. Staję na dużym kamieniu, z ciupagą w ręku, w góralskim kapeluszu z piórkiem i muszelkami. Rozpoczyna się sesja zdjęciowa! Wszyscy pstrykają mi zdjęcia. Czuję się jak gwiazda filmowa. 
– Chciałabym jeszcze przejść się wokół jeziorka! – mówi mama i patrzy w stronę ścieżki wyłożonej kamieniami. 
– Mamo, nie mamy siły, chodźmy na naleśniki do baru – prosi Mateusz. 
– Ja przejdę się z mamą! Zamówcie dla mnie z serem i czekoladą! – staję koło mamy. 
– Tylko uważajcie, bo często niedźwiedzie schodzą z gór! – przestrzega wujek. 
Nikogo nie ma na ścieżce, tylko my. Nagle słyszymy: uuuuu, uuuu. 
Przyspieszamy kroku, prawie biegniemy. 
– Uuuuu, Uuuuu, Uuuuuuu – głos rozlega się coraz głośniej i dobiega do nas ze wszystkich stron. Stajemy przerażone! 
– Uuuuuu – ten głos rozlega się teraz bardzo blisko nas! 
Nagle zza krzewu jałowca wybiega w naszym kierunku…. roześmiany wujek Janusz. 
– Janusz! – dobiega do nas Bogusia. – To wcale nie jest śmieszne! Bardzo przestraszyłeś dziew¬czyny. 
Gdy dociera do nas, że nie ma żadnego niebezpieczeństwa, wybuchamy śmiechem. 
– Wujku, jak to zrobiłeś, że głos dochodził do nas ze wszystkich stron – pytam, rozglądając się.
– To echo! Gdy ryknąłem „uuu”, dźwięk mojego głosu odbił się od ścian lasów, górskich zboczy, skał i powrócił do nas.
– Chodźmy lepiej na te naleśniki – mówi zdecydowanym głosem ciocia Bogusia. Jest jeszcze trochę zdenerwowana na wujka za ten żart.   
             
Rozmowa na temat opowiadania:
Dokąd pojechała Ada z rodziną? 
Narysuj w powietrzu, jak wyglądają pagórki, wyższe wzniesienia, wysokie góry. 
Jakie góry zobaczyli przez okno rankiem? 
Dokąd po¬jechali na wycieczkę? 
Co chciała zrobić mama, gdy zobaczyła jezioro? 
Jaki dźwięk Ada usłyszała na ścieżce? 
Kto to był? 
Co należy zrobić, gdy usłyszy się dziwny dźwięk lub zobaczy dzikie zwierzę?
 Rozmowa na temat bezpieczeństwa w kontaktach ze zwierzętami w czasie wakacji.
 
7. „Bezpieczeństwo w górach” – film edukacyjny dla dzieci dostępny na stronie YouTube. Utrwalenie wiadomości.
 
 
8. „Niech żyją wakacje” – osłuchanie z piosenką; swobodna ekspresja ruchowa przy piosence.
 
Niech żyją wakacje (źródło” YouTube)
Niech żyją wakacje
Niech żyje pole, las
I niebo i słońce
Wolny swobodny czas.
Gorące złote słońce
na czarno nas opali
w przejrzystej bystrej rzece
będziemy się kąpali.
Niech żyją wakacje
Niech żyje pole, las
I niebo i słońce
Wolny swobodny czas.
Pojedzie z nami piłka
i pajac i skakanka,
będziemy się bawili
od samiutkiego ranka.
Niech żyją wakacje
Niech żyje pole, las
I niebo i słońce
Wolny swobodny czas.

9. „Zadania na lato” – propozycje wakacyjnych zabaw do wykonania:
 
 zjeść lody,
 ułożyć puzzle,
 obserwować przyrodę przez lupę,
 wylegiwać się na słonku,
 puszczać bańki mydlane,
 biegać boso po trawie,
 zrobić sałatkę owocową,
 zrobić piknik,
 pójść na wycieczkę do lasu,
 skakać po kałużach,
 znaleźć czterolistną koniczynę,
 zbierać polne kwiaty,
 puścić latawiec.
 
 
10. „Zabawy plastyczne” – rysowanie, kolorowanie, wykonywanie innych prac plastycznych (z materiałów dostępnych w domu), które znajdą się w „Pamiętniku domowego przedszkolaka”.
 
„Góry” – propozycja pracy plastycznej:
Kartkę malujemy farbami (górna część na niebiesko, dolna na zielono). Po wyschnięciu gnieciemy papier pakunkowy i tworzymy z niego góry. Przyklejamy je na karton 
i malujemy szarą i białą (na szczytach) farbą. Tniemy bibułę i robimy z niej choinki. Przyklejamy je na kartkę.

PROPOZYCJE ZABAW DO REALIZACJI W DOMU DLA DZIECI 3-4 LETNICH
03.08.2020 – 07.08.2020
 
 
1. „Jestem samodzielna / samodzielny” – codzienne ćwiczenia w wykonywaniu cennych umiejętności np. ubieranie skarpetek, zapinanie guzików, składanie ubrań…
 
 
2. „Pomagam mamie i tacie” – angażowanie dziecka w codzienne czynności wykonywane w domu np. wspólne przygotowywanie posiłków, sprzątanie zabawek…
 
 
3. „Myję ręce” – zwracanie uwagi na systematyczne i codzienne mycie rąk.
 
Jak dokładnie myć ręce? (źródło: YouTube / Rossmannn)
 
 
4. „Ruch to zdrowie” –  codzienna gimnastyka poranna.
Każdy dzień zaczynamy od gimnastyki: przysiadów, skłonów, podskoków… lub zabaw naśladowczych z wykorzystaniem koła losującego dostępnego na stronie YouTube / damianrudnik.com.
 
 
 
5. „Wakacyjna lista zadań logopedycznych” – zabawy logopedyczne:
 
 zdmuchnąć latawca,
 lizać lody,
 nadmuchać balony,
 wysłać całusa,
 naśladować konia,
 dmuchać bańki,
 policzyć zęby językiem i uśmiechnąć się,
 naśladować ptaki,
 wypić sok przez słomkę.
 
 
6. „Letnie opowieści – zabawy w wodzie” – słuchanie i rozmowa na temat opowiadania  Małgorzaty Szczęsnej.
 
Znów jestem na Mazurach nad jeziorem u kuzynów – Roberta i Kasi. Może pamiętacie, że bawię się tu z grupą chłopaków: Maksem, Leonem, Klaudiuszem, Dawidem. Obudziłam się, leżę i myślę, co będziemy dziś robić… 
– Ada, ty śpiochu! Wstawaj! – krzyczy Maks, pukając w szybę tuż nad moim łóżkiem. 
– Już idę! – mówię, uchylając okno. Przed moją przyczepą stoi cała nasza ekipa. 
– Idziemy nad jezioro – mówi Leon, trzymając w ręku wiadro. 
– Co będziemy robić? – pytam. 
– Zobaczysz. 
Schodzimy na pomost, gdzie Robert, Paweł i pan Rysiek szykują wędki. Chłopaki podwijają wysoko spodnie i wchodzą do wody. Odgarniają piasek i pokazują mi coś szarego. To glina, którą wyciągamy z wody i wrzucamy do wiadra. Siadamy na pomoście i robimy z niej różne rzeczy – kubeczki, serca, wałki, które ozdabiamy kolorowymi kamykami. Zanosimy nasze wyroby i kładziemy wokół ogniska, by wysuszyły się i wypaliły. 
– A teraz robimy kule z gliny i zobaczymy, kto rzuci najdalej! – woła Maks. Robimy stosy kul i rzucamy. 
– Najdalej rzucali Klaudiusz i Maks – oceniają panowie z wędkami. 
– A teraz wskakujemy do wody – chłopaki zdejmują spodnie i bluzki i w kąpielówkach wchodzą do wody. 
– Nie chlapcie! – wołam, przecierając oczy. Powoli wchodzę do wody, a chłopaki ze wszystkich stron nacierają na mnie i obiema rękami rozchlapują wodę. Wtedy potykam się o kamień, przewracam. Robert szybko podbiega, bierze mnie na ręce i grozi chłopakom. 
– Ech, ech, ech – kaszlę, bo woda dostała mi się do gardła. 
– Ta woda wcale nie jest słodka, ona nie ma smaku – mówię zdziwiona. 
– Tak mówi się na wodę, która jest w jeziorach, stawach, rzekach. Tylko taką wodę mogą pić zwierzęta – tłumaczy mi Paweł. 
– A słona? 
– Słona jest w oceanach i morzach – dodaje pan Rysiek. 
– Tak, to prawda, bo jak fala przewróciła mnie, zachłysnęłam się wodą morską i aż drapało mnie w gardle od soli, a oczy mama obmywała mi wodą z butelki. 
– Ada, czy ty musisz się ciągle przewracać i próbować, jaka jest woda? – śmieją się chłopaki. 
Jeszcze długo bawimy się w wodzie. Pływamy przy brzegu w rękawkach, na dmuchanych kółkach, deskach. Obserwujemy pływającą ławicę maleńkich rybek i rodzinę łabędzi. Nosimy piasek i wodę do piaskownicy, która jest tuż przy brzegu. Próbujemy puszczać kaczki na wodzie, ale nie wychodzi nam to jeszcze. 
Po obiedzie robimy małe łódeczki z połówki orzecha. Wkładamy do środka trochę gliny i wbijamy w nią wykałaczkę z nabitym na nią liściem. Kładziemy się na brzuchu na pomoście, spuszczamy łódki na wodę i dmuchamy, aby popłynęły daleko.
Moja najdalej! – woła Maks. 
– Nie dmuchajcie tak mocno, bo moja łódka chwieje się i zaraz się przewróci – mówię zdenerwowana. 
– Tak jak ty dziś rano, przewróci się i zachłyśnie słodką wodą – śmieją się chłopaki. 
Wieczorem dorośli siadają przy ognisku. Na grillu robią kolację: pieką mięsa, kiełbaski, zapiekanki, warzywa posypane przyprawami. Palce lizać! 
– Ada, nie jedz tyle, bo nie będziesz miała siły biegać i przegrasz – mówi Leon, wkładając do buzi kolejna kiełbasę. 
– Jeden, dwa, trzy…. – liczy Maks, bo już bawimy się w chowanego. Teraz, gdy jest ciemniej, łatwiej się schować. 
–…Dziesięć! Szukam! 
Siedzę cicho, schowana za najbliższym drzewem i szukam okazji, żeby wyskoczyć i się zaklepać. Myślę, co jutro będziemy robić… 
 
Rozmowa na temat opowiadania:
Dokąd pojechała Ada? 
Co tam robiła? 
Co się stało, gdy chłopcy ochlapali Adę? 
Na wodę, która jest w jeziorze, mówimy, że jest słodka. Gdzie jeszcze jest słodka woda? Gdzie jest słona woda? 
W co jeszcze bawi¬ły się dzieci na Mazurach? 
W co Ty się bawisz, gdy jesteś nad wodą? 
O czym należy pamiętać, gdy bawimy się w wodzie?
 
 
7. „Bezpieczeństwo nad wodą” – filmy edukacyjne dla dzieci dostępne na stronie YouTube.
 
 
 
8. „Fale na morzu i mewy” – słuchanie odgłosów natury.
 
Fale na morzu i mewy (źródło: YouTube)
 
 
9. „Już wkrótce wakacje” – osłuchanie z piosenką / swobodna ekspresja ruchowa przy piosence.
 
Już wkrótce wakacje (źródło: YouTube)
 
Już wkrótce wakacje i piękna pogoda,
wyjedźmy więc czym prędzej, bo każdej chwili szkoda.
 
Gdzie grzywy morskich fal, gdzie słońca złoty blask,
gdzie ptaków leśnych chór, swym śpiewem wita nas.
 
Żegnamy się z panią, z Maciusiem i z Anią,
gotowi, spakowani, dziś w drogę spakowani.
 
Gdzie grzywy morskich fal…
 
Lecimy, jedziemy, idziemy, płyniemy,
powietrzem, lądem, wodą, by spotkać się z przyrodą.
 
Gdzie grzywy morskich fal…
 
 
10. „Zabawy plastyczne” – rysowanie, kolorowanie, wykonywanie innych prac plastycznych (z materiałów dostępnych w domu), które znajdą się w „Pamiętniku domowego przedszkolaka”.
 
„Zachód słońca nad morzem” – propozycja pracy plastycznej:
Papierowy talerzyk lub kartkę papieru malujemy na dwa kolory żółty i niebieski. Dodajemy odrobinę pomarańczowej farby tworząc zachodzące słońce. Wycinamy łódki i żagle. Przyklejamy.

PROPOZYCJE ZABAW DO REALIZACJI W DOMU DLA DZIECI 3-4 LETNICH
27.07.2020 – 31.07.2020
 
1. „Jestem samodzielna / samodzielny” – codzienne ćwiczenia w wykonywaniu cennych umiejętności np. ubieranie skarpetek, zapinanie guzików, składanie ubrań…
 
 
2. „Pomagam mamie i tacie” – angażowanie dziecka w codzienne czynności wykonywane w domu np. wspólne przygotowywanie posiłków, sprzątanie zabawek…
 
 
3. „Myję ręce” – zwracanie uwagi na systematyczne i codzienne mycie rąk.

Myj ręce
 (źródło: YouTube)
 
 
4. „Ruch to zdrowie” –  codzienna gimnastyka poranna.
Każdy dzień zaczynamy od gimnastyki: przysiadów, skłonów, podskoków… 
lub ilustracji ruchowej piosenki Głowa, ramiona, kolana, pięty (źródło: YouTube).
 
 
5. „Wakacyjna lista zadań logopedycznych” – zabawy logopedyczne.
 
 zdmuchnąć latawca,
 lizać lody,
 nadmuchać balony,
 wysłać całusa,
 naśladować konia,
 dmuchać bańki,
 policzyć zęby językiem i uśmiechnąć się,
 naśladować ptaki,
 wypić sok przez słomkę.
 
 
6. Jak bezpiecznie spędzić wakacje?– słuchanie i rozmowa na temat opowiadania.
 
Wakacje to czas wypoczynku, zabawy, przygód. Każdy ma swój ulubiony sposób spędzania wolnego czasu. Jedni lubią wyjazdy nad morze, inni chętnie chodzą po górach. Niektórzy kochają kąpiele w jeziorze, a jeszcze inni wieś i spacery po łące. Część turystów wyjeżdża za granicę, aby poznać inne kraje. Wakacje są po to, aby odpocząć od nauki i pracy.
Wypoczywając w różnych ciekawych miejscach musimy pamiętać o swoim bezpieczeństwie. Zuzia w tym roku była z rodzicami i rodzeństwem nad jeziorem. Pamięta jak wspólnie z mamą i siostrami przypominały jak należy zachować się nad wodą. Dzieci zawsze są pod opieką dorosłych do wody wchodzą razem z rodzicami. Chronimy swoje ciało przed gorącymi promieniami słońca i pijemy wodę. Podczas spacerów nigdy nie zrywamy nieznanych roślin i nie dotykamy napotkanych zwierząt. Przestrzegając tych zasad bezpiecznie spędzimy wakacje. Wypoczniemy, poznamy nowych ludzi, zobaczymy cieka we miejsca i pozostaną nam miłe wspomnienia.
Rozmowa na temat opowiadania:
 Co to są wakacje?
Co robimy podczas wakacji?
Jak należy zachowywać się podczas letniego wypoczynku?
 
 
7. „Wakacje z Kubusiem” –  wierszyki o wakacjach dostępne na stronie YouTube.
 
 
 
 
8. „Rytmika Pana Dominika – Wakacji czas” – Malujemy lato”- osłuchanie z piosenką
/ swobodna ekspresja ruchowa przy piosence. 
 
Wakacji czas (źródło: YouTube)
 
Żółty kolor jak radosne słońce
Co na niebie latem jasne i gorące
Kolorowych kwiatów wszędzie pełno jest
Ciepłe słońce wita z nami lato też
            
Już wakacji nadszedł czas
 Lato, lato, wita nas
 
A niebieski to jest kolor nieba
Nieba tutaj dużo zawsze nam potrzeba
No bo niebo zawsze tak wesołe jest
Kiedy słońce świeci, a nie pada deszcz
 
Już wakacji nadszedł czas…..
 
 
9. „Masaż na dobry humor” – ilustrowanie ruchem tekstu wierszyka.
 
Aby było nam wesoło
Aby było nam wesoło,
masujemy swoje czoło.
Raz i dwa, raz i dwa,
ładne czoło (imię dziecka) ma!
Teraz oczy, pod oczami,
i pod nosem, pod wargami.
Język w górę, raz i dwa,
ładny język (imię dziecka) ma.
Uśmiech – ryjek, uśmiech – ryjek,
zaraz buzia się ożywi!
Raz i dwa, raz i dwa,
ładną buzię (imię dziecka) ma!
Pogładź główkę, tylko… swoją!
brodę, nosek oraz czoło.
Poszczyp teraz swoją twarz,
popatrz na mnie, czy mnie znasz?
Powiedz: tata, mama, lala,
zanuć lali: la- la- la – la.
Otwórz buzię, zamknij ładnie,
bo Ci mucha w gardło wpadnie!
W buzi język i ząbeczki,
tam wpadają cukiereczki!
Otwórz buzię, zamknij oczy!
zaraz tam cukierek wskoczy!
Raz i dwa, raz i trzy!
Czy to (imię dziecka) jesteś Ty?
 
 
10. „Zabawy plastyczne” – rysowanie, kolorowanie, wykonywanie innych prac plastycznych (z materiałów dostępnych w domu), które znajdą się w „Pamiętniku domowego przedszkolaka”.
 
„Latarnia morska” – propozycja pracy plastycznej:
Rolkę po ręczniku papierowym oklejamy czerwonym papierem w kilku miejscach. 
Na górnym pasku przyklejamy żółte koła, a niżej czarne kwadraty. Na dole wycinamy drzwi. Z koła robimy stożek i tworzymy dach.

PROPOZYCJE ZABAW DO REALIZACJI W DOMU DLA DZIECI 3-4 LETNICH
20.07.2020 – 24.07.2020
 
1. „Jestem samodzielna / samodzielny” – codzienne ćwiczenia w wykonywaniu cennych umiejętności np. ubieranie skarpetek, zapinanie guzików, składanie ubrań…
 
 
2. „Pomagam mamie i tacie” – angażowanie dziecka w codzienne czynności wykonywane w domu np. wspólne przygotowywanie posiłków, sprzątanie zabawek…
 
 
3. „Myję ręce” – zwracanie uwagi na systematyczne i codzienne mycie rąk.
 
Umyj ręce (źródło: YouTube)
 
 
4. „Ruch to zdrowie” –  codzienna gimnastyka poranna.
Każdy dzień zaczynamy od gimnastyki: przysiadów, skłonów, podskoków… 
lub zabawy przy piosence dostępnej na stronie YouTube Taniec wywijaniec.
 
 
5. „Wakacyjna lista zadań logopedycznych” – zabawy logopedyczne.
 
 zdmuchnąć latawca,
 lizać lody,
 nadmuchać balony,
 wysłać całusa,
 naśladować konia,
 dmuchać bańki,
 policzyć zęby językiem i uśmiechnąć się,
 naśladować ptaki,
 wypić sok przez słomkę.
 
6. „Zagadkowe lato” – film edukacyjny o lecie i wakacjach.
 
Zagadkowe lato (źródło: YouTube)
 
 
7. „Malujemy lato”- masażyk relaksacyjny na podstawie wiersza Bożeny Formy.
 
Rodzic wykonuje masażyk dziecku, następnie dziecko rodzicowi (rodzic czyta wiersz).
 
Świeci słońce, (wykonują rozwartymi dłońmi ruchy koliste na środku pleców)
pada deszcz (dotykają opuszkami palców różnych miejsc na plecach)
kapu, kap, kapu, kap. (zaciśniętymi piąstkami delikatnie uderzają w różnych miejscach)
A my z latem wyruszamy (energicznie przesuwają rozwarte dłonie z lewej strony do prawej)
zwiedzić świat, zwiedzić świat. (poklepują rozwartymi dłońmi plecy w różnych miejscach)
Policzymy drzewa w lesie (dotykają pleców kolejno wszystkimi palcami lewej dłoni i prawej dłoni równocześnie)
i kwiaty na łące (rysują kontury kwiatów)
powitamy tańcem księżyc (masują plecy rozwartymi dłońmi)
i kochane słońce. (wykonują szybki, okrężny masaż całą dłonią)
Pobiegniemy wąską dróżką, (stukają, na przemian, opuszkami palców)
górskimi szlakami (rysują ścieżkę palcami wskazującymi)
do kąpieli w słonym morzu (całą dłonią rysują fale)
wszystkich zapraszamy. (delikatnie szczypią).
 
8. „Wakacyjne podróże” – słuchanie i rozmowa na temat opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby.
 
Wakacyjne podróże ( źródło: YouTube)
 
Od samego rana tata, Olek i Ada planowali podróże wakacyjne. Zapomnieli o porannym myciu, a nawet o przebraniu się z piżam. Gdyby nie mama, zapomnieliby też o śniadaniu. Szczęśliwie mama przypomniała im o wszystkim. Kiedy byli już umyci, przebrani 
i najedzeni, wyjęła z szafy wielki globus i postawiła go na podłodze. 
– Teraz możecie podróżować palcem po całym świecie.   
– Super! – ucieszył się Olek. Bez namysłu zakręcił globusem. Fruuu! Gdyby kula ziemska obracała się tak szybko, wszyscy dostaliby kręćka jakiegoś lub co najmniej zadyszki. Przed oczami Olka, Ady i taty mknęły kontynenty: Ameryka Północna i Ameryka Południowa, Afryka, Europa i zaraz Azja i Australia. 
 – Tu jedziemy! – Palec Olka zatrzymał rozpędzony świat namalowany na globusie.– Australia, Sydney. Niezłe miejsce. Będzie fajnie. W Australii są kangury i koale.  
– W Sydney chciałbym zobaczyć gmach filharmonii – wtrącił tata. 
 – A będzie tam gmach naszego przedszkola? – spytała Ada.  Olek spojrzał na siostrę 
z politowaniem. Przecież nikt nie podróżuje do przedszkola, które jest kilka metrów od domu. Zakręcił drugi raz. Jego palec wskazał państwo leżące w Ameryce Południowej.  
– Brazylia. Dobry wybór – pochwalił tata. – Są tam wspaniałe plaże. Chętnie poleżałbym sobie – przeciągnął się leniwie. 
– Może i ja zaproponuję podróż? – mama zajrzała do salonu. – Chciałabym pojechać z wami do Indii. Zawsze interesowała mnie Azja i jej kultura. Chociaż Afryka też jest ciekawa.  
– No pewnie! Jedziemy do Kenii! Do parku z dzikimi zwierzętami. Zobaczymy słonie 
i żyrafy! – zawołał Olek ożywiony wizją spotkania dzikiego słonia, a może i lwa. 
 – A będzie tam nasz park? – nieśmiało spytała Ada. Wszyscy spojrzeli na nią jak na przybysza z kosmosu.  
– Nasz park będzie czekał na ciebie w Polsce. Teraz ja wybieram – powiedział tata. Energicznie zakręcił globusem. Niebieski kolor oceanów i mórz zmieszał się z zielonym, żółtym i brązowym – kolorami kontynentów. Adzie aż zakręciło się w głowie. Świat na globusie obracał się zbyt szybko. Co będzie, jeżeli palec taty trafi na głęboki ocean? Nie chciałaby spędzić wakacji na oceanie. Tam już z pewnością nie ma znajomego parku ni przedszkola ani placu zabaw z dużą okrągłą piaskownicą.   
– Stany Zjednoczone. Waszyngton – zakomunikował tata.  
– Jest tam plac zabaw? – spytała Ada.  
– Naszego nie ma, są inne. Jest za to Biały Dom i…  
– Ale naszego domu tam nie ma – przerwała tacie Ada. 
 – Ja nie mogę! Chcesz jechać na wakacje czy nie? – zniecierpliwił się Olek.  
– Chcę. Tylko nie tak daleko – bąknęła Ada.  
– To gdzie? Wybieraj – podsunął jej globus.   Ada zamknęła oczy. ,,Niech los zdecyduje” – pomyślała i dotknęła palcem globusa. – Tu! Cała rodzina wbiła wzrok w miejsce, które wskazał palec Ady. Mama i tata pierwsi gruchnęli śmiechem. 
– Europa, Polska, Warszawa – podsumował Olek. Ada westchnęła z ulgą. Jak to dobrze, że zdała się na los szczęścia. W Warszawie jest jej przedszkole i dom, i park, i znajomy plac zabaw. No i tuż pod Warszawą mieszkają ukochani dziadkowie. Co ważne, ich dom stoi w pobliżu lasu. 
– Pojedziemy do babci i dziadka. Tam są bociany, dzięcioły, kukułki, żabki, biedronki, ślimaki, pszczoły – zachwalała Ada.
 – Mrówki, komary i muchy – dorzucił ponuro Olek. Ale już po chwili śmiał się jak tata i mama. Nawet napad komarów nie odstraszyłby ani jego, ani Ady od podróży do dziadków. Podpatrywanie ptaków w towarzystwie dziadka, który zna setki ciekawostek o zwierzętach, to był najlepszy z wakacyjnych planów.
 
Rozmowa na podstawie opowiadania:
Co Olek, Ada i tata planowali z samego rana? 
Dzięki czemu mogli podróżować palcem po całym świecie? 
Jakie kontynenty były widoczne na globusie? 
Co wskazał palec Olka? 
Co wskazał palec taty? 
Gdzie chciała pojechać mama? 
Co wspominała cały czas Ada? 
Co wskazał palec Ady? 
Gdzie Ada chciała pojechać na wakacje?
 
 
9. „Podróże małe i duże” – osłuchanie z piosenką / swobodna ekspresja ruchowa przy piosence.
 
 Podróże małe i duże (źródło: YouTube)
 
Chociaż mam niewiele lat to wszystko ciekawi
mnie pragnę zwiedzić cały świat, podróżować, uczyć się
chcę zobaczyć inne kraje by znać je nie tylko z map
Ja z uśmiechem chcę przemierzać świat
 
Gdy w Londynie się pojawię to przywita mnie Big Ben
i piętrowym autobusem będę jeździć cały dzień
A o piątej, gdy herbatkę pije sama królowa
w rejs zabierze mnie Tamiza.
 
Chociaż mam niewiele lat…
Kto się zbliża do Paryża ten widzi wieżę Eiffla
a ze ściany w Luwrze oczko puści mu Mona Lisa
We Francji nawet szkraby jedzą ślimaki i żaby
Dzwonem dzwoni dzwonnik z Notre Dame
 
Chociaż mam niewiele lat…
 
10. „Zabawy plastyczne” – rysowanie, kolorowanie, wykonywanie innych prac plastycznych (z materiałów dostępnych w domu), które znajdą się w „Pamiętniku domowego przedszkolaka”.
 
„Wakacyjne plany” – propozycja pracy plastycznej:
Najpierw wybieramy się w swoją podróż  „palcem” po mapie i globusie, a potem rysujemy swoje plany wakacyjne lub wybieramy inną technikę plastyczną.

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC LIPIEC
 
 
„GÓRY, MORZE, WIEŚ, JEZIORO, GDZIE RODZICE NAS ZABIORĄ?”
                                                         
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE:
1. Rozwijanie umiejętności ruchowych, cech motorycznych przez zabawy i ćwiczenia organizowane oraz samodzielne.
2. Dostarczenie dzieciom wiedzy o przyrodzie i środowisku społecznym, typach krajobrazów.
3. Stwarzanie sytuacji do bezpośredniego kontaktu z przyrodą jako źródłem marzeń, przeżyć i doznań.
4. Rozwijanie mowy i myślenia przez samodzielne wypowiedzi na temat wakacji.
5. Utrwalenie zasad bezpieczeństwa obowiązujących podczas wakacji.