Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne w grupie II

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC LISTOPAD

 

 

TYDZIEŃ I – II (02 – 13.11.2020)   „HULA, PSOCI, HAŁASUJE,

                                                      TO JESIENNY WIATR FIGLUJE”

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE:

1. Rozbudzanie ciekawości i dociekliwości badawczej.

2. Budowanie prostych konstrukcji latających.

3. Rozwijanie umiejętności plastyczno-technicznych.

4. Tworzenie instrumentów dętych z nietypowych przedmiotów.

5. Wzbogacanie czynnego słownika dzieci.

6. Zapoznanie z polskimi symbolami narodowymi: flagą, hymnem, godłem.

TYDZIEŃ III  (16 – 20.11.2020)   „PARASOLE CZAS WYCIĄGAĆ,

                                                       JESIEŃ W PEŁNI, DESZCZ NADCIĄGA”

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE:

1. Rozumienie potrzeby ubierania się stosownie do panujących warunków pogodowych i dbania o zdrowie.

2. Rozbudzanie postawy badacza zjawisk przyrodniczych i fizycznych.

3. Wzbogacenie doświadczeń estetycznych i twórczych dzieci.

4. Rozbudzanie intuicji geometrycznej, dostrzeganie kształtu trójkąta wśród innych figur.

 

TYDZIEŃ IV  (23 – 27.11.2020)   „WSZYSCY RAZEM SIĘ BAWIMY,

                                                       WSZYSTKIE STRACHY PRZEGONIMY”

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE:

1. Pokonywanie strachu przed nieznanym i wytworami własnej wyobraźni.

2. Zwrócenie uwagi na przyjemną stronę zabawy i wartości z niej płynące.

3. Doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała.

4. Usprawnianie i wzmacnianie sprawności manualnej dłoni, palców – przygotowanie do pisania.

5. Wyrabianie pewności w wypowiadaniu własnego zdania w rozmowie na określony temat.


 

Propozycje zadań i zabaw dla dzieci:

,,Moja Polska”- słuchanie wiesza W. Widłaka i rozmowa przy mapie Polski. Rodzic czyta wiersz i wspólnie z dzieckiem omawia jego treść.

Moja Polska

Wie każdy Polak duży i mały,

że naszym godłem jest Orzeł Biały,

a biel i czerwień, kolory dwa,

nasza Ojczyzna na fladze ma.

Rodzic opowiada o polskim godle i barwach narodowych oraz o Dniu Niepodległości, święcie narodowym, ustanowionym dla upamiętnienia odzyskania niepodległości przez Polskę. Prezentuje dziecku mapę Polski. Dziecko ,,rysuje” kształt kraju, wodząc palcem po mapie. Rodzic objaśnia oznaczenia na mapie: rzeki, jeziora, miasta. Następnie dziecko pinezkami zaznacza na mapie swoją miejscowość i stolicę Polski. Na zakończenie dziecko uczy się wiersza na pamięć.

 

,,Nasz hymn” -zapoznanie z hymnem Polski oraz godłem i flagą. Rodzic wyjaśnia dzieciom znacznie hymnu, jako najważniejszej pieśni państwowej. Opisuje właściwe zachowanie i postawę, jaką należy przyjąć podczas słuchania i wykonywania hymnu podczas uroczystości. Następnie włącza nagranie hymnu. Po wysłuchaniu utworu dzieci oglądają flagę Polski i godło.

 ,,Flaga” -wykonanie flagi Polski z papieru kolorowego. Rodzic rozdaje dziecku paski papieru w kolorach białym i czerwonym. Zadaniem dziecka jest skleić ze sobą paski tak, aby powstała flaga Polski. Następnie dziecko smaruje klejem krótszy brzeg flagi i owijają wokół patyczka do szaszłyków.

 

,,Katechizm polskiego dziecka”- recytacja wiersza W. Bełzy.
- Kto ty jesteś?
- Polak mały.
- Jaki znak twój?
- Orzeł biały.
- Gdzie ty mieszkasz?
- Między swymi.
- W jakim kraju?
- W Polskiej ziemi.
- Czym ta ziemia?
- Mą ojczyzną.
- Czy ją kochasz?
- Kocham szczerze.
- A w co wierzysz?
- W Polskę wierzę.

 

 

,,Mój dom”- nauka piosenki.

1. Mój dom to dom rodzinny, gdzie wszyscy bliscy są,
brat, siostra, mama, tata, to mój prawdziwy dom.
 Ref. Mój dom, mój dom, to właśnie jest mój dom. x 2
2. Mój drugi dom – przedszkole, gdzie dzieci razem są,
tu bawię się wesoło, to jest mój drugi dom.
Ref. Mój dom, mój dom, to właśnie jest mój dom. x 2
3. Mój dom to cała Polska, tam góry, rzeki są,
tysiące miast i wiosek, to polskich dzieci dom.
Ref. Mój dom, mój dom, to właśnie jest   mój dom. x 2

 

,,Wiatr jesienny”- nauka piosenki.

  1. Wiatr jesienny- psotny wietrzyk

Znów okropnie jest niegrzeczny.

Wytarmosił wszystkie drzewa,

Figli wciąż mu się zachciewa.

Cicho szumi i szeleści,

Kolorowe liście pieści.

 

Chucha, dmucha, dokazuje

I wesoło pośpiewuje. BIS

 

2.Gra w kominie jak na harfie,

Gdzieś na sznurku pranie szarpie.

To się śmieje- to się smuci,

To gdzieś biegnie- to zawróci.

Cicho szumi i szeleści,

Kolorowe liście pieści,

 

Chucha, dmucha, dokazuje

I wesoło pośpiewuje. BIS

 

3.Pędzi ciągle w różna strony,

Już naprawdę jest zmęczony,

Na gałęzi usiadł właśnie,

Bądźmy cicho – może zaśnie…

Cicho szumi i szeleści,

Kolorowe liście pieści.

 

Chucha, dmucha, dokazuje

I wesoło pośpiewuje. BIS

 

,,Imiona wiatru”- ćwiczenia językowe, wyszukiwanie jak największej liczby ,,imion” wiatru. Rodzic zwraca uwagę na to, że są różnego rodzaju wiatry, jedne są silne, inne bardzo delikatne. Czasami czujemy ciepły wiatr, a czasami bardzo zimny. Dlatego też ludzie nadali im różne imiona. Dzieci wymyślają i wyszukują jak najwięcej ,,imion” wiatru  (huragan, tornado, wietrzyk, powiew, wichura itp.).

 

,,Mały wietrzyk- duży wiatr”- zabawa ruchowa. Dziecko jest ,,drzewem”. Na hasło: Mały wietrzyk- dziecko delikatnie porusza swoimi rękami- jak gałązkami. Na hasło: Duży wiatr-,,drzewo” wykonują obszerne ruchy rękami i tułowiem, nie odrywając nóg od podłogi.

 

 

,,Latawiec”- wysłuchanie wiersza Cz. Janczarskiego. Rozmowa na temat usłyszanego tekstu.

Latawiec

Wznosi się latawiec

Nad polem, nad drogą.

Wije się, szeleści

Papierowy ogon.

Wyżej, jeszcze wyżej!

Już jest nad topolą.

To już nie latawiec,

A prawie samolot.

Ach, gdybym miał w ręku

Trochę dłuższy sznurek,

Pewnie mój latawiec

Wzbiłby się pod chmurę!

Może by ogonem

O księżyc zahaczył,

Gwiazdom w srebrne oczy

Może by popatrzył?

Leci mój latawiec

W błękitnej przestrzeni,

Jak kosmiczny pojazd,

Co wystrzelił z Ziemi.

 

Rodzic rozpoczyna rozmowę z dzieckiem na temat wiersza. Przykładowe pytania:

-Do czego podobny jest latawiec?

-Dokąd może poszybować?

-Co mogłoby się stać, gdyby latawiec miał dłuższy sznurek?

 

„Mali konstruktorzy”- praca plastyczno-konstrukcyjna- wykonanie i ozdabianie latawca;

Wykonanie latawca według instrukcji:

https://www.youtube.com/watch?v=BsPq7AWQq7k

 

,,Leć wysoko”- próby aerodynamiczne latawca w ogrodzie. Rodzic zapoznaje dzieci z zasadami puszczania latawca: oczekiwanie na wiatr, naprężenie sznurka, wypuszczanie latawca podczas silnego podmuchu wiatru. Następnie dziecko puszcza latawiec  z pomocą rodzica. Proszę zwrócić uwagę na poruszanie się latawca na wietrze. Obserwować ruchy elementów ogona.