Zamierzenia dydaktyczne dla gr IX

 

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE W GR. IX

PAZDZIERNIK

 

TYDZIEŃ I -  TANIEC JESIENNYCH KOLORÓW
1 CHARAKTERYSTYKA POSTACI I ZDARZEŃ W POZNANYCH UTWORACH
LITERACKICH
2 POSŁUGIWANIE SIĘ SŁOWNIKIEM Z ZAKRESU ZAGADNIEŃ
PRZYRODNICZYCH
3 WYKAZYWANIE INWENCJI TWÓRCZEJ W ILUSTROWANIU RUCHEM TEKSTU
UTWORU
4 WYMIANIANIE  CECH CHARAKTERYSTYCZNYCH DLA  JESIENI
5 ODTWARZANIE ZŁOŻONYCH RYTMÓW SŁUCHOWYCH
6 ODWZOROWYWANIE I ODTWARZANIE Z PAMIĘCI UPRZEDNIO WIDZIANYCH
WZORÓW
7  OKREŚLANIE MIEJSCA GŁOSEK NA POCZĄTKU I NA KOŃCCU WYRAZU
8 WYCINANIE,  PO ŚLADZIE , RYSOWANIE, ROZPLANOWYWANIE PRAC NA
KARTCE
TYDZIEŃ II KSIĄŻKA KUCHARSKA PROSTO Z NATURY
1 DOKONYWANIE ANALIZY WYRAZÓW, OKREŚLANIE LICZBY SYLAB
2 ODGRYWANIE SCENEK Z WYKORZYSTANIEM REKWIZYTÓW
3 ANALIZA TREŚCI UTWORU, OCENA POSTĘPOWANIA BOHATERÓW
4 OKREŚLANIE KOLEJNOŚCI ZDARZEŃ W UTWORZE LITERACKIM
5 REALIZACJA ZADAŃ RUCHOWYCH
6 PRECYZYJNE RYSOWANIE PO LINI, WYKROPKOWANYM ŚLADZIE
7 ROZPOZNAWANIE EMOCJI
8 KLASYFIKACJA I SEGREGACJA FIGUR GEOMETRYCZNYCH
TYDZIEŃ III JAK DBAMY O NASZE ZDROWIE

1 RÓŻNICOWANIE STRONY PRAWA LEWA
2DOBIERANIE UBIORU DO JESIENNEJ POGODY
3 UWAŻNE SŁUCHANIE UTWORU LITERACKIEGO
4 OMÓWIENIE PODSTAWOWYCH ZASAD DBANIA O ZDROWIE
5 DOSKONALENIE SPRAWNOŚCI MANUALNYCH POPRZEZ WYCINANIE
6 UTRWALANIE NAZW DNI TYGODNIA
7 ROZRÓŻNIANIE ZDROWYCH I NIEZDROWYCH PRODUKTÓW
8 USTALANIE RÓWNOLICZNOŚCI ZBIORÓW
TYDZIEŃ IV ODKRYWAMY SEKRETY JESIEN

1 DOKONYWANIE ANALIZY I SYNTEZY SYLABOWEJ
2 ROZPOZNAWANIE PODSTAWOWYCH GATUNKÓW ROŚLIN I ZWIERZĄT
3 UKŁADANIE HISTORYJEK OBRAZKOWYCH
4 TWORZENIE KRÓTKICH SPÓJNYCH HISTORYJEK
5 ROZWIJANIE POCZUCIA RYTMU
6 ODCZYTYWANIE SYLAB I KRÓTKICH WYRAZÓW
7 WSPÓŁPRACA W GRUPIE W MAŁYCH ZESPOŁACH
8 PORÓWNYWANIE ILOŚĆI WODY GDZIE JEST WIECEJ A GDZIE MNIEJ

 

 

„Dwa wiatry”

Jeden wiatr – w polu wiał,
drugi wiatr – w sadzie grał:
Cichuteńko, leciuteńko,
liście pieścił i szeleścił,
mdlał…
Jeden wiatr – pędziwiatr!
Fiknął kozła, plackiem spadł,
skoczył, zawiał, zaszybował,
świdrem w górę zakołował
i przewrócił się, i wpadł
na szumiący senny sad,
gdzie cichutko i leciutko
liście pieścił i szeleścił
drugi wiatr…
Sfrunął śniegiem z wiśni kwiat,
parsknął śmiechem cały sad,
wziął wiatr brata za kamrata,
teraz z nim po polu lata,
gonią obaj chmury, ptaki,
mkną, wplątują się w wiatraki,
głupkowate mylą śmigi,
w prawo, w lewo, świst, podrygi,
dmą płucami ile sił,
łobuzują, pal je licho!…
A w sadzie cicho, cicho…

Julian Tuwim

***

 

„Zbieramy kasztany”

Zbieramy kasztany,
robimy w nich dziurki,
a wtedy je można
nawlekać na sznurki.
Tak robi się lejce,
naszyjnik z korali.
Kasztany, kasztany
będziemy zbierali.