Zamierzenia dydaktyczne dla gr V

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE

Listopad 2020

 

Tydzień I  Jesienne piosenki śpiewamy i na instrumentach gramy.

  • Utrwalenie nazw instrumentów.
  • Kształcenie umiejętności ilustrowania wiersza dźwiękami instrumentów.
  • Dostrzeganie zmian w przyrodzie późną jesienią.
  • Rozpoznawanie ptaków odlatujących i pozostających na zimę.
  • Kształtowanie pojęcia liczby3.
  • Wprowadzenie litery pisanej i drukowanej „l”, „L”.

 

Tydzień I I  My Polacy.

Kształtowanie poczucia przynależności narodowej.

Zaznajomienie z symbolami narodowymi.

Zachęcanie do aktywnego uczestniczenia w uroczystościach z okazji świąt narodowych.

Prezentacja wiedzy na temat organizacji dziecięcych – zuchy, harcerze.

Zapoznanie z legendami i wybranymi wydarzeniami z historii Polski.

Wprowadzenie litery pisanej i drukowanej „i”, „I”.

Tydzień III  Kto nam powie, jak trzeba dbać o zdrowie?

  • Utrwalanie nawyków i przyzwyczajeń do dbania o czystość.
  • Zachęcanie do aktywnego spędzania czasu wolnego.
  • Kształtowanie nawyków zdrowego odżywiania się.
  • Wdrażanie do higienicznego stylu życia.
  • Kształtowanie pojęcia liczby 4.
  • Wprowadzenie litery drukowanej i pisanej „e” „E”.
 

Tydzień  IV  Przedszkolak jest świata ciekawy i chętny do zabawy.

Rozbudzanie zainteresowania dzieci otaczającym światem poprzez obserwację pośrednią i

bezpośrednią.

Utrwalanie u dzieci zasad korzystania z urządzeń multimedialnych.

Uwrażliwianie dzieci na zagrożenia płynące z korzystania z Internetu.

Uczenie dzieci właściwych reakcji na niebezpieczeństwa płynące z Internetu.

Rozbudzanie wyobraźni dziecka.

Wprowadzenie drukowanej i pisanej litery: „k”, „K”.

 

 

 

 

 

 Piosenki i wierszyki

„Kto Ty jesteś?”

— Kto ty jesteś?
— Polak mały.
— Jaki znak twój?
— Orzeł biały.
— Gdzie ty mieszkasz?
— Między swemi.
— W jakim kraju?
— W polskiej ziemi.
— Czem ta ziemia?
— Mą Ojczyzną.
— Czem zdobyta?
— Krwią i blizną.
— Czy ją kochasz?
— Kocham szczerze.

— A w co wierzysz?
— W Polskę wierzę.

„Na polanie”

1.Na polanie x2 siedzą grzybki na tapczanie,

zamiast grzecznie stać na nóżkach, wolą siedzieć na poduszkach

Ref.Co tam ścieżki, co tam dróżki, nas grzybowe bolą nóżki,

a jak sobie odpoczniemy, znów przy ścieżkach stać będziemy.

2.Hej leniuszki x2 puste bez was leśne dróżki,

każda dróżka, każda ścieżka chce by przy niej grzybek mieszkał.

3.Odpoczęły tak jak chciały, kapelusze poskładały,

teraz pędzą z plecakami, zająć miejsca pod krzakami.

 

 

 

Dla chętnych dzieci i rodziców kilka propozycji zabaw, zajęć na ten tydzień :)

10.11.20 – 13.11.20r.

 

1.„Ojczyzna” zapoznaj się z  wierszem Włodzimierza Domeradzkiego.

„Ojczyzna”

Wszystko dokoła:

dom i przedszkole,

fabryczne dymy,

żelazna kolej,

kwiaty przy oknie,

klon koło bramy,

słoneczny uśmiech kochanej mamy…

I las, co cieniem dzieci zaprasza

wszystko to Polska,

Ojczyzna nasza!

 

2. Symbole narodowe.

https://www.youtube.com/watch?v=xQk8p7XY23A

 

3.a) Narysuj, wytnij, namaluj ( stwórz z wybranych przez siebie materiałów)

symbole  narodowe  np. Flaga, Godło, hymn Polski.

 

3.b) Porównaj wielkości, kształty, kolory oraz materiały, z których zostały

wykonane Twoje symbole narodowe. Znajdź różnice i podobieństwa.

 

4. a) Kim jest zuch?

Zuchy to najmłodsi członkowie Związku Harcerstwa Polskiego.

Gromady zuchowe w ZHP są koedukacyjne, znajdują się w nich chłopcy i

dziewczęta w wieku od 6 do 10-11 lat. Są to dzieci ciekawe świata, żądne wrażeń,

chętnie chłoną wiedzę, potrzebują dużo ruchu, a także usamodzielniają się i

zaczynają mieć obowiązki.

 

https://www.youtube.com/watch?v=RjwPrBgzj-I

 

4.b) Okrzyk zucha

Powtarzaj popularne okrzyki raz głośno, raz cicho:

Czuj, czuj – czuwaj!

 

Ciasteczko – mniam, ciasteczko – mniam,

ciasteczko – mniam, mniam, mniam.

 

Ale fu, ale fu, ale fuksem się udało.

 

Jedzą, jedzą druhny, jedzą i druhowie,

hej, jedzmy wszyscy razem – wyjdzie nam na zdrowie !

Hej, jedzmy wszyscy razem – wyjdzie nam na zdrowie!

Pozjadali wszystko, posprzątali wszystko,

hej, teraz tylko brudne rączki im zostały!

Hej, teraz tylko brudne rączki im zostały!

 

5. Pląsy harcerskie i zuchowe:

 

 www.zuchy.zhp.pl

 

5a) LABADO

Tańczymy labada, labada, labada

Tańczymy labada małego walczyka

Tańczą go harcerze, harcerze, harcerze

Tańczą go harcerze i małe zuchy też !

 

5b) TALAREK

Jak to miło i wesoło

gdy talarek krąży w koło

Talar tu, talar tam

talareczek tu i tam.

Gdzie jest talar!

 

5c) PRZYGOTOWAŁ ZUCH ….

Przygotował zuch dwie nogi,

Do dalekie ciężkiej drogi.

Noga lewa, noga prawa,

To dla zuch jest zabawa.

Ref: Idzie zuch, wicher dmucha, I do tyłu ciągnie zucha,

Ale zuch się nie przejmuje,I do przodu maszeruje.

Przygotował zuch dwie ręce, Tylko dwie, bo nie ma więcej.

Ręka lewa, ręka prawa, To dla zucha jest zabawa.

Przygotował zuch dwa oka, Takie wielkie jak u smoka.

Oko lewe, oko prawe, Oba światy są ciekawe. ,

Przygotował zuch dwa ucha, To zabawa jest dla zucha.

Ucho lewe, ucho prawe, Oba dźwięki są ciekawe.

Przygotował zuch swą głowę, Na daleką ciężką drogę.

Głowa w lewo, głowa w prawo, Takie jest zuchowe prawo.

 

6. Fryderyk Chopin

Kompozytor nie walczył jako żołnierz o wolność Polski, ale walczył w inny sposób

– tworząc piękną muzykę, która oczarowała ludzi na całym świecie. Mimo, że

przez 123 lata Polski nie było na mapie Europy i świata, to ludzie, którzy słuchali

muzyki Fryderyka Chopina, wiedzieli, że komponuje on utwory z miłości do Polski,

że tęskni za swoją ojczyzną, za Mazowszem, na którym się wychowywał.Fryderyk

Chopin był dzieckiem bardzo wątłym i łatwo się przeziębiał. Jego mama miała

kłopot z usypianiem małego Frycka, zwłaszcza wtedy, gdy w ciągu dnia słuchał

muzyki. A o to nie było trudno, ponieważ rodzice Frycka kochali muzykę, tata

Mikołaj grał na flecie i na skrzypcach, a mama Justyna grała na fortepianie i

śpiewała. Pewnego dnia mama Fryderyka usłyszała dochodzące z pokoju dźwięki

fortepianu. To grał trzyletni Frycuś. Już wtedy wiedziała, że jej syn będzie

znakomitym kompozytorem. Kiedy Fryderyk ukończył 6 lat, rozpoczął prawdziwą,

poważną naukę gry na fortepianie. Chłopiec był pewny, że jeżeli chce pięknie grać

na fortepianie, musi przede wszystkim dużo ćwiczyć. Uczył się więc pilnie, a jego

postępy w muzyce były ogromne. Polonez skomponowany przez ośmioletniego

Chopina był dziełem godnym dojrzałego twórcy. Ośmioletni Frycek po raz

pierwszy wystąpił na koncercie w Warszawie. Przybyło mnóstwo ludzi, chcących

usłyszeć grę i zobaczyć genialnego małego muzyka. Oklaskom nie było końca.

Dziś Fryderyk Chopin znany jest na całym świecie ze swej twórczości: mazurków,

polonezów i innych utworów. Jest najsłynniejszym polskim kompozytorem.

 

https://www.youtube.com/watch?v=wEjx78UPEpQ