Zamierzenia dydaktyczne dla gr V

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE

Marzec 2020

Tydzień I   Czy to siostra, czy to brat, kolorowy z nimi świat.

-Rozwijanie u dzieci więzi rodzinnych i odpowiedzialności za młodsze rodzeństwo.

.- Kształtowanie u dzieci rozumowania przyczynowo-skutkowego; ustalanie czynności gwarantujących osiągnięcie celu, a potem szeregu czynności, które do niego prowadzą.

- Rozwijanie inteligencji emocjonalnej.

- Wspomaganie dzieci w próbach rozpoznawania swoich odczuć, nastrojów emocji.

- Kształtowanie umiejętności wyrażania uczuć w sferze werbalnej, ruchowej, plastycznej.

- Zachęcanie do pozbywania się lęku przed wyrażaniem własnego zdania, które może się różnić od opinii pozostałych uczestników rozmowy.

 

Tydzień II Słychać śpiew wśród drzew i chmur – to artystów ptasich chór.

- Rozwijanie zdolności skupiania uwagi podczas słuchania dłuższych form literackich.

-Umożliwienie dzieciom zdobywania wiadomości na temat ptaków (poznanie nazw gatunków, zwyczajów, warunków życia).

- Wspomaganie dzieci w rozwoju wrażliwości słuchowej.

- Budzenie zainteresowania różnymi źródłami informacji, zachęcanie do korzystania z albumów, encyklopedii, czasopism, Internetu.

- Rozwijanie umiejętności wypowiadania swoich opinii i wniosków z podawaniem odpowiednich argumentów.

- Rozwijanie mowy przez ćwiczenia fonacyjne i artykulacyjne.

 

Tydzień III  Wiosna zaraz tu przybędzie, kolorowo będzie wszędzie.

-Zachęcanie dzieci do spacerów i wnikliwej obserwacji zmian zachodzących w przyrodzie w okresie przedwiośnia.

- Uświadomienie konieczności dostosowania ubioru do warunków pogodowych.- Kształtowanie elementarnej umiejętności czytania (czytanie globalne).

- Rozwijanie umiejętności kodowania i odczytywania informacji zapisanych za pomocą symboli.

- Wdrażanie do wychwytywania regularności w opowiadaniach ruchowych i podczas zabaw z wyliczankami.

 

Tydzień IV Szybko biegnie każdy dzień, rosnę szybko, dużo wiem.

-Wspomaganie dzieci w coraz lepszym rozumieniu następstwa czasu i zmian, które się z tym wiążą.- Pomaganie w zrozumieniu istoty pomiaru długości; wdrażanie do uważnego i dokładnego wykonywania pomiarów, zwłaszcza długości.

- Rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem i wypowiadania się na temat utworów literackich (zachęcanie do prób charakterystyki i oceny postępowania bohaterów).

- Wspieranie dzieci w rozwoju społecznym przez zabawy integracyjne i ćwiczenia relaksacyjne w grupach i w parach.

- Przygotowanie do nauki pisania – usprawnianie współpracy ręki i oka.

- Kształtowanie odporności emocjonalnej dzieci, wdrażanie do znoszenia porażki.

 

 Piosenki i wierszyki

„Rodzeństwo”

Sznurowadło mi zawiąże, rower zreperuje,

na huśtawce tak rozbuja, że świat zawiruje.

Ref.: W całym świecie, moi mili, nie znajdziecie, mówię wam,

nic lepszego nad rodzeństwo! Ja się na tym dobrze znam…

Gdy wieczorem nie zasypiam, śpiewa mi piosenkę,

a jak smutno jest czy ciemno, głaszcze moją rękę.

Już wiadomo – jest nas czworo: Staś i starszy Franio,

i do pary dwie dziewczyny – Basia z młodszą Hanią.

„Wiosenna Poleczka”

1. Białej zimy nie ma już, za to wiosna jest tuż, tuż. Słonko mocniej

grzeje świat, wrócił do nas bocian chwat. /bis

2. Chociaż jeszcze pada deszcz, na przechadzkę wyszedł jeż

i zadziera w górę nos, słysząc stamtąd ptaka głos. /bis

3. Dziś w ogródku wielki ruch, kopie grządki chłopców dwóch, a nad

nimi muszki dwie w chowanego bawią się. /bis

4. Hejże, dzieci! Nadszedł czas, by w zielony ruszyć las i usłyszeć

„stuku-puk”, jak pan dzięcioł dziobie buk. / bis

 

 

 

KWIECIEŃ

 

 

Propozycje zadań, ćwiczeń do wykonania w domu – tydzień II (06-10.04.20).

 

1.„DZIECI UCZĄ RODZICÓW” – ogólnopolska akcja edukacyjna realizowana w

naszym przedszkolu pod patronatem Ministra Edukacji Narodowej.

W odpowiedzi na zaistniałą sytuację Centrum Rozwoju Lokalnego przygotowało serię

materiałów dydaktycznych do wspólnej domowej nauki rodziców i dzieci. W każdą środę

i każdy piątek na stronie internetowej www.crl.org.pl (link: https://crl.org.pl/2020/03

/12/dzieci-ucza-rodzicow-w-domu/) będą ukazywać się materiały do pobrania.

Zamieszczane lekcje będą obejmować tematykę zdrowego bezpieczeństwa, zdrowego

trybu życia, promocji sportu, ekologii czy historii. Zakres tematyczny i liczba lekcji będzie

zależna od rozwoju sytuacji.

 

2. Projekt Fundacji „Nowa Nadzieja”- artykuł.

https://www.nowanadzieja.com.pl/strefa-wiedzy/artykuly/937-autyzm-w-czasach-epidemii-psycholog-marlena-urlych-domowy-trening-umiejetnosci-spolecznych.html

 

3. Nagranie psychologa dziecięcego Anety Janeczek – Romanowskiej dla rodziców

zainteresowanych tematem wsparcia emocjonalnego dla dzieci w sytuacji

podwyższonego lęku.

https://bycblizej.pl/2020/03/14/koronawirus-emocjonalne-wsparcie-dla-dzieci/?fbclid=IwAR1WuldpAabZfPOGdi01na3uLCI9AwQ5h3vqblkhrMNYX_7YRG47SlNLMwY

 

4. Wsparcie psychologiczne w związku z pandemią koronawirusa – bezpłatna,

profesjonalna pomoc psychologiczna w formie zdalnej.

https://www.psychologowie-dla-spoleczenstwa.pl/?fbclid=IwAR3YdX8HrZcbfO_mJt_-z3vqkobK5X5xUPwV_uSUJDskVopCCSkRmlI63gs

 

5. Piosenka „Znaki Wielkanocy”.

 

6. Piosenka „Wygibasy z naszej klasy”.

 

7.„Porządki” – zabawa tematyczna. Dziecko stara się utrzymać porządek w swoim

pokoju, sprząta po skończonych zabawach, odkłada zabawki, przedmioty na swoje

miejsca.

Zwrócenie uwagi dziecka, na przygotowanie pokoju zabaw

do Świąt Wielkanocnych.

 

8.„Święta tuż, tuż” – rozmowa na temat zbliżających się świąt wielkanocnych

i związanych z nimi zwyczajów.

Przykładowe pytania:

Jak nazywają się nadchodzące święta?

Czy pamiętasz jakie zwyczaje związane są ze świętami wielkanocnymi?

Czy pamiętasz co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?

 

9.„Wesoły zając” –  wiersz J. Święcickiej.

Pewien wesoły zając nazywał się Robert Skok.

Przy różnych zajęczych zajęciach skakał na wprost i w bok.

Poszedł do domu Kury z farbą i pędzlem burym.

Chciał mieć pisanki na święta, a pomalował pisklęta.

Kury akurat nie było, tak się szczęśliwie złożyło.

Wyniósł więc jajka na łąkę, malował pod niebem i słonkiem.

Ledwo skończył malowanie, rozległo się pukanie.

Co to za harmider taki?

Wykluwają się kurczaki:

pierwszy z czerwoną kokardą,

drugi z zieloną falbanką,

trzeci fioletowy, czwarty cały różowy,

piąty żółty, o dziwo, szósty – szóstego nie było.

Nastało wielkie gdakanie.

Wtem deszczyk spadł niespodzianie.

Wiosenny deszcz, kapuśniaczek.

I żółty był każdy kurczaczek.

Przykładowe pytania:

Co chciał zrobić zając?

Co wykluło się z jajek?

Jak wyglądały pisklęta?

Czy kurczaczki długo cieszyły się z nowych, kolorowych ubranek?

 

10.Wykonanie pisanki dowolną techniką plastyczną (rysowanie, malowanie,

wyklejanie, wycinanie).

 

11.„Wesołe kurczaczki” – zabawa ruchowa z ćwiczeniami ortofonicznymi.

Dziecko swobodnie porusza się po pokoju, naśladując kurczaczka.

Na hasło: Kurczaczek uczy się latać! –  zatrzymuje się,

wykonuje głęboki wdech nosem i podnosi wyprostowane ramiona do linii

barków. Przy wydechu porusza ramionami, naśladując ruch ptasich skrzydeł.

Na hasło: Kurczaczek  wita się! – dziecko podchodzi do rodzica i wita się z nim,

wołając: pi, pi, pi.

Na hasło: Kurczaczek je! – biega po sali, „dzióbkiem” wybiera ziarenka i popija wodą.

 

12. „Ile smakołyków jest w wielkanocnym koszyku?”- zabawa matematyczna.

Dziecko przelicza smakołyki znajdujące  się w koszyku wielkanocnym. Dzieli je na grupki

pod rożnymi względami i porównuje ilość elementów znajdujących się w każdej grupce

np. produkty słodkie – produkty bez cukru, produkty duże – małe, twarde – miękkie itp.

 

 

Propozycje zadań, ćwiczeń do wykonania w domu – tydzień I (01-03.04.20).

 

1. Nagrania „Bajeczki z walizeczki” realizowane przez  Panią Teatrzyk, jako punkt

wyjścia do rozmowy z dziećmi na temat koronawirusa.

 

2. Jak rozmawiać z dziećmi o koronawirusie? – artykuły.

https://rodzice.fdds.pl/wiedza/jak-rozmawiac-z-dzieckiem-o-niepokojacej-sytuacji-zwiazanej-z-koronawirusem/?fbclid=IwAR2oUh-wnpJpZ9ohfsM_mpgn5Bvb8jR-8hogTvUHL31WidK4ndkx5BFLikk

https://kosmosdladoroslych.pl/ale-temat/jak-rozmawiac-z-dziecmi-o-koronawirusie/

 

3.  „Czym różni się miasto od wsi?” – burza mózgów.

Rodzic pyta dziecko : Jak sądzisz, czym różni się miasto od wsi?. Dziecko wymienia

różnice na podstawie własnych spostrzeżeń i doświadczeń.

 

4.„Koniki” – zabawa ruchowa.

Rodzic wyznacza miejsce na stajnię . Na dany znak „konik” wybiega ze stajni, dziecko

biega kłusem – szybko na palcach. Idzie stępa – powoli z wysokim podnoszeniem kolan,

galopem – z odbijaniem się kolejno na jednej i drugiej nodze, cichutko – po piaszczystej

drodze, głośno – po drewnianym moście. Na dany sygnał wraca do stajni.

 

5. „Co słychać na wsi” –  wiersz W. Chotomskiej.

Co słychać?

– Zależy – gdzie.

Na łące słychać: – Kle-kle!

Na stawie: – Kwa-kwa!

Na polu: – Kraaa!

Przed kurnikiem: – Kukuryku!

– Ko-ko-ko-ko-ko! – w kurniku.

Koło budy słychać – Hau!

A na progu – Miau…

A co słychać w domu, nie powiem nikomu!

 

Dziecko powtarza odgłosy zwierząt występujących w wierszu.

 

6. „Wiejskie zwierzęta” – praca plastyczna dowolną techniką.

Dziecko rysuje, maluje, wycina itp. znane mu zwierzęta występujące na wsi.

 

 

MARZEC / KWIECIEŃ

 

Propozycje zadań, ćwiczeń do wykonania w domu – tydzień I (30-31.03.20).

 

1.„Zwinny jak lampart” – zabawa z elementem wspinania się.

Dziecko bawi się, poruszając się na czworakach. Na okrzyk: Lampart na drzewa! Szybko

wchodzi na krzesełko, fotel, kanapę. Schodzi po słowach: Lampart z drzewa!

 

2.„Silny jak słoń” – zabawa chwytna.

Dziecko stoi  w rozkroku za rodzicami, rodzeństwem i dołem przekładają piłkę tak, by nie

upadła.

 

3. Propozycje wybranych zabaw Fundacji „Mali Wspaniali”.

https://www.facebook.com/maliwspanialifundacja/

 

4.Jak przetrwać razem kwarantannę? – artykuł.

https://kosmosdladoroslych.pl/ale-temat/jak-przetrwac-razem-kwarantanne/

 

 

Propozycje zadań, ćwiczeń do wykonania w domu – tydzień IV (23-27.03.20).

 

1. „Galeria zdjęć” – prezentacja zdjęć rodziców z okresu ich dzieciństwa.

Porównywanie swoich zdjęć ze zdjęciami rodziców.

Przykładowe pytania:

-Czy jesteś podobna, podobny do taty?

-Czy jesteś podobna, podobny do mamy?

-Jakie ubranie, w okresie dzieciństwa, ma na sobie tata ?

-Jakie ubranie,w okresie dzieciństwa, ma na sobie mama?

-Znajdź różnice i podobieństwa na tych zdjęciach.

 

2. „Mały – mniejszy, duży – większy” – zabawa matematyczna, porównywanie

wielkości przedmiotów z najbliższego otoczenia.

Rodzic gromadzi wspólnie z dzieckiem zabawki, przedmioty w różnych wielkościach,

rozmiarach. Następnie zachęca do porównywania ich wielkości. Biorąc najpierw po dwa

przedmioty, dziecko ustala, który jest większy, mniejszy. Używa określeń mały – mniejszy,

duży – większy.

 

3. „Moja rodzina” – zabawa plastyczna.

Dziecko rysuje osoby ze swojej rodziny od  najwyższej do najniższej.

 

4. „Pamiętnik domowego przedszkolaka”.

Dziecko rysuje, koloruje, wykonuje prace plastyczne o dowolnej tematyce i wybraną przez

siebie techniką. Kolekcjonuje prace w formie książeczki, teczki, segregatora. Po powrocie

do przedszkola prezentuje prace i opowiada o nich.

 

5. „Myjemy ręce” – zwracanie uwagi na prawidłowe i systematyczne mycie rąk.

 

6. „Jestem samodzielna, samodzielny”- ćwiczenie umiejętności takich jak

wydmuchiwanie nosa, ubieranie i rozbieranie, rozczesywanie włosów.

 

7. „Kto z nas jest najwyższy?”- kształtowanie umiejętności dostrzegania różnic we

wzroście między domownikami.

Dziecko porównuje wzrost domowników używając określeń „niższy, wyższy, najniższy,

najwyższy” np. „Tata jest wyższy od mamy”, „Ja jestem wyższa, wyższy od brata,

siostry”, „Tata jest z nas najwyższy”.

 

8. Wiersz „Kiedy rosnę”.

Kiedy rosnę?

Oj, sam nie wiem!

Może w ciszy, może w śpiewie?

Może we śnie lub w działaniu?

W szkole, w lesie i w mieszkaniu?

Pewnie, gdy jem coś pysznego i piję mleko do tego?

Kiedy rosnę, moi mili?

Już wiem: w każdej chwili!

Teraz też zrobiłem się większy, gdy recytowałem ten wierszyk.

Ryszard Przymus

 

Przykładowe pytania:

Jak sądzicie, kiedy rośniemy?

Co się wtedy dzieje z naszym ciałem?

 

9. Piosenka „A ja rosnę, i rosnę”.

 

10. Piosenka „Mydło lubi zabawę”.

 

 

Propozycje zadań, ćwiczeń do wykonania w domu – tydzień III (19-20-03.20).

 

1. Wiersz dla dzieci o tematyce wiosennej.

 

„Przedwiośnie”

Sczerniały dachy i pola.

Na drodze – błoto do kolan.

Gołębie gruchają dziś głośniej:

– Przedwiośnie! Przedwiośnie! Przedwiośnie!

I wróble ćwierkają inaczej.

I wrona inaczej dziś kracze.

I bałwan się skurczył od rana, że… prawie już nie ma bałwana!

Nos tylko mu sterczy żałośnie… Przedwiośnie!

Przedwiośnie! Przedwiośnie! Przebiega kot przez podwórze.

Ostrożnie omija kałuże:

– Brr!

Wszędzie woda i woda.

To nie dla kota pogoda! Jest mokro. Jest szaro. Nieznośnie.

Przedwiośnie… Wiadomo, przedwiośnie!

A wiosna

– gdzież się podziewa?

Za jakie skryła się drzewa?

W leszczynach się chowa czy klonach

– słoneczna, promienna, zielona?

Na razie są tylko bazie.

I kotki na wierzbie

– na razie…

A potem…już może za tydzień

– na stałe się wiosna rozgości.

Widzicie? Już idzie! Już idzie, bo pąki pękają z radości.

 

Maria Terlikowska

 

Przykładowe pytania po prezentacji wiersza:

Jak zachowywały się gołębie, wróble i wrona?

Co się stało z bałwanem?

Jak wyglądały podwórka i drogi?

O jakich drzewach jest mowa w wierszu?

Na jakich drzewach pojawiają się bazie?

 

 

2. „Omiń kałużę” – zabawa ruchowa ćwicząca równowagę.

Ułożone na podłodze klocki, pluszaki itp. imitują kałuże o różnych kształtach. Dziecko

przekracza i omijaj kałuże. Zabawę można powtórzyć kilka razy.


 

3. „Poszukiwanie wiosny” – opowieść ruchowa.

Zbliżała się wiosna. Za oknem słychać było śpiew ptaków (dziecko naśladuje odgłosy

ptaków). Chłopiec wybrał się do lasu na poszukiwanie oznak wiosny. Jechał na koniu

(kląska, uderzając językiem o podniebienie). Na łące zobaczył bociany (wymawia „kle-

kle”). Świeciło słońce, wiał delikatny wiatr (wykonuje krótki wdech nosem, przez chwilę

zatrzymują powietrze i długo wydychają ustami). Było ciepło i przyjemnie (uśmiecha się).

Na skraju polany zakwitły wiosenne kwiaty – zawilce i sasanki. Pachniało wiosną (oddycha

głęboko, wdychają powietrze nosem i wydychają ustami).

 

4. „Jaka jest pogoda?” – obserwacja pogody za oknem, określanie zjawisk

atmosferycznych typowych dla wczesnej wiosny.

 

5. Myjemy ręce- zwracanie uwagi na dokładne i systematyczne mycie rąk.