Zamierzenia dydaktyczne dla gr VI

Plan wychowawczo-dydaktyczny na miesiąc marzec

  1. 1.    Krąg tematyczny: Czy to siostra czy to brat, kolorowy z nimi świat

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • Rozwijanie u dzieci więzi rodzinnych i odpowiedzialności za młodsze rodzeństwo.
  • Kształtowanie u dzieci rozumowania przyczynowo-skutkowego; ustalanie czynności gwarantujących osiągniecie celu, a potem szeregu czynności, które do niego prowadza.
  • Rozwijanie inteligencji emocjonalnej.
  • Wspomaganie dzieci w próbach rozpoznawania swoich odczuć, nastrojów, emocji.
  • Kształtowanie umiejętności wyrażania uczuć w sferze werbalnej, ruchowej, plastycznej.
  • Zachęcanie do pozbywania się lęku przed wyrażaniem własnego zdania, które może się różnic od opinii pozostałych uczestników rozmowy.

 

 

  1. 2.    Krąg tematyczny: Wiosna zaraz tu przybędzie,  kolorowo wszędzie będzie

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • Zachęcanie dzieci do spacerów i wnikliwej obserwacji zmian zachodzących w przyrodzie w okresie przedwiośnia.
  • Uświadamianie konieczności dostosowania ubioru do warunków pogodowych.
  • Kształtowanie elementarnej umiejętności czytania (czytanie globalne).
  • Rozwijanie umiejętności kodowania i odczytywania informacji zapisanych za pomocą symboli.
  • Rozwijanie odpowiedzialności i zdolności wnikliwej obserwacji podczas hodowania roślin w przedszkolu.
  • Wdrażanie do wychwytywania regularności w opowiadaniach ruchowych i podczas zabaw z wyliczankami.

 

  1. 3.    Krąg tematyczny: Słychać śpiew wśród drzew i chmur- to artystów ptasich chór

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • Rozwijanie zdolności skupiania uwagi podczas słuchania dłuższych form literackich.
  • Umożliwienie dzieciom zdobywania wiadomości na temat ptaków (poznanie nazw gatunków, zwyczajów, warunków życia).
  • Wspomaganie dzieci w rozwoju wrażliwości słuchowej.
  • Budzenie zainteresowania rożnymi źródłami informacji, zachęcanie do korzystania z albumów, encyklopedii, czasopism, Internetu.
  • Rozwijanie umiejętności wypowiadania swoich opinii i wniosków z podawaniem odpowiednich argumentów.
  • Rozwijanie mowy przez ćwiczenia fonacyjne i artykulacyjne .

 

  1. 4.    Krąg tematyczny dzień, rosnę szybko dużo wiem

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • Wspomaganie dzieci w coraz lepszym rozumieniu następstwa czasu i zmian, które się z tym wiążą.
  • Pomaganie w zrozumieniu  istoty pomiaru długości; wdrażanie do uważnego i dokładnego wykonywani pomiarów, zwłaszcza długości.
  • Organizowanie zabaw umożliwiających dzieciom polisensoryczne poznawanie rzeczywistości.
  • Rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem i wypowiadania się na temat utworów literackich (zachęcanie do prób charakterystyki i oceny postepowania bohaterów).
  • Wspieranie dzieci w rozwoju społecznym przez zabawy integracyjne i ćwiczenia relaksacyjne w grupach i w  parach.
  • Przygotowanie do nauki pisania- usprawnianie współpracy ręki i oka.
  • Kształtowanie odporności emocjonalnej dzieci, wdrażanie do znoszenia porażki.

 

PROPOZYCJE ZABAW DO REALIZACJI W DOMU DLA DZIECI  5-6 LETNICH

29.03.2021 – 02.04.2021

 

 

Jak najczęściej staramy się angażować dzieci w codzienne czynności wykonywane w domu np. wspólne przygotowywanie posiłków, sprzątanie zabawek… Ćwiczymy cenne umiejętności takie jak: ubieranie skarpetek, zapinanie guzików, składanie ubrań itp. Pamiętamy także o codziennej „porcji ruchu” na przykład przy ilustracji ruchowej znanego dzieciom wierszyka „Gimnastyka to podstawa” lub przy piosence „Taniec zygzak”

(https://www.youtube.com/watch?v=xm93WFJ7bNs)

 

Gimnastyka to podstawa,

każde dziecko o tym wie.

Ręce w górę, w przód i w bok,

skłon do przodu, przysiad i malutki skok.

 

 

 

Krąg tematyczny: O WIOSENNYCH ŚWIĘTACH KAŻDY Z NAS PAMIĘTA.

 

Prezentowane propozycje działań powinny być rozplanowane w ciągu tygodnia w zależności od możliwości dziecka.

 

 

  1. 1.      „Gotowane i surowe” – zabawa badawcza; obserwacja surowych i gotowanych jajek, analiza wyglądu, próba odgadnięcia, które są surowe, a które – gotowane.

 

Proponujemy dziecku doświadczenie: zalewamy w dużym naczyniu jajko kurze wrzącą wodą i pytamy dziecko, czy wie, co się stanie. Informujemy, że na rozwiązanie trzeba będzie poczekać. Jeśli jajo nie było zbyt zimne, po wykonaniu pozostałych doświadczeń powinno mieć całkowicie ścięte białko i półpłynne żółtko.

Następnie stawiamy przed dzieckiem trzy słoiki z wodą oraz pojemniki z solą i cukrem, i pytamy, czy jajko unosi się w wodzie. Po udzieleniu odpowiedzi dziecko sprawdza swoje przypuszczenia – wkłada jajko do wody. Kiedy jajko tonie, prosimy o wykonanie kolejnej próby, gdyż słyszeliśmy, że podobno w osolonej lub posłodzonej wodzie jajko będzie pływać. Dziecko do jednego słoika wsypuje kilka łyżek soli, a do drugiego – cukru. Po wymieszaniu wkłada jajo i sprawdza, w którym słoiku utrzymuje się ono na powierzchni. Następnie ogląda dwa jaja i stara się odgadnąć: które jest surowe, a które gotowane – bez ich rozbijania. Jeśli nie potrafi wskazać, podpowiadamy, że ugotowane jajo szybciej się toczy i kręci od surowego. Dziecko toczy oba jaja, kręci nimi. Po wytypowaniu, które jajko jest surowe, a które gotowane, rozbijamy je, by potwierdzić przypuszczenia dziecka. Po stłuczeniu skorupek ogląda surowe i ugotowane jajo od środka – poznaje budowę, nazywa i wskazuje: żółtko, białko, błonę, skorupkę oraz porównuje.

Na koniec dziecko ogląda jajko, które na początku było zalane wrzątkiem. Obiera ze skorupki, porównuje z surowymi i gotowanymi na twardo.

 

 

 

 

 

  1. 2.       „Pisanki” – słuchanie wiersza D. Gellner /  rozmowa na temat wiersz.

 

 

Patrzcie,

ile na stole pisanek!

Każda ma oczy

malowane,

naklejane.

Każda ma uśmiech

kolorowy

i leży na stole grzecznie,

żeby się nie potłuc

przypadkiem

w dzień świąteczny.

Ale pamiętajcie!

Pisanki

nie są do jedzenia!

Z pisanek się wykluwają

świąteczne życzenia.

 

Pytania:

O czym był wiersz?

Co robiły pisanki?

Jak wyglądały pisanki?

 

 

 

  1. 3.      Kolorowe pisanki” – wykonanie pracy plastycznej.

Wspólnie z dzieckiem ozdabiamy pisanki wykorzystując materiały dostępne w domu (farby, flamastry, materiały sypkie itp.)

 

 

  1. 4.      Skaczące jajko” – zabawy doświadczalne z jajkiem.

 

 Skaczące jajko

Dzień wcześniej należy umieścić jajko w słoiku, zalewać je octem i zakryć słoik pokrywką. Podczas zabawy wylewamy ocet i wyjmujemy jajko – bez skorupki otoczone błoną. Dziecko ogląda je, delikatnie odbija o blat stołu.

 

 Twarde jajka

Rodzic pokazuje dziecku jajko ugotowane na twardo, mówi, że jest ono wyjątkowo wytrzymałe na stłuczenie. Dziecko próbuje je zgnieść, ściskać je tylko kciukiem i palcem wskazującym (palce ułożone są na biegunach jajka).

 

 

 

  1. 5.      „Na świątecznym stole” – słuchanie / rozmowa na temat wiersza Danuty Gellnerowej.

 

Na świątecznym stole

pisanki jak kwiaty,

a obok pisanek

- baby pękate.

Baby z rodzynkami,

w czepkach lukrowanych -

potańczyć by chciały,

poskakać by chciały,

ale stół świąteczny

jest dla nich za mały!

 

Po krótkiej rozmowie opowiadamy o tradycyjnych potrawach wielkanocnych. Zgodnie z tradycją najważniejszym posiłkiem w czasie świąt jest śniadanie. W czasie Bożego Narodzenia najważniejsza jest kolacja, a w czasie Wielkanocy – śniadanie. Zanim rodzina zasiądzie za stołem, wszyscy składają sobie życzenia i spożywają poświęcone pokarmy: jajka, chleb, wędlinę. Następnie zasiadają do śniadania. Stół jest zazwyczaj pokryty białym obrusem i przystrojony świeżymi roślinami. Tradycyjną potrawą podawaną do śniadania jest biała kiełbasa, biały barszcz lub żurek z jajkiem. Innymi potrawami są jajka, wędliny, pieczywo. Wśród ciast nie powinno zabraknąć baby wielkanocnej i mazurków.

 

 

 

 

  1. 6.      „Świąteczne tradycje” – poznawanie tradycji związanych z Wielkanocą.

Krótko charakteryzujemy najpopularniejsze tradycje wielkanocne. W miarę możliwości prezentujemy przedmioty związane z poszczególnymi tradycjami.

 

Palemki na szczęście. Wielki Tydzień zaczyna się Niedzielą Palmową. Kiedyś nazywano ją kwietną lub wierzbną. Palemki – rózgi wierzbowe, gałązki bukszpanu, malin, porzeczek – ozdabiano kwiatkami, mchem, ziołami, kolorowymi piórkami. Po poświęceniu palemki biło się nią lekko domowników, by zapewnić im szczęście na cały rok. Połknięcie jednej poświęconej bazi miało zapewnić zdrowie i bogactwo. Zatknięte za obraz lub włożone do wazonów palemki chroniły mieszkanie przed nieszczęściem i złośliwością sąsiadów.

Świąteczne porządki. Przed Wielkanocą robimy wielkie świąteczne porządki, nie tylko po to, by mieszkanie lśniło czystością. Porządki mają także symboliczne znaczenie – „wymiatamy” z mieszkania zimę, a wraz z nią wszelkie zło i choroby.

Święconka. Wielka Sobota była dniem radosnego oczekiwania. Koniecznie należało tego dnia poświęcić koszyczek (albo wielki kosz) z jedzeniem. Nie mogło w nim zabraknąć Święcono też chrzan, masło i jajka.  Święconkę jadło się następnego dnia, po rezurekcji. Tego dnia święcono też wodę.

Wielka Niedziela – dzień radości. W Wielką Niedzielę poranny huk petard i dźwięk dzwonów miał obudzić śpiących w Tatrach rycerzy, poruszyć zatwardziałe serca skąpców i złośliwych sąsiadów. Po rezurekcji zasiadano do świątecznego śniadania. Najpierw dzielono się jajkiem. Na stole nie mogło zabraknąć baby wielkanocnej i dziada, czyli mazurka.

Lany poniedziałek. Lany poniedziałek, śmigus-dyngus, święto lejka – to zabawa, którą wszyscy doskonałe znamy. Oblewać można było wszystkich i wszędzie. Zmoczone tego dnia panny miały większe szanse na zamążpójście. A jeśli któraś się obraziła – to nieprędko znalazła męża. Wykupić się można było od oblewania malowanym jajkiem – stąd każda panna starała się, by jej pisanka była najpiękniejsza. Chłopak, wręczając tego dnia pannie pisankę, dawał jej do zrozumienia, że mu się podoba.

Szukanie zajączka. Wyrazem wielkanocnej radości rodziny może być, po zakończeniu śniadania, wspólna zabawa zwana szukaniem zajączka, czyli małej niespodzianki dla każdego.

Wielkanocne jajo. Króluje na wielkanocnym stole, jest symbolem życia i odrodzenia. Tradycja pisanek i dzielenia się święconym jajkiem sięga daleko w przeszłość. Czerwone pisanki mają ponoć moc magiczną i odpędzają złe uroki, są symbolem serca i miłości. Jajko jest formą najbardziej doskonałą. Zawiera wszystkie konieczne dla odżywienia organizmu składniki: białko, tłuszcz, sole mineralne i witaminy.

 

Propozycje filmów edukacyjnych na temat zwyczajów wielkanocnych:

 

Zwyczaje wielkanocne (źródło: YouTube)

 

EduKredka – Tradycje wielkanocne (Źródło: YouTube)

 

 

  1. 7.      „Zgaduj – zgadula” – rozwiązywanie zagadek słownych o tematyce wiosennej i świątecznej.

 

Jak nazywa się dzwoneczek w białej spódniczce,

który rośnie tuż pod śniegiem? (przebiśnieg)

 

Kotki, kotki, o,  jak ładnie -

żaden z łodygi cienkiej nie spadnie!

Żaden nie krzyczy, żaden nie drapie,

Żaden nie mlaszcze przy jedzeniu.

Nadeszła już wiosna, wszędzie zielono.

A kotki szare i miękkie – będzie z nimi wesoło! (bazie)

 

Wygląda jak żółta piłeczka,

mieszka w małym domku

bez drzwi i okienek.

W środku jest pewnie ciemno,

więc piszcząca kuleczka chce wyjść już stamtąd

i opuścić na zawsze swój domek. (pisklę w jajku)

 

Ona szybko wydziobuje ziarno,

składa jajka w ukryciu.

On nosi kolorowe pióra,

ma czerwony, karbowany grzebień.

Często siedzi i pieje na płocie.

Powiedz mi szybko, co to za para? (kura i kogut)

 

 

 

  1. 8.      „Wielkanocne pląsy” – swobodna ekspresja ruchowa przy piosence „Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne”.

Dziecko wykonuje dowolny układ ruchowy do piosenki. Zachęca swoich najbliższych do wspólnego tańca. Piosenka dostępna jest na stronie YouTube (link: tutaj).

 

 

  1. 9.      „J jak jajko, p jak pisanka” – zabawa utrwalająca litery. Szukamy wokół siebie jak najwięcej przedmiotów zaczynających się na podaną literę.

 

 

  1. 10.  „Baranki” – rysowanie szlaczków spiralnych oburęcznie.

Dajemy dziecku kartkę papieru. W obu rękach dziecko trzyma czarne kredki. Opowiadamy o młodych barankach, które chętnie biegają po górskich pastwiskach, lubią się bawić, ale najlepiej czują się przy swojej mamie. Dziecko rysuje baranka przy akompaniamencie muzyki. Dziecko rysuje spirale wg własnego pomysłu, jednocześnie prawą i lewą ręką, zapełniając nimi całą kartkę. Po wypełnieniu kartki spiralami docinamy kartkę dookoła, zaokrąglając jej rogi, dziecko wycina kształt „chmurki”. Naklejają obłoczek na drugi arkusz papieru i dorysowują barankowi głowę i nogi.